Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Jag har inte kollat kopplingarna i detalj, men hela poängen är väl att man har feedback så strömmen anpassas efter lasten? Kan du förklara hur denna feedbacken fungerar i dina kopplingar?
Sen är inte olinjär förstärkning anledning till att man inte kan nå samma utspänning som matningsspänning på OPförstärkare.
Sen är inte olinjär förstärkning anledning till att man inte kan nå samma utspänning som matningsspänning på OPförstärkare.
Och jag förstår överhuvudtaget inte vad detta med 4-20mA och OP-stärkare handlar om.
Många jobbiga trådar ... Väl bäst att ignorera.
Jag testade din första koppling att byta ut spänningskällan till höger till olika motstånd och får olika strömmar.
Den andra uppkopplingen som ska vara ingång fyller ju ingen annan funktion än sätta dit ett motstånd och mäta spänningen över det?
Som jag sa för X inlägg sen, det är inte helt enkelt jobba med strömmar så 4-20 mA drivsteg kommer spara dig mycket jobb.
Och ska du ha OP som nästan klara matningsspänning på utgång ska det vara rail-to-rail.
Den andra uppkopplingen som ska vara ingång fyller ju ingen annan funktion än sätta dit ett motstånd och mäta spänningen över det?
Som jag sa för X inlägg sen, det är inte helt enkelt jobba med strömmar så 4-20 mA drivsteg kommer spara dig mycket jobb.
Och ska du ha OP som nästan klara matningsspänning på utgång ska det vara rail-to-rail.
Och som jag skrev tidigare AD5412 är en ypperlig krets för att generera 4 -- 20mA.
Detta eftersom den också kan generera 0 -- 20 mA, 0 -- 24 mA samt även:
0 -- 5V
0 -- 10V
-5 -- +5V
-10 -- +10V
Vilket är mycket praktiskt, då 0 -- 10V är vanligare än 4 -- 20 mA, när det gäller ställdon osv.
0 -- 5V
0 -- 10V
-5 -- +5V
-10 -- +10V
Vilket är mycket praktiskt, då 0 -- 10V är vanligare än 4 -- 20 mA, när det gäller ställdon osv.
Om du verkligen vill göra 4-20 mA drivsteg så kan du koppla ett seriemotstånd på utgången och mäta med processorns ADC och jämföra mot DAC så kan du mäta hur mycket ström som går ut och anpassa DAC spänning efter det.
Nu är inte jag så insatt i 4-20 mA så det finns säkert några saker till man måsta tänka på som drivstegen sköter.
Nu är inte jag så insatt i 4-20 mA så det finns säkert några saker till man måsta tänka på som drivstegen sköter.
Återkopplingen är till för att reglera så det alltid kommer konstant ström.Rick81 skrev: ↑9 mars 2021, 20:20:56 Jag har inte kollat kopplingarna i detalj, men hela poängen är väl att man har feedback så strömmen anpassas efter lasten? Kan du förklara hur denna feedbacken fungerar i dina kopplingar?
Testa kör simuleringen med Falstad

Jobbig användare...Väl bäst att bara kritisera tillbaka.
Ja, alltså du får olika strömmar om du har allt för högt motstånd. Men har du mellan ca 1 till 1k så får du konstant ström.Rick81 skrev: ↑9 mars 2021, 22:36:05 Jag testade din första koppling att byta ut spänningskällan till höger till olika motstånd och får olika strömmar.
Jag vet att drivsteg är enkelt. Det TomasL visade. Men jag vill inte göra det enkelt. Jag har också intresse att testa mig framåt

Chippet kostar ju 100 kr styck! 4-20mA är en gammal teknik som man har lyckats göra utan sådant flashiga chip.TomasL skrev: ↑9 mars 2021, 22:50:19 Och som jag skrev tidigare AD5412 är en ypperlig krets för att generera 4 -- 20mA.
0 -- 5V
0 -- 10V
-5 -- +5V
-10 -- +10V

Jag testade 100, 150, 200 och 1000 Ohm...Ja, alltså du får olika strömmar om du har allt för högt motstånd. Men har du mellan ca 1 till 1k så får du konstant ström.
Vet inte hur du har gjort, men jag får samma ström iallafall när jag ändrar lastmotståndet på 100 Ohm.
Det enda jag har problem med nu är en LM324. Dom verkar lika knasig som en gammal u741.
Det enda jag har problem med nu är en LM324. Dom verkar lika knasig som en gammal u741.
Kan du förklara hur din feedback fungerar? Jag ser inte att den finns där.
Om du menar att man manuellt ska ändra en potentiometer varje gång den kopplas till en annan enhet har du nog missförstått 4-20 mA lite.
Om du menar att man manuellt ska ändra en potentiometer varje gång den kopplas till en annan enhet har du nog missförstått 4-20 mA lite.
Nej nej.
Man ska inte ändra potentiometern alls. Det finns två potentiometrar. Den översta ska bara vara 0-3.3v från en DAC-utgång.
Den andra är bara till för att hitta en bra förstärkningsåterkoppling.
När man ändrar motståndet på 300 ohm till t.ex. 100 Ohm så är strömmen fortfarande konstant. Denna resistor är själva modulens resistans t.ex. en ventil som vill ha 4-20mA som ingång.
Man ska inte ändra potentiometern alls. Det finns två potentiometrar. Den översta ska bara vara 0-3.3v från en DAC-utgång.
Den andra är bara till för att hitta en bra förstärkningsåterkoppling.
När man ändrar motståndet på 300 ohm till t.ex. 100 Ohm så är strömmen fortfarande konstant. Denna resistor är själva modulens resistans t.ex. en ventil som vill ha 4-20mA som ingång.
Varför det, fullständigt onödigt arbete
Öh, tja, den DACen är rätt gammal, och inte speciellt flashig, däremot ger den en pålitlig signal, med väldigt hög noggrannhet.DanielM skrev: ↑10 mars 2021, 10:24:18
Jag vet att drivsteg är enkelt. Det TomasL visade. Men jag vill inte göra det enkelt. Jag har också intresse att testa mig framåtSå jag tänkte att jag skulle testa på lite analog elektronik.
Chippet kostar ju 100 kr styck! 4-20mA är en gammal teknik som man har lyckats göra utan sådant flashiga chip.TomasL skrev: ↑9 mars 2021, 22:50:19 Och som jag skrev tidigare AD5412 är en ypperlig krets för att generera 4 -- 20mA.
0 -- 5V
0 -- 10V
-5 -- +5V
-10 -- +10V
Vilket är mycket praktiskt, då 0 -- 10V är vanligare än 4 -- 20 mA, när det gäller ställdon osv.![]()
Priset, tja, en hundring gör man snabbt åt med, när man håller på som du, på annat.
Skall du testa analog teknik, så finns det ju betydligt bättre och vettigare saker att konstruera.
Är du alltid på sådant humör, eller är du så på arbetet ditt också?
Du verkar ha ett intresse att idiotförklara hela tiden. Jag vet iallafall att det styrsystem du utvecklade en gång i tiden till ett företag(du vet vem jag pratar om), har dom slutat att använda för det var bättre att använda något annat.
Jag är ute efter att exprimentera och få en 4-20mA signal, inte att slå Dewesoft, HBM eller Hydac på fingrarna inom teknologisk utveckling. Men bara för att jag inte har sådana mål, betyder inte att jag ska göra en konstruktion som inte ger 4-20mA.
Du verkar ha ett intresse att idiotförklara hela tiden. Jag vet iallafall att det styrsystem du utvecklade en gång i tiden till ett företag(du vet vem jag pratar om), har dom slutat att använda för det var bättre att använda något annat.
Jag är ute efter att exprimentera och få en 4-20mA signal, inte att slå Dewesoft, HBM eller Hydac på fingrarna inom teknologisk utveckling. Men bara för att jag inte har sådana mål, betyder inte att jag ska göra en konstruktion som inte ger 4-20mA.
DanielM, jag har läst dina trådar men oftast hållt mig från att kommentera, för det kommer redan svar från betydligt kunnigare medlemmar än jag. Jag har dock observerat att du ofta ställer frågor på en alldeles för hög nivå när det klart lyser igenom att du inte har förstått grunderna. När det blir för besvärligt ändrar du riktning och drar fram något ovidkommande för att "ge igen". Jag har ingen aning om vad du har för bakgrund, vilka kunskaper du har och hur du har lärt dig, men uppenbart finns det finns stora kunskapsluckor. Det är helt ok att inte kunna allt, och forumets medlemmar är väldigt generösa med att dela med sig av sina kunskaper, men var då lite ödmjuk inför detta.
Nu senast är det OP-förstärkare. Vet du hur man använder dem egentligen? Dina scheman som du har postat antyder rätt grundläggande missuppfattningar där också. Om inte grunderna fungerar blir det svårt att få helheten att göra som man har tänkt.
Avslutningsvis vill jag ge dig beröm för att du ändå kommer till skott och bygger grejer. Jag skulle gärna bli smittad av lite grann av den andan istället för att ha tusen projekt som aldrig ens lämnar huvudet.
Nu senast är det OP-förstärkare. Vet du hur man använder dem egentligen? Dina scheman som du har postat antyder rätt grundläggande missuppfattningar där också. Om inte grunderna fungerar blir det svårt att få helheten att göra som man har tänkt.
Avslutningsvis vill jag ge dig beröm för att du ändå kommer till skott och bygger grejer. Jag skulle gärna bli smittad av lite grann av den andan istället för att ha tusen projekt som aldrig ens lämnar huvudet.
Ignorance is bliss.. Önskar man var mindre medveten om sina brister ibland