Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Rondavouz

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Rondavouz »

Köpte mig just kittet:
http://www.ebay.co.uk/itm/Kossel-Mini-3 ... 1417188302?
så nu är det väll bara till att vänta och sen börja mecka.
Läst igenom det mesta av tråden och har en fråga:
Vilken heat bed rekommenderas?
Jag har idag enbart ABS plast ( en 20 rullar) så inte så sugen på PLA. Och ABS utan heatedbed är ju ingen höjdare...
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det har blivit så dåliga utskrifter med den vita PLAn nu ett tag, ojämn extrudering och ibland lägger den av. Har varit inne och ändrat på nästan alla inställningar utan att få till det. Till slut fick jag plocka isär hot-enden för den måste ju vara tät i 0.4mm hålet. Bilderna visar vad jag fann. PTFE-slangen hade åkt upp 3 cm. Justerade och den pågående utskriften ser toppen ut! De här tryckluftskopplingarna duger inte riktigt, den övre har jag redan bytt ut mot en med slangklämma, den undre verkar glida med tiden också. Har beställt några nya som kanske är bättre. Mitt hot-end-kitet är inköpt på reprap.me och är bra förutom dessa kopplingar.

Lukten är nog det värsta problemet med 3-printning. Sitta timme efter timme i den här lukten kan ju inte vara bra. Sen luktar prylarna efteråt, först om man tvättar ordentligt med vatten försvinner lukten. Så jag tar gärna emot tips på hårspray med neutral lukt :) Dela gärna med dej av erfarenheter från limstiftet när du kört ett tag. Nuförtiden är det stora problemet att det sitter föör bra med sprayen, får lägga spegeln med utskriften i varmvatten och då lossar det efter nån halvtimme.

MGN-12H har jag och det är riktigt styvt, hälften hade varit nog. Det skiljer väl bara på längden och nog sjutton måste väl MGN-12C funka om det är det enda som finns.

Angående ABS, jag har en MK3 med inbyggd alumiumplåt som värmebädd men jag vågar inte ha någon åsikt om den är bra eller inte, jag har använt den alldeles för lite. Var vaksam på måtten så den går in mellan tornen bara. Men det som är riktigt viktigt är att isolera värmebädd nedåt så att utrymmet undertill inte värms upp. Rent hypotetiskt skulle det kunna bli för varmt. Och en dag märker man att man måste spänna remmarna ganska mycket utan att fatta varför. Och när man senare tittar in i fundamentet ser man att motorfästena i PLA har böjt sej av värmen och att motorerna sitter både snett i fel läge och att remmen inte löper så bra längre på drevet. Rent hypotetiskt alltså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

De tryckluftsslang klämmorna är ju just gjorda för att man ska kunna ta loss tuben enkelt och smidigt för att t.ex byta filament. Det innebär att ett litet lyft på den övre delen uppåt samtidigt som belastning kommer medföra att slangen dras ur. Behövs ju inte direkt på en bowden setup, men behövs på typ makerbot där man har slang fram till extruderna som sitter direkt på hotenden.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Här har det helt enkelt blivit för hög kraft för hullingarna så de skär sönder slangen.
Den starka växlade extrudermotorn i kombination med dåliga inställningar har väl gjort sitt till. Aja, så här har det blivit för mej iaf.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

@hawkan

Jag tror att ditt problem mer är din hotend än nåt annat.. Om du värmer upp hotenden och trycker igenom filamenet för hand, hur trögt går det då? Med 190 grader på munstycket skall det gå relativt lätt att trycka igenom plasten, om det inte gör det så hade jag sett över hotenden innan jag testat nåt annat.. Hade problem med mitt J-Head innan jag moddade det och ett av dom stora problemen var att det var trögt som skam att få ut plast ur det.. Inte säkert att det är samma problem du har, men det är ändå värt att kolla upp det.. Jag kör med den typ av slangklämmor du gör och min maskin har gått x antal hundra timmar med dom nu och det fungerar fortfarande helt ok.. Tuben börjar bli lite sliten i änden efter alla filamentbyte, men den visar inga som helst tecken på att åka ur klämman..
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Håller med Peter.

Sådan kraft skall inte uppstå annat än om man försöker extrudera mer än vad hot-end hinner med eller om man extruderar kallt.

Se till att ha "#define PREVENT_DANGEROUS_EXTRUDE" och "#define EXTRUDE_MINTEMP 190" satta.

Sedan det här med att plasten fastnar/eller sväller i hotend så det blir svårt att byta.
Jag lade bara till "G1 E-100" i "End G-code" som customscript.
Efter varje print backar extrudern på så vis 10cm och plasten dras ur munstycket med en snygg avsmalning på slutet som gör den lätt att ladda nästa gång.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja ni har rätt, nu när ni pekar på det så drar jag mej till minnes en kallextrudering nån gång alldeles i början. Tråden tryckte så starkt att den övre slangen for ur och förstörde tryckluftskopplingen så att retracten inte fungerade bra - därav hillbillylösningen med slangklämma. Men jag kollade aldrig slangen vid hot-enden vilket jag så klart borde gjort. Säkert var det då som slangen trycktes bak några centimetrar. Nu har jag sett till att inställningarna inte tillåter kallextrudering, så ska väl just detta inte hända igen.

Jag fixade detta igår och nu går det ganska lätt att trycka i filamentet för hand vid 190 grader så nu känns den biten ok. Har inte testat för hand innan, men eftersom extruder-motorn har kuggat över ibland så måste det ha varit trögt. Jag gjorde en utskrift vid 190 grader med den vita PLA som krånglat så - ja såklart gick det nu alldeles perfekt! Så detta problemet har varit med mej länge, jättegott att få det ur världen. Vad dumt, så har det ändå funkat med den gula PLAn men inte med med den vita, det har väl varit på gränsen på något sätt. Man lär sej ju mycket på såna här händelser så det är bra.

Och så fick jag dra åt skruvarna igen. Antingen gängar de upp sej eller så krymper plasten.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

puttiplatt skrev:
janbjorn skrev: Återkommer med rapport om hur den funkar...
Några testresultat ännu? Är på jakt efter en ny hotend för min J-Head kopia har en förmåga att clogga igen ganska regelbundet.
Puttiplatt
Har inte kört den jättemycket, men sedan jag kopplade kylfläkten direkt till nätagget (så att den får kyla hela tiden) så har jag inte haft några problem alls. Kan extrudera fortare än med mitt J-Head. Har inget negativa erfarenheter än så länge
Shunt

Inlägg av Shunt »

Trodde detta skulle vara svårare... håller på att förbereda ett test att skriva ut från SD-kort, utan dator ansluten.

Ville lägga till en Autolevel-funktion till min LCD (RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller). Gick hur smidigt som helst.

I ultralcd.cpp, på rad 351, efter

Kod: Markera allt

MENU_ITEM(gcode, MSG_AUTO_HOME, PSTR("G28"));
lägg till

MENU_ITEM(gcode, MSG_AUTO_LEVEL, PSTR("G29"));
I language.h, sök efter

#define MSG_AUTO_HOME
och lägg till på varje rad efter (finns ett par stycken)

#define MSG_AUTO_LEVEL "Auto Level"
Funkar hur bra som helst. Tänk bara på att köra en Auto Home först. Har inte testat vad som händer annars, men gissar att den bara ignorerar G29-kommandot.
EDIT: Kommandot dyker upp i Prepare-menyn.

Sen kan jag bara nämna att än så länge fungerar limstiftet minst lika bra som hårsprayen jag kört med, Loréal Go Create (det var vad de hade på Konsum), och bra mindre kladd. :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

hawkan skrev: Bild på skillnad mellan en "vanlig" 20x4 LCD och 12864 grafisk LCD kommer här.
Jag har lånat sonens 20x4 LCD och skrivit ut en Minion, samma G-kod.
Vad använder du för program när du skriver ut? Jag kör med Pronterface och har upptäckt lite av samma problem som dig, men inte alls lika mycket.
Skrev just nu ut min första fil från SD-kort och alla små-pauser och tveksamheter i motorerna som jag blivit van vid är som bortblåsta. Jag har inte ändrat något i Slic3r, men ändå så gick utskriften snabbare (kanske inbillning) och mycket jämnare.

Drog ner BAUDRATE till 115200, och får samma (förbättrade) resultat, så funderar om 250000 är för snabbt för Pronterface. Lite underligt, eftersom den bara sänder gcode. Men det kan vara inbillning alltihop. Ser bara att mina två senaste utskrifter är mycket renare nu än vad de var förr.

Sen kan jag inte förklara hur utskriften från SD-kortet tog 18 minuter, och samma gcode-fil via Pronterface tog 22 minuter. Båda startade med hotend förvärmd.

EDIT: Pronterface på Mac... det kan ju ha något med saken att göra.
boris

Inlägg av boris »

Man kan eventuellt ändra 'BLOCK_BUFFER_SIZE' i configuration_adv.h.

I min 'Marlin firmware' står det så här:

#if defined SDSUPPORT
#define BLOCK_BUFFER_SIZE 16 // SD,LCD,Buttons take more memory, block buffer needs to be smaller
#else
#define BLOCK_BUFFER_SIZE 64 // maximize block buffer
#endif
Shunt

Inlägg av Shunt »

@boris: Jo, men i min Configuration_adv.h så är de raderna satta till 16 båda två (default) så det är redan åtgärdat.

Min nya lilla vän:
IMG_0071.JPG
Nu inser jag att jag måste fixa lite kylning om jag ska skriva ut lite mer organiska former. Däremot vet jag inte riktigt hur... helst skulle man haft 3 fläktar (en mellan varje "pelare") som blåste lite lagom, och som följde med hotend i Z (om man ska skriva ut höga saker).

Hade en extra 40mm fläkt som jag satte igång ca halvvägs igenom som fick blåsa rakt framifrån, och det gjorde en enorm skillnad.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Efter sju timmar så lossar den....grrrr. Fast det funkade bra så långt.
Är limmet från limstiftet vattenlösligt? Går det att få loss om det sätter sej som berget?

Det här med knottrar kommer nog att vara ett större eller mindre problem med den design Marlin har nu. Det är en ständig kamp för att förbereda rörelseblock i den takt som stegmotorerna konsumerar de. Blir det avbrott i tillförseln genom lång tid för LCD-uppdatering, hack i överföringen via USB eller SD, eller om det helt enkelt är väldigt många små rörelser som ska förberedas då stannar stegmotorerna tills det fylls på med förberedda rörelseblock.

Meningen var väl att öka BLOCK_BUFFER_SIZE för att hålla fler förberedda rörelser och därmed bli mindre känslig för avbrott. Om minnet räcker till det. Det hjälper troligen något även vid många korta rörelser, men i något läge räcker inte detta heller, det går aldrig att garantera. Men testa.
En annan variabel jag sett är DELTA_SEGMENTS_PER_SECOND som man ska kunna dra ner till ca 100 utan större problem. Testa.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Japp, limmet släpper direkt i ljummet vatten. Kan smeta på hur mycket jag vill på glasskivan och har inga problem att få det utskrivna att släppa efteråt (använder en liten spackelspade). Tvättar dem bara för att få bort resterna från botten av dem. Tvättar glasskivan när jag är klar för dagen, tar 1 minut även om kletat på 10+ lager lim.

Det enda "problemet" jag har vid utskrifter nu är intrimning av retract och fixa lite kylning. Märkte på grodan att överhänget (hakan) blir för varmt annars, och gungar vid varje varv.
Och att större utskrifter släpper lite i kanterna 10 minuter in eller så, jag hör hur det knäpper till i glaset emellanåt när en liten bit släpper. Ska testa med mer lim och/eller högre värme vid första varvet (eller hela tiden). Annars får jag börja fundera på en hotbed.
hawkan

Inlägg av hawkan »

En sån här fläkthållare i ABS skickade Peter med. Med en 40mm fläkt är det kanon. Finns bland Kossel-delarna hotend_fan i scad och bara att skriva ut.

Jag kan berätta mina inställningar för retracten.
I slicer har jag 45 mm/s och 6.5 mm retract.
I Marlin:
DEFAULT_MAX_FEEDRATE 50 mm/s (i E-riktning)
DEFAULT_MAX_ACCELERATION 4000 m/s2 (i E-riktning)
DEFAULT_ACCELERATION 1000
DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 1000 (de här två går före 4000 ovan)

Funkar bra, kanske inte 100% optimerat, men kan vara något att utgå ifrån. Har inte lagt jättemycket tid på retracten sen hot-enden blev fixad, tycker det mesta funkar efter det.

Edit: rättstavat
Skriv svar