Lustigt

TI's bok heter Analog Enginee'r Pocket Reference (AEPR) men dom har fler (en ren OP-bok och en eller två ADC-böcker) fast jag tror inte dom går att få tag på i pappersform fast jag har ändå tankat ner dom

Tyvärr tror jag det är meningslöst att länka till böckerna för man måste vara registrerad, tror jag.
Fast AEPR har artikelnumret ANALOGPRGBOOK och kostar bara runt 50 spänn exklusive frakt.
När det sedan gäller KTT så går det faktiskt framåt.
Jag har nu väldigt små oscillationsproblem och kör t.ex BD140 i både HP- och LP-mod utan större problem, dock får jag lite grumliga bilder ibland och det kan i HP-mod fixas med snubber från bas till backe problemet då är att LP-grafen blir sabbad på ett sätt jag inte riktigt förstår men efter att ikväll mätt lite så börjar jag förstå och jag tror det har att göra med att BC-dioden framspänns om det finns lite spänning på emitter samtidigt som Ur går till noll och när BC-dioden leder så laddas BE-kapacitansen ur så att det inför varje svep krävs att BE-kapacitansen måste laddas upp igen och eftersom strömmen är mycket mindre i LP-mod än i HP-mod så syns detta tydligare i LP-mod, en rejäl stigtid helt enkelt.
Detta är det enda jag kan komma på.
Mäter man för övrigt på Ub så ser man en positiv peak (PNP, för säkerhets skull) precis då Ur når noll, så jag kan eventueellt ha lite rätt i vad jag säger, eller vad tror Ni?
MVH/Roger
PS
Jag har alltså mätt på basen (Ub) medans jag tittat på rampsignalen (Ur) och i PNP-fallet skapas det en positiv spik just så länge Ur är noll, polariteten på denna spik är sedan tvärtom för NPN men det intressanta är att basen "störs" av den svepande kollektorspänningen (Ur), den borde inte störas alls menar jag för jag har ju testat fast basström men även då störs basspänningen och det enda jag kan komma på är att det är BC-dioden som leder runt noll, bifogar en bild på PNP-fallet. Dessa problem får mig att tycka att jag har konstruerat fel, jag borde ha konstruerat så att Ic-mätningen skötts på kollektorssidan och att jag då nyttjat differentiell mätning.