I helgen fick vi lite gjort på stationen. Några radioamatörer från Abborträsk kom förbi med lite gamla datorer och då passade vi på att resa upp den trasiga vertikalen för 4-SQ antennen på 80m. Det gick väldigt smidigt och av datorerna verkar iaf 2st vara uppgraderingar. En Athlon 1333 MHz med 1 GB ram och en Celeron 2.5GHz med 1 GB ram, så nu får plats #2 och #3 nya datorer.
Jag kopplade in styrning av 4-SQ via openASC så nu kan jag byta riktning på antennen via boxen, blev kanonbra. Jag körde en liten 5h lång tävling på natten mot Söndag och det fungerade utmärkt hela tävlingen.
På Lördagkväll var jag ut och sorterade ut lite wire som var liggande huller om buller. Jag förberedde också inför Söndagens jobb då vi tänkte dra upp 2st 7/8" koaxer upp i 60m masten. På Söndagen dök SE2T, SM2XLL och SM2XJP upp och jag begav mig upp i masten med ett rep och block så vi kunde efter lite strul med vinschen hissa upp de två koaxerna. Dock slutade det med att vi handdrog upp koaxerna eftersom med vinschen hade man så dålig koll om det hakade fast någonstanns. Så nu finns det 2st 7/8" koaxer ungefär 37m upp i masten.

Jag bjöd SM2XLL på mat under Lördag eftermiddag. Årets första grillning!

SM2XJP skulle äta hos mor sin så han luktade bara på vårt grillat

SM2XJP, Powered by Volvo

Till höger på gräsmattan är de 2st 7/8" koaxerna som drogs upp i masten

4st vertikaler igen

Gott

Mums. Ni vet väl att alla program på TV nuförtiden ska innehålla matlagning, så även den här tråden. T.o.m. snickarprogram har börjat ha matlagning...suck

Några datorer, den blå är en Thunderbird 1200 som det är något knas med, så den blir utbytt.

AMD 1333 MHz

2.5 GHz får windows XP

Jag står på andra stagringen, 35m upp. Väntar på att grabbarna löser problemet med vinschen. Om man byter riktning medans vinschen är igång blåser man säkringarna, vilket de inte var informerade om

SE2T står vid de 2st kablarna

Om det bara är koaxen som är felande länken på den över 6el yagin som sitter i masten så blir det där nästa lyft. Den där antennen ska upp på 39m höjd.
Till helgen om vädret tillåter beger jag och SM2XJP oss till mitt gamla ställe utanför Örnsköldsvik och tar ner en 18m mast som jag har ståendes där. Den ska sitta där det vita fundamentet syns uppe i övre delen av bilden nedan, ungefär mitt i. Det ligger även en gjutram bredvid.