Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Lite bilder på vad som hänt i veckan. Jag satte in openASC-systemet i EMC-kammaren för att testa så jag inte har några allvarliga störningar på amatörradiobanden. Jag hade lite övertoner av klockan på 14.756 MHz men inte något allvarligt. Det som störde mest var faktiskt själva openASC-boxen och man såg att när jag stängde av backlighten försvann en del lågfrekventa störningar under 100 kHz, förmodligen är det PWM:en som stör lite. Dock mätte jag detta med antennen på bordet bredvid boxen då den egentligen ska stå 10m från objektet som ska mätas.

Jag tog in en radio in i kammaren och kopplade in loopen och lyssnade på starkaste spurrarna men med antennen alldeles bredvid var det inga problem och de befann sig inte inom något radioband. Jag lyssnade direkt på klockan vilket var lite skoj och den hördes men väldigt svagt.

Själva drivarkorten störde inte alls mycket, trots att de inte är mer än monterade på en jordad plåt. Jag provade skärma dem men det gjorde knappt någon skillnad och de störde nästan inget överhuvudtaget.

Jag lackade även ekhyllan och byggde klart 6x2 boxen. Fick bocka lite plåt av en gammal "Lastzon"-skylt som var av 2mm aluminium :) Nu ska jag ner till träsket imorgon och då blir det montering av drivarmodulerna + en openASC-box. 6x2 boxen ska monteras ute i switchrummet och jag ska börja koppla in antennerna dit istället.

Bild
Lite grejor i kammaren

Bild
Andreas hjälper till

Bild
Fint blir de

Bild
6x2 boxen med interlock-kortet ovanpå

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu går det att se vad vi gör i shacket...dock är kameran inte alltid på om jag vill vara i fred av en eller annan anledning ;)

Lägger in en länk till sidan istället så slipper folk som är intresserade köra reload på tråden hela tiden.
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/webcam.html
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ser att du klippt dig :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Anledningen att det är så tomt i shacket är att jag håller på att rensa bort alla kablar som inte behövs plus sätta in openASC-systemet, som eliminerar en hel del boxar. Så jag kommer under helgen pyssla på både inne och ute med att få det att fungera så det blir nog rätt bra med aktivitet på webkameran :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har jag rivit ut mycket utrustning ur radiorummet och sedan satt tillbaka det som ska användas igen. Jag har även tagit bort alla koaxer från antenner som ska flyttas till switchrummet i ladugården imorgon. Det blev rejält mycket mindre kablar bakom fuskväggen. Det blev även borrat 2st nya hål i fuskväggen för att dra genom kablar.

Jag installerade även en panel för att få 13.8V enkelt till alla apparater och den här panelen gjorde jag för länge sedan med BNC-kontakter, transientskydd (MOV) och LP-filter. Blev rätt smidigt faktiskt även om det är lite drygt att löda BNC -> DC-plugg men resultatet blir bra.

Jag tog även och satte dit openASC-boxen och drog klart kabeln till källaren för bussen. Jag borrade hål i betongväggen och satte upp de 2st träskivorna med drivarmodulerna och det fungerar (!) även om jag efter jag uppgraderade till senaste firmwaren kraschat systemet så jag måste buggsöka imorgon. Som vanligt ändringar gjorda som inte är testade och har ställt till det, suck.

Imorgon ska jag dra in antennkoaxerna till switchrummet och koppla in 6x2 antennswitchen.

Bild
Jag bär grejor till lagårn

Bild
Lite renare bakom fuskväggen

Bild
Sätter fast lådan för att distrubera ut 13.8V

Bild
Löder fast en kabel

Bild
Monterat, boxen med VIP-switchen är för att slå av och på all 13.8V

Bild
Väggen i källaren där jag tänkte sätta fast switchpanelerna. Kom just på att jag bör sätta tjärpapp mellan träet och betongen.

Bild
1st drivarsystem, 60st outputs

Bild
120st outputs

Bild
Lite mer kabelhållare monterade

Bild
Nätagget som ska sättas in i ett rack så småningom.

Bild
De två svarta kablarna ska jag skala imorgon och börja montera ledare till skruvplintarna.

Bild
Slutstegsrummet har blivit lite mer rymligt efter jag tog bort en färghylla.

Återkommer med mer bilder imorgon!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jädra skitväder ute så det tog emot att börja jobba. Jag gick dock tillslut ut till switchrummet och började koppla in en 6x2 antennomkopplare (6st antenner, 2st radior). Sedan gick jag till källaren och mixtrade med de 2st 60-ledarna som jag även gjorde ett fäste till på väggen och kopplade sedan in 6x2-boxen på en av drivarmodulerna.

Bild
6x2 switchen inkopplad på 60-ledaren

Bild
6x2 boxen monterad på väggen

Bild
TP-kabel är smidig att använda mellan 60-ledaren och de olika boxarna.

Bild
Skrivit nummer och färg på varje del av 60-ledarens panel. 60-ledaren är uppdelad i 3st buntar som har färgen Grön, Orange eller Blå, sedan är varje plint inviduellt markerad 1-20.

Bild
Fäste för 2st 60-ledare

Bild
Inkopplat

Bild
Closeup

Ursäkta dåliga bilderna men vanliga kameran tog batteriet slut på och laddaren är i Luleå...Återkommer med mer senare.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

"Väggen i källaren där jag tänkte sätta fast switchpanelerna. Kom just på att jag bör sätta tjärpapp mellan träet och betongen."

Jag skulle satt plastdistanser på 50mm eller så, det blir så lätt fuktskador i en källare -Även om den är upppvärmd.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Du skulle haft några meter kabelkanal, hade suttit som pricken över gräddmoset i installationen.
Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

T0ny skrev:"Väggen i källaren där jag tänkte sätta fast switchpanelerna. Kom just på att jag bör sätta tjärpapp mellan träet och betongen."

Jag skulle satt plastdistanser på 50mm eller så, det blir så lätt fuktskador i en källare -Även om den är upppvärmd.
Jo, jag tror jag ska ta några 12mm alurör och kapa till och sätta bakom, har som gott om aluminium på det här stället :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag satt dit rör iaf så jag har 15mm spacing mellan väggen och träet. Inte perfekt men jag hade inte nå längre skruvar som både gick igenom skivan plus en bra bit in i pluggen på väggen. Men tycker det borde räcka rätt bra, det där är dessutom rummet som är bäst tempurerat i hela källaren.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen var jag och flickvännen ner till träsket ändå trots vi inte tänkt det. Vi fick hjälp av SM2XLL och SM2XJP med att gå runt i skogen och titta till våra lyssningsantenner. Vi tog in de som var trasiga för att inte någon skulle trassla in sig och riskera att göra illa sig.

Inte de roligaste bilderna men iaf en uppdatering

Bild
Jag lindar ihop en kabelstump

Bild
Molly, som numera är i princip helt blind är fascinerande hur fort hon ändå kan navigera sig genom skogen. Det var lite jobbigt när det var mycket ris men hon klarade det ändå.

Bild
Jag får bra hjälp av Molly

Bild
Fortfarande en del snö

Bild
En nyklippt Zed snackar med SM2XJP i telefon

Bild
Kalhygget som förstörde lite antenner för oss

Bild
SM2XJP förklarar något med SM2XLL bredvid.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har haft SM3SGP, ägare av Sveriges största amatörradiostation och en av de största i Skandinavien hela helgen då han byggt ihop mitt openASC-styrsystem till sin station. Totalt upp mot 5000st komponenter blev monterade (för hand), 3st helt kompletta styrboxar, 3st med nästan allt monterat och testat utom frontpanelerna och sedan 4st drivarmoduler och 3st nya kort som heter General I/O som har lite generella I/O + reläer och relädrivare.

Han använde vår nya manuella pick & placer som jag filmade när han placerade ut komponenter. Jag tycker det är en sagolikt bra maskin att ha om man ska populera små prototypserier. Han kunde sitta med den i fem dagar utan att få några större problem med rygg och axlar. Jag själv märker en rejäl skillnad i att placera med den kontra manuellt. När man dessutom har lite större kort eller flera kort med pasta över hela är den ovärdelig kontra att placera helt manuellt och lägga ärmar osv i pastan.

Film på pick & place:
Film när jag fräser bakstycken: (gjort 16st bakstycken/frontpaneler) så jag är spyless på dem.
Sedan lite andra bilder: http://sk3w.se/?page_id=477&g2_itemId=7 ... OISSES_PMT
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag testade jag att ladda in mjukvara i nya Generella korten som gjorts åt Gunnar, SM3SGP:s station. De har lite digitala in- och utgångar med filtermöjlighet, analoga ingångar med filter, 6st reläer som går att ansluta antingen NC eller NO och givetvis kommunicerar den via openASC-bussen. Givetvis fungerade hårdvaran som tänkt :-)

Här är några bilder
Bild

Bild
morry
Kontakt:

Inlägg av morry »

fattar inte att du orkar du bara spottar ut grejer och annat
:D

keep up the good work
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen fick vi lite gjort på stationen. Några radioamatörer från Abborträsk kom förbi med lite gamla datorer och då passade vi på att resa upp den trasiga vertikalen för 4-SQ antennen på 80m. Det gick väldigt smidigt och av datorerna verkar iaf 2st vara uppgraderingar. En Athlon 1333 MHz med 1 GB ram och en Celeron 2.5GHz med 1 GB ram, så nu får plats #2 och #3 nya datorer.

Jag kopplade in styrning av 4-SQ via openASC så nu kan jag byta riktning på antennen via boxen, blev kanonbra. Jag körde en liten 5h lång tävling på natten mot Söndag och det fungerade utmärkt hela tävlingen.

På Lördagkväll var jag ut och sorterade ut lite wire som var liggande huller om buller. Jag förberedde också inför Söndagens jobb då vi tänkte dra upp 2st 7/8" koaxer upp i 60m masten. På Söndagen dök SE2T, SM2XLL och SM2XJP upp och jag begav mig upp i masten med ett rep och block så vi kunde efter lite strul med vinschen hissa upp de två koaxerna. Dock slutade det med att vi handdrog upp koaxerna eftersom med vinschen hade man så dålig koll om det hakade fast någonstanns. Så nu finns det 2st 7/8" koaxer ungefär 37m upp i masten.

Bild
Jag bjöd SM2XLL på mat under Lördag eftermiddag. Årets första grillning!

Bild
SM2XJP skulle äta hos mor sin så han luktade bara på vårt grillat :)

Bild
SM2XJP, Powered by Volvo

Bild
Till höger på gräsmattan är de 2st 7/8" koaxerna som drogs upp i masten

Bild
4st vertikaler igen

Bild
Gott

Bild
Mums. Ni vet väl att alla program på TV nuförtiden ska innehålla matlagning, så även den här tråden. T.o.m. snickarprogram har börjat ha matlagning...suck

Bild
Några datorer, den blå är en Thunderbird 1200 som det är något knas med, så den blir utbytt.

Bild
AMD 1333 MHz

Bild
2.5 GHz får windows XP

Bild
Jag står på andra stagringen, 35m upp. Väntar på att grabbarna löser problemet med vinschen. Om man byter riktning medans vinschen är igång blåser man säkringarna, vilket de inte var informerade om :)

Bild
SE2T står vid de 2st kablarna

Bild

Bild
Om det bara är koaxen som är felande länken på den över 6el yagin som sitter i masten så blir det där nästa lyft. Den där antennen ska upp på 39m höjd.

Till helgen om vädret tillåter beger jag och SM2XJP oss till mitt gamla ställe utanför Örnsköldsvik och tar ner en 18m mast som jag har ståendes där. Den ska sitta där det vita fundamentet syns uppe i övre delen av bilden nedan, ungefär mitt i. Det ligger även en gjutram bredvid.

Bild
Skriv svar