Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.
-
Fick tummen ur och öppnade ett konto på Nordea och internetbank till det idag, så får föra över pengar till sverige nu utan att betala närmare 30 euro.
Kan egentligen betala 200 euro bara jag får lön (betalningsdag imorgon) och resten när jag fått nästa lön (om två veckor ungefär). Så har jag lite lite mera att slösa till annat också.
Lite konstigt på Nordea, det krävs båda föräldrarnas samtycke enligt lag för att man skall få öppna ett internetbankkonto, om man är minderårig. Smarta som de var på Nordea, så gav de ut alla uppgifter för att komma åt internetbanken (provade också att flytta pengar, vilket fungerar) utan detta. Fick hem båda delarna av avtalet, de vill ha bankens del ifylld av föräldrarna och returnerad om imorgon.
Synd att kontot är i princip tomt och att jag saknar ett konto i t.ex. vitryssland, annars kunde pengarna ha plötsligt försvunnit från mitt konto dit, och föräldrarna bytt åsikt om godkännandet.
Kan egentligen betala 200 euro bara jag får lön (betalningsdag imorgon) och resten när jag fått nästa lön (om två veckor ungefär). Så har jag lite lite mera att slösa till annat också.

Lite konstigt på Nordea, det krävs båda föräldrarnas samtycke enligt lag för att man skall få öppna ett internetbankkonto, om man är minderårig. Smarta som de var på Nordea, så gav de ut alla uppgifter för att komma åt internetbanken (provade också att flytta pengar, vilket fungerar) utan detta. Fick hem båda delarna av avtalet, de vill ha bankens del ifylld av föräldrarna och returnerad om imorgon.

Synd att kontot är i princip tomt och att jag saknar ett konto i t.ex. vitryssland, annars kunde pengarna ha plötsligt försvunnit från mitt konto dit, och föräldrarna bytt åsikt om godkännandet.

En kress 800 kan vara intressant beroende på pris. Isf är även 3.175 och 6mm spännhylsa av intresse. Har jag mindre modeller ifrån den redan ägda Dremel så får jag väl köra med den isf.
Jojje du skrev om breakout-korten. Måste ha missat helt och hållet nu men vad är det för komponenter som sitter på det/dem?
Sen en till fråga, har jag lyckats flytta pengarna fel eller är det bara du som inte uppdaterat wiki-sidan?
Jojje du skrev om breakout-korten. Måste ha missat helt och hållet nu men vad är det för komponenter som sitter på det/dem?
Sen en till fråga, har jag lyckats flytta pengarna fel eller är det bara du som inte uppdaterat wiki-sidan?
Jag skulle gärna löda själv men eftersom det känns som att en funktionstest innan leverans vore bra så kanske det är bättre om Jojje (kanske med hjälp av Tekko) kunde montera och testa korten... Om korten inte kommer att testas så löder jag gärna själv med tanke på hur petig jag ärjojje skrev:
Jag får alla små kraftkort helt färdiga, men BreakeOut-korten måste vi löda själva (allt är hålmonterat, så Tekko kan kanske hjälpa till).
Men eftersom detta är ett ElektronikForum, så vore det skam om det inte skulle kunna göras.![]()
Nu är det bara att hoppas gudarna äro med oss i denna process.

/PeterH
dar303:
Förutom att det ingår i dom fräsarna jag redan har sålt, så vet jag bara att jag ska höja det alldeles för låga priset, som jag har på mina "gamla" kort.
Blir väl att jag delar upp det i BreakeOut-kort och "Kraft"-kort.
(Vad ska jag kalla det föresten?)
Kanske man ska ta 300:- för BreakeOut och 200:- för Kraften, + moms, hmm...
Alltså 1125:- inkl. moms. för tre kanaler.
Man kan ha kvar det gammla som ett lågprisalternativ en stund, men det nya har så många fördelar, så det är väl värt prisskillnaden. Tycker iaf jag.
Eller vad tycker du är ett lagom pris?
Purre:
BreakeOut-kortet innehåller alla in/ut-gångar med kontakter, buffrar, 5V spänningsmatning till logiken, 12V till fläkten + själva fläkten.
Det jag har uppdaterat var det som hade kommit in i morse. Det tar ca 3 dagar för att flytta pengar från en bank till en annan. Ska se snart om det kommit in mera.
Edith.
PeterH:
Det som behövs testas är dom redan färdigmonterade kraftkorten. BreakeOut-kortet är i stort sätt bara in/ut. Om ett kort funkar, så funkar alla.
Förutom att det ingår i dom fräsarna jag redan har sålt, så vet jag bara att jag ska höja det alldeles för låga priset, som jag har på mina "gamla" kort.
Man kan ha kvar det gammla som ett lågprisalternativ en stund, men det nya har så många fördelar, så det är väl värt prisskillnaden. Tycker iaf jag.

Purre:
BreakeOut-kortet innehåller alla in/ut-gångar med kontakter, buffrar, 5V spänningsmatning till logiken, 12V till fläkten + själva fläkten.
Det jag har uppdaterat var det som hade kommit in i morse. Det tar ca 3 dagar för att flytta pengar från en bank till en annan. Ska se snart om det kommit in mera.
Edith.
PeterH:
Det som behövs testas är dom redan färdigmonterade kraftkorten. BreakeOut-kortet är i stort sätt bara in/ut. Om ett kort funkar, så funkar alla.
- Anahka1975
Jojje hur känsligt är kontrollerkortet för in spänningen? Jag vet att du säger 35V, jag har kopplat ihop delarna till mitt aggregat
och mätt utspänningen till 34,8V obelastat.
Sjönk direkt till 33,8V när jag hängde på en fläkt som skulle dra 0,13A enligt märkskylt iof vid 24V. Tror ni detta blir bra??

Här är en blild på motorerna jag tänkt använda.

och mätt utspänningen till 34,8V obelastat.
Sjönk direkt till 33,8V när jag hängde på en fläkt som skulle dra 0,13A enligt märkskylt iof vid 24V. Tror ni detta blir bra??

Här är en blild på motorerna jag tänkt använda.

- Anahka1975
Det finns ingen risk att någon tillfällig spänningspeak på primärsidan ska kunna göra skada? Elbolagen har väl rätten på sin sida fast de någon kort stund skulle mata fast 250 V åt kunderna?
Men det är klart...har man en gång hakat fast stegmotorerna så sjunker ju utspänningen betydligt.
Är personligen lite nojjig då jag har bränt några Allegro på grund av för hög matningsspänning.
Men det är klart...har man en gång hakat fast stegmotorerna så sjunker ju utspänningen betydligt.
Är personligen lite nojjig då jag har bränt några Allegro på grund av för hög matningsspänning.
Det låter som ett bra pris, det är bra med välgörenhet men du måste ju äta också! :)jojje skrev:dar303:
Man kan ha kvar det gammla som ett lågprisalternativ en stund, men det nya har så många fördelar, så det är väl värt prisskillnaden. Tycker iaf jag. :D
Ingen brådska Anahka1975. Tar en stund till innan jag kan börja skicka.
maha, risken finns ju alltid, men man kan inte leva med att åskan kan slå ner i huvvet jämt heller.
Dom tål inte mera än 35V, men ingen har gått sönder hittills av "normal" användning. Eller om man så säger, ingen av dom som kortet har gått sönder för, har kräft/begärt eller ens antytt att dom vill ha nytt kort på garantin. Dom vet själva varför det har gått sönder kan man säga.
Jepp dar303. Om jag vill finnas kvar och supportera med kort, då måste jag ta ut lite vinst också. Annars blir det Ebberöds Bank för hela slanten.
Jag tror fortfarande att priset ligger tillräckligt lågt för att kunna konkurera tom med utlandet. Jämför man med Allmotion, och speciellt Elfa, då har jag rea varje dag.
maha, risken finns ju alltid, men man kan inte leva med att åskan kan slå ner i huvvet jämt heller.

Dom tål inte mera än 35V, men ingen har gått sönder hittills av "normal" användning. Eller om man så säger, ingen av dom som kortet har gått sönder för, har kräft/begärt eller ens antytt att dom vill ha nytt kort på garantin. Dom vet själva varför det har gått sönder kan man säga.

Jepp dar303. Om jag vill finnas kvar och supportera med kort, då måste jag ta ut lite vinst också. Annars blir det Ebberöds Bank för hela slanten.

Jag tror fortfarande att priset ligger tillräckligt lågt för att kunna konkurera tom med utlandet. Jämför man med Allmotion, och speciellt Elfa, då har jag rea varje dag.

Det är verkligen jättesnällt att sälja det nya kortet åt oss för samma superbilliga pris som det gamla. Men det är klart, du kommer ju att göra väldigt bra reklam genom oss 30 förhoppningsvis jättenöjda kunder som sprider ryktet. Sen vill alla ha Bergan-kort trots att du höjer priset.
Men stort tack hur som helst!
Men stort tack hur som helst!

Det var inte tanken från början, men nu har det blivit så.
Nu är det upp till mig att förvalta ert förtroende på bästa sätt.
(Och inte ta ut pengarna å åka till Thailand, för att leva loppan resten av livet.
)
Om man skulle missa en liten sak, så hoppas jag ni har överenseende med det.
Jag ska iaf göra mitt bästa för att ni, och blivande kunder blir nöjda.

Nu är det upp till mig att förvalta ert förtroende på bästa sätt.
(Och inte ta ut pengarna å åka till Thailand, för att leva loppan resten av livet.

Om man skulle missa en liten sak, så hoppas jag ni har överenseende med det.
Jag ska iaf göra mitt bästa för att ni, och blivande kunder blir nöjda.
Blev att jag hann att göra en enkel adapter.
Men eftersom jag gjorde den i manuell svarv så fick jag inte till gängan helt perfekt, gängan skulle ha en stigning på 1/40 tum altså 0,635mm/r men det närmaste jag kom var 0,63mm/r vilket gör att man bara kan skruva på chucken visst långt innan stigningsfelet blir för stort.
Det löste sig med en liten ändring i designen så funkar den som den ska.
Hålet för motoraxeln är brotschat till 6,35mm och två st M3 skruvar ska förhoppningsvis räcka som låsning.
Så nu är det bara för jojje att skicka sin adress så att han kan testa den.

Men eftersom jag gjorde den i manuell svarv så fick jag inte till gängan helt perfekt, gängan skulle ha en stigning på 1/40 tum altså 0,635mm/r men det närmaste jag kom var 0,63mm/r vilket gör att man bara kan skruva på chucken visst långt innan stigningsfelet blir för stort.
Det löste sig med en liten ändring i designen så funkar den som den ska.
Hålet för motoraxeln är brotschat till 6,35mm och två st M3 skruvar ska förhoppningsvis räcka som låsning.
Så nu är det bara för jojje att skicka sin adress så att han kan testa den.