Hej opampen!
Kan du möjligtvis förklara det här lite för mig:
Skulle rekommendera ha en säkring på både + och - ledningen så nära batteriet som möjligt! Tanken att säkra båda är i fall +/- ledningarna skulle kortsluta varandra.
Jag är ju precis på väg att skruva ihop min gitarrförstärkare och även om det är en prototyp så vore jag glad om allt (utom designen) var genomtänkt och väl fungerandes.
Jag gillar dina berättelser och tycker dom var mycket intressanta, rödglödgat sågblad över ett par 12V batteripoler...
20A säkringar på 12V-batterier...
Bara som kuriosa, när jag var typ 17 år fick jag för mig att mäta med farsans vridspoleinstrument på farsans bilbatteri, jag råkade dock ställa den på 50uA-området, det instrumentet gick till dom sälla jaktmarkena
Fast ärligt undrar jag om mina batterier är helt slutkörda för jag mäter 2Ohm som inre resistans för det ena och 1Ohm för det andra, batteriet på 1Ohm kan då leverera 12A "bara", jag behöver minst 2A vid 10V i alla fall, det är ett delta på 2V delat med 2A dvs 1Ohm inre resistans max.
Jag har idag monterat batteriet, ville vänta på nytt Yoasa men har ingen telefon just nu så jag kan inte lägga orden och bara för att komma igång med grejerna borrade jag och buntbandade jag fast det sämre (korkat nog) batteriet.
Min plan nu är faktiskt att skruva fast alla kort och dra kablar i efterhand, ville inte riktigt det först för det blir ibland svårt att träffa plintarna MEN det är lättare att bestämma kabellängder om korten sitter på plats samtidigt som dom liksom går att skruva loss också.
Jag hade förberett lådan med trissor på panel för kylning men kommit på att två av trissorna/regulatorerna inte behöver kylas av panel utan enkel push-on:kylfläns för TO220 duger.
Däremot behöver min hemmabyggda regulator (KVR, som skall styra disten) ha sin effekttrissa monterad på panel så min plan nu är att ta bort lite reglage i bakpanelen och bara ha kvar dom jag behöver, sitter faktiskt även ett par hållare för laddningsbara 9V-batterier (som jag korkat nog tom köpt) på bakplåten och dom kommer jag ta bort för ur ett 6LR61 får man inte ur mycket mer än 1A
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.