Feltoleranser i 3D utskrifter.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Eli
EF Sponsor

Re: Feltoleranser i 3D utskrifter.

Inlägg av Eli »

@ErikM "Klättrar du med kuggrem så har du antingen ett kugghopp, eller ett synnerligen litet och, framförallt, momentant fel.
Ett fel som mer än något annat påverkar slacket i remmen, remmens funktion och precision i föga grad. "

Ja så kan det vara om man bara tänker på en symmetriskt driven last t.ex. en kort remdrift av Z.

I de vanligare fallen där en lång rem driver extruder eller printbed varierar lastens infästning i längd från några få cm till
nästan hela remlängden och fjädringen kan bli rätt varierande och betydande med dessa tyngre laster.

Det är inte bara remmen och mekaniken som kan fjädra utan även en momentfjädring i stegmotorn på upp till 2 helsteg.

Detta kan bli 1 mm i ena riktningen (mindre i andra) + ev förslitnig i tandhjul, men betyder mest om man försöker trimma in en hög printspeed.

Visst är det lätt att förbise något i sina påståenden?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

>>momentfjädring i stegmotorn på upp till 2 helsteg.

??? Momentfjädring kan bara ske inom steget på en stegmotor. Har du inte closed loop så tappar den steg och tappat steg är tappat steg som inte "fjädrar" tillbaka. Har du closed loop på stegmotorn så kan jag hålla med om att den kan fjädra fram och tillbaka över flera steg.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

When full-stepping a motor, there are four full steps per electrical rotation.

Edit: Jag orkade inte skriva en full förklaring själv men här kommer en:
The next step is to qualify the motor with practical tests and
verify if step losses occur during operation. Note that by
construction, a stepper motor cannot lose only one step. If
speed is low, it will lose a multiple of 4 steps (8, 12, 16 ...
Steps) and if the speed is high it will stop rotating.
In cases that less than 4 steps are lost, the cause is in the
commutation.
Since the motor is normally not equipped with a feedback
device and since the motor current is not providing any
assistance, this is not necessarily an easy task to find the root
cause of the failure.
The next sections give some possible root causes in case the
qualifications test fails
Senast redigerad av Eli 30 oktober 2016, 16:53:20, redigerad totalt 1 gång.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Men Eli, det spelar inte någon roll. Rörelsen är fortfarande strikt en kugg i taget.
Annars hamnar du i problemställning att "pilen aldrig kommer kunna komma fram..."

Svaj i remmen som sådan är något annat, det har inte med kuggarna att göra.
Sedan råkar ju dessa tidskuggremmar var gjorda just för att motstå tänjning i längd-/drag-riktning.

Bild....? Från tidigare.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Eli skrev:When full-stepping a motor, there are four full steps per electrical rotation.
Ja, och? Tar du fyra steg har du gått 4/200 av ett varv. Vilket på ett GT2 20z blir 2 × 20 ÷ 50 = 0.8 mm. Mindre än hälften av ett kuggsteg.
Mindre än hälften. Torde betyda att kuggen ramlar tillbaka ner i den grop den var i.
Dvs inte rört sig ur sin ursprungliga position.

Men allt detta om kuggar å remmar å hur de fungerar, det hjälper oss inte få ordning på hur man beräknar innerdiameter vid slice'ing på bästa vis.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"pilen aldrig kommer kunna komma fram..." Jag förstår inte ditt språk
" Bild....? Från tidigare. " Ja tidigare, läser du inte din egen tråd?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Eli skrev:When full-stepping a motor, there are four full steps per electrical rotation.

Edit: Jag orkade inte skriva en full förklaring själv men här kommer en:
The next step is to qualify the motor with practical tests and
verify if step losses occur during operation. Note that by
construction, a stepper motor cannot lose only one step. If
speed is low, it will lose a multiple of 4 steps (8, 12, 16 ...
Steps) and if the speed is high it will stop rotating.
In cases that less than 4 steps are lost, the cause is in the
commutation.
Since the motor is normally not equipped with a feedback
device and since the motor current is not providing any
assistance, this is not necessarily an easy task to find the root
cause of the failure.
The next sections give some possible root causes in case the
qualifications test fails
Om du bromsar motorn så att den missar ett steg så ryker 4 steg innan den kommeri fas igen. En stegmotor kan bara fjädra ett halvt steg + eller - innan den ramlar ur fas.
Stegmotorer sid 272
Så snart friktion påverkar
motorn kommer den att stanna en bit från sin tänkta
position. Vid fullt moment kan onoggrannheten uppgå
till ett halvt steg
Erik M

Inlägg av Erik M »

Eli skrev:ErikM Inte alls, Se bild. Klättring behöver inte betyda att kugg hoppas över utan kan variera betydligt beroende på hur sliten varje tand är.
Det syns ingen bild här, därav frågan. Det hänvisas inte till någon bild någonstans, så det borde vara en du själv bidrar med, i repliken.

Problemet med pilen som aldrig kommer fram är ett av de klassiska logiska frågeställningarna. I korthet så måste pilen passera hälften av vägen till målet, men för att komma till hälften måste den först komma till hälften av den vägen etc etc. Tanken är att det blir så många halvor att pilen aldrig når fram.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Det låter inte logiskt att stegmotorn hellre skulle hoppa 3,5 fullsteg bakåt än att gå 0.5 vidare i den riktning den rör sig,
så det där kanske bara gäller en stopposition för stillastående motor.

En möjlig dynamisk eftersläpning på upp till nästan 2 fullsteg tycker jag låter mer rimligt eftersom trögheten i massan hjälper till och det är närmare till nästa elektriska detent åt rätt håll. Förklara gärna annars.

Om man har förutfattad mening om att det är sliceren som ansvarar för felaktiga innermått så underlättar det inte felsökningen
och man kan bortse från en stor eftersläpning.

Det vore intressant att få ett utlåtande från ägare till fabriksintrimmad proffsmaskin om det verkligen är omöjligt att få rätt innermått.

@ ErikM Ja jag har lagt in bild , men tidigare så bläddra bakåt. Resten var lite väl flummigt för mig
Erik M

Inlägg av Erik M »

OK, svårt hitta bild utan bättre referens än så.

Det är bra att kunna de klassiska problemen, de visar på hur lätt det är att fastna med problemlösandet. Hur enkelt det är att titta på saker som inte är problemet, bara för att just de sakerna ser man hur de fungerar. Åtminstone bättre än det som är problemet.

Nå, kuggar som hoppar, eller inte hoppar, framåt, bakåt eller rent av åt sidan, i all ära.
Är det problemet, då lär det bli svårt få till innerdiametrarna hursomhelst.

Så om vi förutsätter att maskinerna är någorlunda vettigt inställda och fungerar någorlunda acceptabelt - vad har vi för faktorer att titta på, vad gäller innerdiametrarna?
Erik M

Inlägg av Erik M »

Så, om vi bortser från lämplig algoritm, vad kan man då göra?

Dels är det hur tråden läggs - greppmässigt.

Dvs att tråden tenderar dras med, istället för att ligga kvar.
Jag kan känna detta främst beror på att det matas fram för lite. Dvs tråden läggs där den ska vara och fixeras av att det kommer mer tråd, så det som är lagt helt enkelt inte kan följa med.

Dels är det hur tråden läggs, i sig.

En cirkel är representerad mer än något annat.
Ju fler sektioner, desto mer av en renodlad cirkel blir det.
Dock ger en hög upplösning väldigt många positioner hålla reda på.
Åtminstone om slicer'n inte löser det i form av vinkel, radie och riktning, vilket jag inte har fått någon uppfattning om.

Sketchup har en standard sektionering om tjugofyra. Vilket, givetvis, ger en väldig skillnad i hur långa sektionerna blir, beroende på radie. Redan vid 5 mm blir det märkbara sidor.
Dvs 2×5×π÷24=1.31mm.
Om man sedan ser det som en polygon kan man minska problemet, en smula, genom att räkna radie mellan motstående sidor, istället för mellan motstående hörn.
(Det är en metod som kan vara bra, rent allmänt, speciellt med ett lägre antal sektioner.
Dock inte ämnet här.)

Dels i vilken ordning tråd läggs.

Om trådarna läggs inifrån och utåt förvärras problemet avsevärt.
Märk väl - inifrån utskriften som sådan. I det är den egentliga radien ytterst.
Inte nog med att den inre halvan trycks inåt, tidigare trådar har tryckt in material så att den yttre halvan tvingas över till och adderas till den inre.

Enkelt!
Lägg tråd utifrån och inåt, med infill sist.
Inte alltid så funktionellt.
Dels kan det vara bra lägga infill först, åtminstone första lagret, för greppets skull.
Dels blir det bättre yttre yta om man lägger inifrån och utåt, den synliga sist.

Dels hastighet på läggandet av tråden.

Läggs tråden med lägre hastighet dras den mindre inåt, den hinner fastna bättre.
Jag skulle inte förespråka att köra extra fort - så tråden skulle "slängas ut" till lagom...
...men visst är det en tanke. Det är ju vad som händer i vassa hörn, om man inte tänker efter före. Dvs att tråden fortsätter en smula "i tangentens riktning" vid riktningsändring.

Vad kan det finnas mer?
Vad kan man göra för att motverka?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"Nå, kuggar som hoppar, eller inte hoppar, framåt, bakåt eller rent av åt sidan, i all ära.
Är det problemet, då lär det bli svårt få till innerdiametrarna hursomhelst."

Du tror alltså inte att detta kan påverkas av t.ex. starkare motor, kraftigare drivsteg, utväxling mm?
Erik M

Inlägg av Erik M »

Eli, det bästa du kan göra är att göra en modell med hål om radie 0.5mm, och uppåt i steg om 0.1mm, och visa hur det ser ut när du skriver ut det.

Jag sitter med fel dator just nu, men jag kan lägga upp STL'n jag använde, om så önskas.

Likaså skulle jag kunna skicka dig några av de borr jag använder för att hålla koll på munstyckenas diametrar, med de är så sköra att de får stanna hos mig.
Det är så jag kollar vad för storlek mina munstycken har.
Erik M

Inlägg av Erik M »

Eli skrev:"Nå, kuggar som hoppar, eller inte hoppar, framåt, bakåt eller rent av åt sidan, i all ära.
Är det problemet, då lär det bli svårt få till innerdiametrarna hursomhelst."

Du tror alltså inte att detta kan påverkas av t.ex. starkare motor, kraftigare drivsteg, utväxling mm?
Vad som påverkas av vad? Vilket "detta" syftar du på?
Det känns som det åks kälke nedför en alltmer hal backe.
Det tillkommer argument istället för svar på repliker.

"Du tror alltså inte att detta kan påverkas av t.ex. starkare motor, kraftigare drivsteg, utväxling mm?"

Om jag väljer att "detta" gäller innerdiametrar så är svaret "Ja, inte nämnvärt innanför om skrivaren fungerar som önskat."

Om jag väljer att "detta" gäller kugghopp så är svaret "Ja, bygg bättre så skrivaren fungerar som önskat."
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@SeniorLemuren "Momentfjädring kan bara ske inom steget på en stegmotor."

Fel. Eftersläpning under gång kan vara nästan 2 helsteg utan tappade steg.
Positionsfel efter stopp pga friktion eller yttre kraft är något helt annat.
Skriv svar