Bygge av klonk-brytare
Re: Bygge av klonk-brytare
Håller med. Du tar genvägar nu Roger! Det kommer säkert bli kontaktstuds och annat elände. Du borde bygga en thyratronbaserad mjukstartskrets (med kvicksilver i) för att skona slutstegen. 

Jag skulle nog vilja en en riktigt snygg kniv-strömbrytare i ädelträ, koppar och kanske sten också.
Den får gärna vara mer av en mer komplicerad konstruktion men där det är tydligt hur man använder den. Så kan man montera några grova kablar som bara är 5-7cm långa och "avslitna i änden".
Under så har man en blåtandsförbindelse till media-server så att man kan starta ett script.
Så kan den få stå på soffbordet och när man vill se på film så slår man om strömbrytaren (som synligen inte är ansluten till något) och så anpassas vardagsrummet för film: Belysning ner, gardiner ner, projektor och förstärkare på.
Den får gärna vara mer av en mer komplicerad konstruktion men där det är tydligt hur man använder den. Så kan man montera några grova kablar som bara är 5-7cm långa och "avslitna i änden".
Under så har man en blåtandsförbindelse till media-server så att man kan starta ett script.
Så kan den få stå på soffbordet och när man vill se på film så slår man om strömbrytaren (som synligen inte är ansluten till något) och så anpassas vardagsrummet för film: Belysning ner, gardiner ner, projektor och förstärkare på.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det var en rolig applikation 
Idag kom jag förresten på nåt med min skarpa klonk:
Först gör man den en-fasig (byglar bara andra fasen vid inkoppling)
Om man sen vänder stickkontakten rätt, kan man faktiskt få "nollan" i själva U:et och iom att nollan faktiskt, om än på ett brutalt sätt, kan användas som jord så blir ingen del av klonken spänningsförande!
Och iom att installationen är permanent så finns det ingen risk för att man vänder stickkontakten fel.
Problem solved
MVH/Roger
PS
Att jag kom in på en-fasig brytning har faktiskt mest att göra med att jag ville slippa speciellt plyfa i U:et samtidigt som jag ville ha möjlighet att "hårt" slå till brytaren (vilket med plyfa skulle innebära delamineringssrisk som MadModder tidigare förklarat för mig, vilket inte är så konstigt map på det moment man tillför). Slutligen slipper jag nu leta efter bakelit och tror faktiskt jag ska montera klonken på en platta av ädelträ typ Teak (även om plattan borde vara av sten eller bakelit pga eventuell värmeutveckling).

Idag kom jag förresten på nåt med min skarpa klonk:
Först gör man den en-fasig (byglar bara andra fasen vid inkoppling)
Om man sen vänder stickkontakten rätt, kan man faktiskt få "nollan" i själva U:et och iom att nollan faktiskt, om än på ett brutalt sätt, kan användas som jord så blir ingen del av klonken spänningsförande!
Och iom att installationen är permanent så finns det ingen risk för att man vänder stickkontakten fel.
Problem solved

MVH/Roger
PS
Att jag kom in på en-fasig brytning har faktiskt mest att göra med att jag ville slippa speciellt plyfa i U:et samtidigt som jag ville ha möjlighet att "hårt" slå till brytaren (vilket med plyfa skulle innebära delamineringssrisk som MadModder tidigare förklarat för mig, vilket inte är så konstigt map på det moment man tillför). Slutligen slipper jag nu leta efter bakelit och tror faktiskt jag ska montera klonken på en platta av ädelträ typ Teak (även om plattan borde vara av sten eller bakelit pga eventuell värmeutveckling).
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Och iom att installationen är permanent så finns det ingen risk för att man vänder stickkontakten fel.
Jag vill inte låta spydig, jag har gjort fler filkopplingar än jag vill tänka på, men nu dörjar du väl ändå i friskaste laget?
Edit: "filkopplingar" skall förstås vara "fulkopplingar".
Jag vill inte låta spydig, jag har gjort fler filkopplingar än jag vill tänka på, men nu dörjar du väl ändå i friskaste laget?
Edit: "filkopplingar" skall förstås vara "fulkopplingar".
Så du ska bryta nollan? Du vet att man ska betrakta nollan som spänningsförande?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag tycker jag kommit på den ideala lösningen (efter att ha lyssnat på era välmenta varningar).hcb skrev:>Och iom att installationen är permanent så finns det ingen risk för att man vänder stickkontakten fel.
Stickkontakten kommer ALDRIG röras efter det att jag konfigurerat upp grejerna.
Det är lätt att se till ty inga kommer som sagt på besök ändå.
MVH/Roger
PS
Nollan är i princip en svagt gungande jord ty det går ström igenom den men det är det enda som skiljer den från riktig jord (med jordfelsbrytare som jag f.ö har men iom att jag nyttjar ojordade uttag...).
- SeniorLemuren
Men om du ansluter fasen direkt till ett powersuply eller en lampa o.d. så får du ju ut 230 volt bakvägen till klonken?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för den fina bilden!
Skratt, ja du har rätt
Tänkte inte på det, som nån sa
MVH/Roger
Skratt, ja du har rätt

Tänkte inte på det, som nån sa

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Fast 230 hamnar bara vid kontaktblecket (om U:et är kopplat till nollan).
Kontaktblecket kan man sen faktiskt "småisolera" med typ ett par plastbitar ditlimmade på var sin sida.
Då kan man inte komma åt det när klonken är av och när klonken är på så är potentialen noll.
Vad tror du om det?
MVH/Roger
Kontaktblecket kan man sen faktiskt "småisolera" med typ ett par plastbitar ditlimmade på var sin sida.
Då kan man inte komma åt det när klonken är av och när klonken är på så är potentialen noll.
Vad tror du om det?
MVH/Roger
- SeniorLemuren
Det kan man kanske göra. Sidorna får väl göras lite större då sa att inte kanten på blecken kan kommas åt.
Men om du nu ska isolera kan du likagärna skippa det helt och använda klenspänning som får dra en kontakter. Det förstör inte utseendet du vill åt samt du får lite ljudeffekt på köpet.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
PrecisSeniorLemuren skrev:Det kan man kanske göra. Sidorna får väl göras lite större då sa att inte kanten på blecken kan kommas åt.

I en fast installation bryter man fasen, allt annat är ju helt regelvidrigt...
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag gjort vissa förberedande arbeten dvs kapat till kabel.
Det börjar bli sent nu så jag får fortsätta installationen i morgon.
Men då är det bara att skala, skruva och spika
MVH/Roger
Det börjar bli sent nu så jag får fortsätta installationen i morgon.
Men då är det bara att skala, skruva och spika

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.