Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Platt luftkudde och tryckgivare = Mäta vikt?

Inlägg av prototypen »

Har du tittat på Senior Lemurens våg?

Den har EN lastcell, min leverantör kallar dessa singelpoint.
Oavsett hur du snedlastar cellen (inom vissa gränser) så visar den vikten rätt.

Din 10 kg lastcell ser ut som en singel point. Du behöver inte 4 för att väga 10 kg.

Alltid bättre med en hel Weastonbrygga men det är inte fel med en halv.

Protte
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tror du inte förstod vad jag menar.

Jag har en hink som är en vinhink. Fylld med vatten. Hinken misstänks väga mellan 2 och 30 kg.

Då klarar inte en 10 kg lastcell av att bära upp denna hink. Jag kräver dessutom balans och då tänkte jag 4 stycken lika 10 kg lastceller som är skruvad fast i kanten på en rund skiva, i jämna vinklar mellan lastcellerna.

Då kan dessa 4 stycken 10 kg lastceller bära upp max 30 kg hink, och det är ändå stabilt.

Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du tänker krångligt

ta en 50kg i mitten dom är gjorda för en hygglig storlek på skivan uppepå, en hink är inte ett problem

annars måste du ha fyra förstärkare och sumera ihop dom, finns fulsätt med, men det är olämpligt
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag förstår hur du tänker. Jag vet om at en givare är enklare art använda Men jag försöker hitta balans.

Jag får nog testa ditt recept och dra en slutsats.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har du provat att så på en våg på sjukhus eller liknande
där annvänder man oftas bra vågar med en lastcell i , stabilt som fan

är du minsta osäker, ta en 100kg lastcell, dom håller, det är om du ska börja väga med säg 10,000 skaldelar eller mer man får börja fundera på hur man ska komma vidare
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför inte göra ett test med en 10 kilos givare?
Fungerar det, är det ju bara att köpa en 50 kilos.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

grym skrev:har du provat att så på en våg på sjukhus eller liknande
där annvänder man oftas bra vågar med en lastcell i , stabilt som fan

är du minsta osäker, ta en 100kg lastcell, dom håller, det är om du ska börja väga med säg 10,000 skaldelar eller mer man får börja fundera på hur man ska komma vidare
Det jag är misstänksam över är om mina lastceller kommer ge resultat. Dem verkar vara för styva. Jag kanske skulle ha köpt mig en lastcell som är en aning lite mjukare. Visst, man får det man betalar för.

Jag är nöjd om jag kommer ned till 0.5 kg plus minus i spel.

Typ denna funderar jag på nu. Men då köper jag två stycken. Ska ha till annat också.

http://www.ebay.com/itm/Parallel-Beam-L ... 1164724453

Då blir det nog stabilt kanske?

Edit: varför har V+ och V- två resistrorer parallellkopplade?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej alla barn nu blir det barnprogram, titta här vad farbror Frej drar fram. Fyra lastgivare som jag jag såg och vips så blev det en vattenvåg.

I alla fall. Du har 4 st lastgivare av typen Single half wheathstone (enligt en äldre tråd) Koppla ihop dessa enligt nedan och anslut till den förstärkare du tycker passa. Sätt dom i varje hörn på en lämplig skiva, behöver ju inte vara rund, tänk badrumsvåg.
4 LASTCELLET HALFBRIDGE.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Men hur skulle det vara om man hade full weathstonebrygga då? Då är det bara parallellkoppla dessa signalkablar med varandra?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag föreslog denna lösning just för att du har 4 st sådana givare. Om du släpper tangentbordet och tar fram en såg, borrmaskin, skruvnycklar, avbitare, lödkolv, lödtenn, några skruv och muttrar så har de en fungerande våg framåt kvällen. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Och du tror att det skulle fungera med ebays 50 kg lastceller?

Okej. Men vi säger att jag har 4 av dessa lastceller och totalt kan dem bära upp 200 kg.

Vad blir min precision då? Kan jag mäta ett KG då med din metod?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

använd den 4 st 10 kg eller en 50 kg, duger det inte åt herrn?
Att du "tycker" de är styva har inte med saken att göra, de töjer och böjer sig precis så mycket de ska göra. Böjer de sig mer går trådtöjningsgivarna av, FATTA

Protte
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Men det är så många alternativ. Oavsett vad jag gör så är det alltid någon som säger "du skulle ha tänkt på detta", "det hade varit bättre om du hade gjort så här", "gör inte så! Gör som jag" . , "detta fungerar inte" osv.

Vad är själva minimumvikten för 4 stycken av dessa givare?

Enligt Ebay så ger dem ut 1 mV per pålagd volt vid 50 kg. Skulle jag ha 4 av dessa givare så blir det 0.25 mV per pålagd volt.

Alltså vid 5 volt spänning så blir det 5 mV som utgång vid 50 kg last. Vid 4 lastceller med 50 kg last så blir det 1.25 mV.

Eller tänker jag helt fel nu?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Problemet är att vi inte får hela problematiken utan sitter och gissar utifrån en hel del lösryckt information.
Förts tror jag det var att det skulle vägas 20 kg sedan 30 och var vi uppe i 40 för ett tag sedan.......... Jaja.
Lite får du tillföra själv.
Maxar vi vid 50 kg så bygg då inte för 200.

<<det hade varit bättre om du hade gjort så här", "gör inte så! Gör som jag" . , "detta fungerar inte>>
Så blir det när vi inte får en någorlunda "kravspec" och folk kommenterar utifrån sin mer eller mindre kunskap.
Med en bättre spec hade en del skribenter hållit käft.

Protte
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Alla möjliga kombinationer är föreslagna som fungerar. Men om du väljer att använda de 50 kg lastceller du redan har hemma, så är det troligen enklast rent mekaniskt att sätta dem i varje hörn av en lämplig skiva. Dessa givare är av samma slag som sitter på personvågar så de borde lätt klara +-1 hg eller bättre. Min badrumsvåg är såpass känslig så den ändrar värde om jag lägger en kabel och jag väger ändå närmare 140 kg. :)

Som jag nämnde tidigare så hade du nästan varit klar med vågen nu om du hade dragit igång ditt projekt för en halvtimme sedan. Men på mig verkar det som du inte kommit någonstans med detta projekt på flera månader, du står fortfarande och stampar på samma fläck och ställer i princip samma frågor, trots en uppsjö av bra förslag på lösningar från hela kunskapsbasen här på EF.

Så vitt jag har förstått så vill du styra någon form av "hemmbryggeri" och detta har du inte kommit någon vart med på många månader. Skall jag vara lite kritisk mot hur du försöker lösa denna automatisering så skulle jag vilja påstå att du från början har valt helt fel komponenter för att lösa uppgiften. En hallonpaj, med Linux som OS och en PLC-applikation på toppen är att skjuta Svenska mygg i Afrika med en elefantbössa.

Du har ideligen problem med att ta in data från kringutrustning på grund av att du inte klarar av att programmera din PLC. Hade du t.ex satsat på t.ex en Arduino DUE eller en chipKit uno32 i stället med alla tillgängliga givare, reläer, displayer m.m. som finns att tillgå så hade du varit i mål för länge sedan med ditt projekt och kunde nu i stället för att sitta vid datorn och leta lösningar, njuta av dina egenhändigt tillverkade produkter. :)
Skriv svar