Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Har någon byggt en horisontell CNC-fräs någon gång?

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:ja för min del skulle en horizontell setup vara intressant för de blir mkt enklare o bearbeta cylinder lopp och likande på ett motorblock om de står på baksidan av blocket för de kan då spännas ner igenom kam kanalen och på vevaxel lager lägena. o sen indexerar varje "topp" sida för en B axel. =)
Jag kör ju med ett par horisontalare, och det är jäkligt bekvämt när vill köra motorblock och liknande.
Jag tror inte det skulle vara omöjligt, med en välriktad maskin, att arborra ramlagergången från två håll t.ex.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

De i och ur lastning och uppspänning måste jue förenklas markant i en horizontal maskin.

Och de borde gå o göra en arborr stång + jig jig som tar stöd på bortsidan av blocket med ett glidlager o har flera skär installerade så enda man behöver göra är o mata blocket i en axel mot skären. blir kanske inget direkt cnc program över det mer, en uppspänning som är ordentligt inklockad o sen e programmet bara en axel o distans / hastighet..

aja nu har vi shanghaiat denna topic tillräckligt ;D
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

säter skrev:Har du inte behov av att bearbeta med B-axeln, då kanske indexbord är ett alternativ?
Där brukar man köra med en tandkoppling på ex.vis 1grads delning.
Dessa blir stabilare och har högre precision än ett vanligt rundbord.
Det är för- och nackdelar med båda typerna.

Jag har aldrig byggt med HarmonicDrive, men det borde vara det enklaste att få till.
Frågan är var du ska göra av motorn med en sådan konstruktion?
Indexborden tycks dock bygga en del i Y, kan bli så att jag bygger en konstruktion som är redo för HarmonicDrive men som saknar B-axel från början.

En sådan här hade inte varit fel: http://harmonicdrive.de/produkte/servop ... -mini.html
Allt i ett och små är dom, frågan är bara vilken size man ska spara till, jag och fysiska beräkningar är lite eftersatta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Slakta en defekt industrirobot och plocka HD-enheterna.
Så gjorde jag.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Är det något alla industrirobotar har då? Kan absolut riva en robot men en sådan kostar ju i inköp också.

I love eBay, finns tonvis med HD-enheter under 10 000 som var en kritisk gräns för mig. Det får absolut bli HD på B-axeln!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är inte något alla industrirobotar har, men vissa äldre ASEA t ex har det. Nuvarande ABB-robotar kör med planetväxlar, och i axel 1 på de åtminstone de lite större robotarna så har de en kombinationsväxel av hypocycloid och planetväxel kan man säga.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Kan det här verkligen stämma? http://www.ebay.com/itm/Harmonic-Drive- ... SwA4dWMhG6 160$ för en helt ny HD-enhet! Det är inte så att detta bara är någon del? Frågan är bara vilken GearRatio man ska ha, den jag länkade till har 50 finns en likadan som har 160. 180 * 160 ger ju en enorm upplösning om man ska använda stegmotor, ett servo med 4096 punkter får en upplösning på 655 360 punkter per varv eller 0,000549 grader per punkt. :mrgreen:

Man har ju sällan något behov av att mata B-axeln speciellt snabbt, men samtidigt vill man ju ha ett högt moment, mest för att ge även en liten motor tillräckligt med hållmoment för att stå emot de vridande krafter som B-axeln utsätts för under bearbetning. Iofs tror jag 50 gånger momentet är tillräckligt för att de flesta motorer ska klara av det, 160 så kan man nog köra med ett servo från RC-världen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ett servo med 4096 punkter får en upplösning på 655 360 punkter per varv eller 0,000549 grader per punkt.
Jag har 0.001grad i upplösning på mitt bord, och det måste man minst ha.
Det är på gränsen att man inte kan få bordet att stå helt rakt vid t.ex. 0 grader.
Det är ju enkelt att räkna på hur mycket ett inkrement ger, på fullt slag i X-axeln.
Man har ju sällan något behov av att mata B-axeln speciellt snabbt
Jo faktiskt, på snabbmatningen.
Ska man göra ett omslag, 180 grader, vill man att det ska gå hyfsat fort.
tillräckligt med hållmoment för att stå emot de vridande krafter som B-axeln utsätts för under bearbetning.]
Jag tror man måste komplettera med en broms på B-axeln.
De flesta maskiner brukar ha så.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag har 0.001grad i upplösning på mitt bord, och det måste man minst ha.
Det är på gränsen att man inte kan få bordet att stå helt rakt vid t.ex. 0 grader.
Det är ju enkelt att räkna på hur mycket ett inkrement ger, på fullt slag i X-axeln
Då är nog 160 rätt bra iaf!
Jo faktiskt, på snabbmatningen.
Ska man göra ett omslag, 180 grader, vill man att det ska gå hyfsat fort.
Räknar man med att motorn har ett max varvtal på 3000 rpm så har den 18,75rpm efter växeln och det är ju rätt snabbt ändå, ett varv på 3,2 sekunder, nästan så det är för snabbt.
Jag tror man måste komplettera med en broms på B-axeln.
De flesta maskiner brukar ha så.

Men om man kör en bearbetning med B-axeln aktiv kan man ju inte köra med broms iaf. Om man inte släpar den vill säga...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Försöker hitta servon som är bredare än vad de är djupa, låg profil typ men det tycks vara svårare än att finna liv på mars. :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

vill man att det ska gå hyfsat fort
Ja om det gäller maskin i produktion men inte för oss i korpen ;)
persa

Inlägg av persa »

Är du orolig för hållmoment i B-axeln så gå på ett indexbord istället med t.ex. 1 grads delning. Många horisontalare fungerar på detta sätt. Det är ALLTID så att man måste göra en avvägning mellan stabilitet och flexibilitet
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Thorped skrev:Försöker hitta servon som är bredare än vad de är djupa, låg profil typ men det tycks vara svårare än att finna liv på mars. :humm:
Det kan ju vara en anledning till att köra med snäckväxel istället.
Då får du motorn ut på sidan.
Neråt behöver man allt utrymme man kan få, för kulskruv och servo till Z-axeln.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är ju så att tröghetsmomentet ökar kvadratiskt (tror jag) med diametern så en kort och tjock motor är mycket trögare att accelerera/retardera än en lång och smal. Av den anledningen är de flesta servomotorer just långa och smala.

Granite Devices har en direct drive pancake motor som kanske kan vara något? Sen finns ju den här typen också. Men är det PMDC eller borstlöst du letar efter? Effekt?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

persa skrev:Är du orolig för hållmoment i B-axeln så gå på ett indexbord istället med t.ex. 1 grads delning. Många horisontalare fungerar på detta sätt. Det är ALLTID så att man måste göra en avvägning mellan stabilitet och flexibilitet
Hade de indexbord jag stött på inte kostat så jävla mycket så absolut men 50 000 för något av låg profil är lite för saftigt.
säter skrev:Det kan ju vara en anledning till att köra med snäckväxel istället.
Då får du motorn ut på sidan.
Neråt behöver man allt utrymme man kan få, för kulskruv och servo till Z-axeln.
Problemet är att hitta glappfria snäckväxlar med låg profil, de flesta snäckväxlar har stora rejäla hus.
Skruven behöver nödvändigtvis inte vara centrerad mellan skenorna. Skenorna behöver inte heller vara centrerade egentligen.
Jag är mindre orolig över att krocka med sådant, däremot känns det betungande att behöva sätta på kvadratiska rör i nederkant istället hör de rektangulära jag har tänkt mig men det är en baggis i det stora hela. Däremot behöver man nog bygga någon stabil hållare för HD-enheten, bara för att växeln är glappfri betyder det inte att den är glappfri i axiella och radiella riktningar, fast det kanske den är?
H.O skrev:Det är ju så att tröghetsmomentet ökar kvadratiskt (tror jag) med diametern så en kort och tjock motor är mycket trögare att accelerera/retardera än en lång och smal. Av den anledningen är de flesta servomotorer just långa och smala.

Granite Devices har en direct drive pancake motor som kanske kan vara något? Sen finns ju den här typen också. Men är det PMDC eller borstlöst du letar efter? Effekt?
Jag letar snarare efter något som är av "normal size" fast kortare. Har ingen större användning av så stort moment när jag ändå får ut mer än tillräckligt efter utväxling.

Typ den här storleken, fast servo då: http://cnc-plus.de/en/CNC-Electronics/S ... tors-.html

En kvadratisk motor hade också funkat.
Skriv svar