persa skrev:Är du orolig för hållmoment i B-axeln så gå på ett indexbord istället med t.ex. 1 grads delning. Många horisontalare fungerar på detta sätt. Det är ALLTID så att man måste göra en avvägning mellan stabilitet och flexibilitet
Hade de indexbord jag stött på inte kostat så jävla mycket så absolut men 50 000 för något av låg profil är lite för saftigt.
säter skrev:Det kan ju vara en anledning till att köra med snäckväxel istället.
Då får du motorn ut på sidan.
Neråt behöver man allt utrymme man kan få, för kulskruv och servo till Z-axeln.
Problemet är att hitta glappfria snäckväxlar med låg profil, de flesta snäckväxlar har stora rejäla hus.
Skruven behöver nödvändigtvis inte vara centrerad mellan skenorna. Skenorna behöver inte heller vara centrerade egentligen.
Jag är mindre orolig över att krocka med sådant, däremot känns det betungande att behöva sätta på kvadratiska rör i nederkant istället hör de rektangulära jag har tänkt mig men det är en baggis i det stora hela. Däremot behöver man nog bygga någon stabil hållare för HD-enheten, bara för att växeln är glappfri betyder det inte att den är glappfri i axiella och radiella riktningar, fast det kanske den är?
H.O skrev:Det är ju så att tröghetsmomentet ökar kvadratiskt (tror jag) med diametern så en kort och tjock motor är mycket trögare att accelerera/retardera än en lång och smal. Av den anledningen är de flesta servomotorer just långa och smala.
Granite Devices har en direct drive pancake motor som kanske kan vara något? Sen finns ju den här typen också. Men är det PMDC eller borstlöst du letar efter? Effekt?
Jag letar snarare efter något som är av "normal size" fast kortare. Har ingen större användning av så stort moment när jag ändå får ut mer än tillräckligt efter utväxling.
Typ den här storleken, fast servo då:
http://cnc-plus.de/en/CNC-Electronics/S ... tors-.html
En kvadratisk motor hade också funkat.