Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Magnus_K bygger interaktiv tavla - ett stort kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

Vackert!
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Kanoners, riktigt vackert att se! :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo det har ju varit lite tyst här i tråden och sanningen är väl den att jag gick in ganska bra i väggen med det här projektet. Inte det att jag tagit mig an ett för stort projekt utan det handlade om elektroniken, och att få det att fungera. Jag tänker inte avslöja hur många timmar som gått åt för att försöka få ut en vettig inversionspuls...

Så, kastade ner projektet i en låda och gömde i garderoben för att vila lite och tänka på annat. Igår tog jag upp lådan igen och se på fasen. Det går mycket bättre om man kliver ifrån ibland :)
Steget är inte stort men det skapade nästan tårar när jag vet all frustration bakom.

Kretsen är kopplad enligt schemat nedan. R3 och R4 justerade för att driva mellan 200-300mA och det slutade med 300mA för att få en stabil puls.
Komparatorn är en MAX912EPE.

Nu när jag vet att sensekretsen fungerar så kan jag börja labba med push-pull-stegen igen. Förra gången gick det åt ett antal ganska dyra trissor i TO-18 kapsel samt några PIC:ar. Nu blir det nya tag.
Andra bilden visar hur inversionspulsen ser ut nu. Den är ca 1,5µs lång med Vpp på 3V. Amplituden beror på att komparatorn endast ger detta på utgången. Den mindre pulsen är ca 200ns och jag ska se om jag kan filtrera ut dessa "störningar" senare.

Och givetvis, tack igen för supporten! :tumupp:
Schema.JPG
Puls.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 25 augusti 2015, 22:10:44, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

BD139 e ju en vanlig npn trissa.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ja just det. Blandade ihop dom i skallen. Editerat inlägget ovan.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Härligt att se pulsen där! ;) :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ja jag vet. Helt underbart. Mycket tack vare dig också! :tumupp:

Kan också meddela att jag lyckats läsa/skriva en kärna i mitt 256-minne men bara med hjälp av scopet. Det är lite för mycket störningar än så länge för att koppla in logiken.

Återkommer om detta dock. Ska jobba hela kvällen med att göra en riktigt stabil sense.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Detta är skrivet i all välmening, men jag tror inte det fungerar. Jag tror inte du förstått hur ett kärnminne fungerar.

Om vi börjar med X-Y trådarna så kan du inte ha dem kopplade till +5V i ena ändan. Hela idén bygger på att du kan magnetisera kärnan åt båda hållen. Du behöver alltså kunna köra ström i båda riktningar i X-Y, men det kan du inte som du gjort nu.

Inversionspulsen kommer när man ändrar magnetiseringen i kärnan. Den kommer inte heller när flanken går upp som på ditt oscilloskop utan lite fördröjd. Genom att veta fördröjningen så klockar man in data från sense-förstärkaren i exakt rätt ögonblick. Kommer det en puls så får man en etta (om man väljer att tolka det så) annars en nolla. Så lite störningar där emellan dit struntar vi i.

Det första man gör i en access är att läsa minnet, det gör man genom att prova att magnetisera kärnan. Sätt då I(x) positiv och I(y) positiv. Nu får du en puls om kärnan varit magnetiserad till en etta. Du har samtidigt ändrat state på kärnan så att den nu innehåller en nolla. Alla läsningar av en etta i ett kärnminne är destruktiv.

Om man läs en etta så vill man nog att det ska stå en etta även i fortsättningen så då blir man tvungen att ändra tillbaks state på kärnan (skriva om ettan). Sätt I(x) och I(y) negativa. Nu får du en ny puls, men den struntar vi i. Vi vet nu att nästa gång vi provar minnet så kommer det stå en etta.

Normalt gör man alltid både skriv och läs cykel, men om man vill ha en nolla i minnet ser man till att skicka en motriktad ström i en tråd som går parallellt med Y så att man inte magnetiserar kärnan. Detta tricket använder man då man har flera bitar i serie på X och Y trådarna. Då har man en sk inhibit tråd för varje bit så man kan skriva valfritt värde i varje bit. Men för ett enbits minne kan man bara strunta i den andra cykeln om det är en "nolla".

Jag tror du ska börja med att mäta på sense tråden utan förstärkarkopplingen, du kommer se att inversionpulsen kan vara både positiv och negativ beroende på åt vilket håll sense tråden är trädd i kärnan du försöker accessa. Jag förstår inte riktigt hur din koppling fungerar, men vi kan lämna det tills vidare.

Bryt inte ihop, utan labba vidare. Detta ska nog fungera tillslut. Börja med att bygga två H-bryggor så du kan köra strömmen så båda hållen i trådarna. Sen så ser du till att generera pulser, fyra.

1. I(x) och I(y) positiva
2. I(x) och I(y) negativa
3. I(x) och I(y) positiva
4. I(x) och I(y) positiva

Mät på sense och se när inversionpulsen kommer. Lycka till.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Intressant med en diskussion. Hoppas jag kan svara dig.

Varför kan jag inte köra ström genom två riktningar med den uppkopplingen? Det spelar väl ingen roll om jag nyttjar 2 eller 8 trådar så länge den sammanlagda strömmen är tillräcklig för att inversionen ska uppstå?
Som kopplingen var i schemat så skickade jag 300mA genom en tråd istället för de 150mA jag kommer göra i det riktiga minnet.

Förstärkarkopplingen är tagen rätt ut från länken i mitt första inlägg men värdena labbar jag lite med nu för att öppna/stänga fönstret för när komparatorn ska trigga.
Om jag förstår det rätt så gör även denna "korskoppling" att jag alltid får ut en positiv puls oavsett om pulsen är negativ eller positiv (detta är dock en egen gissning, jobbigt att mäta när jag bara har två kanaler på skopet men).

Vid ovan resultat så skickade jag alltså först två pulser i en och samma riktning. Vid första får jag en klar och tydlig ut-puls från komparatorn men vid den andra blir en lite och kort "peak" som jag tolkar som störningar.
Efter detta följer två pulser "åt andra hållet" och samma resultat nu.

Anledningen till 2 + 2 pulser är att den första alltid ska ändra magnetiseringen och den andra ska indikera att det stämde.

Det jag blir lite osäker på är hur långt efter inversionspulsen kommer efter strömpulsen men det kan jag rigga upp igen och kolla. Om jag inte missminner mig så kan man se en viss försening men den är inte stor, därav inte direkt synlig på bilden.

När jag läste/skrev en kärna i 256-bitars-minnet så var detta uppriggat med H-brygga (precis som du skriver) och resultatet är precis som ovan. Och då med 150mA per snöre.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Zoomade in lite för att visa ut utgången på komparatorn ser ut från 256-bitarn.
Vad jag hoppas på, och vad jag påstår är inversionspulsen (genom komparatorn), är pulsen mellan de röda strecken. Resten är överhörning och för låg nivå av pulsen.

Det jag sitter med just nu är att läsa sensen mellan just dessa strecken för att få ett pålitligt resultat. Å andra sidan har du gjort mig mycket osäker...

EDIT: Tips mottages tacksamt hur man kan bete sig för att göra det här. Just nu räknar jag med en 555:a som startar ett one-shot av den "blå" pulsen och pågår tills inversionspulsen är över. Detta skotten matas genom ett RC-nät som ska starta ett annat skott... Nej, det blir rörigt..
EDIT2: Ska se om jag kan lägga ett RC-nät på Latchen till komparatorn istället... Får klura lite. Less is more.
Inversionspuls.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ok, det framgick inte. Men jag förstår.

Jag tror att "störningen" är en inversionspuls också, frågan är varför den inte är lika stark som den första. Som jag skrev så borde du få en inversionpuls varje gång du ändrar håll på magnetiseringen i ringen.

Jag tycker inte du ska generera pulsen till latchen men RC nät eller en 555:a. Du hade ju en PIC-processor till att generera de andra pulserna med. Använd den till att skapa fördröjningen också!

Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo jag kanske blir lite otydlig när man sitter i sin "bubbla" och ska förklara för andra men sen tror jag inte att du läser riktigt det jag skriver.

Varjör skulle den andra "peaken" vara en inversionspuls också? Strömpulsen är ju åt samma riktning så det vore väl näst intill omöjligt att skapa dubbla pulser.
Hade jag bara haft ett 4-kanalers skop så hade det blivit lite lättare att visa. Någon differentialprob har jag inte heller så vet inte hur jag ska läsa ut inversionspulsen direkt från sense-snöret istället från komparatorn.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Kan hända att jag läst lite fort. Jag ser nu, ska läsa nogrannare i forsättningen.

Du kan ju alltid koppla loss sensetråden och jorda ena ändan, då behöver du knappast någon diffprobe för att mäta. Men det spelar ingen roll nu.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

anders_bzn skrev:Jag tycker inte du ska generera pulsen till latchen men RC nät eller en 555:a. Du hade ju en PIC-processor till att generera de andra pulserna med. Använd den till att skapa fördröjningen också!

Bra jobbat!
Tack anders_bzn.
Joooo jag vet! :) Det var det första jag tänkte på men sen är man ju som man är, måste krångla lite och använda en µC till det här blir liksom "för lätt". Gaaaaa vad svårt.
Om man skulle använda ett RC-nät med lågtoleranskomponenter, tror du att det ens går att få den här noggrannheten?
Får väl testa och se och ha µC:n som backup.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Vet inte. Men jag vet hur DEC gjorde på 1960-talet. De använde en "delay line", en spole som tranmissionledning där man kan justera på vilket varv på spolen man tar ut den fördröjda signalen. Förmodligen skulle ett RC-när fungera men jag är inte säker på att fördröjningen skulle vara tillräckligt stabil.

Det blir nog till att testa.

Annars tycker jag nog att PIC:en kan göra det.
Skriv svar