Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Nu kanske jag i praktiken inte flänger i stolparna så länge. Jag hoppas ju att hitta ett alternativ under tiden. Lite näsknäpp till våra svenska tekniker är mitt inlägg snarare.
6000 kr för en enda led tycker jag helt enkelt är för mycket. Kan tänka mig att fler tycker som jag. Vad använder ni?
Kan även vara så att min prisuppgift är helt fel då jag hade svårt att finna nåt pris. Brukar iofs vara tecken på att även leverantören tycker det är för dyrt.
6000 kr för en enda led tycker jag helt enkelt är för mycket. Kan tänka mig att fler tycker som jag. Vad använder ni?
Kan även vara så att min prisuppgift är helt fel då jag hade svårt att finna nåt pris. Brukar iofs vara tecken på att även leverantören tycker det är för dyrt.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Fast 6000kr utslaget på den beräknade livslängden om 20år ger ju 300kr/år.
Du kanske byter de billiga kinalamporna gratis, men vad kostar det om någon annan gör det?
I slutänden kanske det inte var så dyrt, även om det kräver en investering!
Du kanske byter de billiga kinalamporna gratis, men vad kostar det om någon annan gör det?
I slutänden kanske det inte var så dyrt, även om det kräver en investering!
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Dom led lamporna du bytt ut med som slutat funka finns dom kvar? Och i så fall vilken teknik använder sig drivare av?
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Jag har en kvar som jag skulle kunna obducera. Kanske går att använda majsen och slänga kolven.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
På de jag plockat isär är det lysdioderna som gått sönder pga för hög ström. Dom har varit utan riktig trafo.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
tja, själva LED-dioden är sällan problemet om man tittar på drifttid - utan det är strömförsörjningen som brukar balla ur i förtid, om det inte av termiska orsaker, fuktpåslag etc. så kan tex åsknedslag i närheten få sådana att gå sönder.
Det är väldigt lite som kan gå sönder på en drossel till en traditionell urladdningslampa...
Det är väldigt lite som kan gå sönder på en drossel till en traditionell urladdningslampa...
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Skruvade isär lampan och det var en liten brasa som brunnit runt en effekttransistor och en kondensator. Båda låg lösa konstigt nog. Trebeningen borde ju inte ha lossnat så svårt som det är när man ska försöka löda loss en sån.
Här hade det blivit rejält varmt men hur kunde den hoppa ur sina hål? Ser ut som att den exploderat. Den har delat på sig och ett naket ben sitter kvar i sitt hål i kortet och de andra två kvar på transistorn.
Här hade det blivit rejält varmt men hur kunde den hoppa ur sina hål? Ser ut som att den exploderat. Den har delat på sig och ett naket ben sitter kvar i sitt hål i kortet och de andra två kvar på transistorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
En till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Det verkar som att en elektrolytare har sprängts (förutom trissan) och den mindre elektrolyten på bilden har en topp som nästan öppnat sig och är förmodligen torr inuti.
Gissning är att de torra och svullna elektrolyterna är grundorsaken till haveriet. Åsknedslag har en annan verkan och brukar inte hinna grilla saker och kretskort även om kapslingar och annat kan spricka/sprängas.
---
tyvärr är det nog den här typen av fel man kommer att se på LED-lampor och det långt innan själva LED-dioden är utbränd eller har färgskiftat så mycket att ljuset är obehagligt (cyan/grönfärgat ala filmen matix) och byts av den orsaken.
har inte kikat i de senaste GU-10 lamporna som har gått i ett par år - men en känsla är att dom troligen inte har elektrolyter i sig längre utan man kör på torra elektrolyter eller keramiska kondensatorer.
Gissning är att de torra och svullna elektrolyterna är grundorsaken till haveriet. Åsknedslag har en annan verkan och brukar inte hinna grilla saker och kretskort även om kapslingar och annat kan spricka/sprängas.
---
tyvärr är det nog den här typen av fel man kommer att se på LED-lampor och det långt innan själva LED-dioden är utbränd eller har färgskiftat så mycket att ljuset är obehagligt (cyan/grönfärgat ala filmen matix) och byts av den orsaken.
har inte kikat i de senaste GU-10 lamporna som har gått i ett par år - men en känsla är att dom troligen inte har elektrolyter i sig längre utan man kör på torra elektrolyter eller keramiska kondensatorer.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Det borde inte vara så svårt att konstruera en driftsäker Drivelektroniken. Skulle tro att jag är på rätt forum också om än i tråd med fel inriktning.
Det får bli en ny tråd vilket inte betyder att det är stopp för fortsatta spekulationer i denna.
Det får bli en ny tråd vilket inte betyder att det är stopp för fortsatta spekulationer i denna.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Drivsäker elektronik som dessutom skall vara så billig som möjlig är en ekvation som alla tillverkare försöker följa just nu med varierande framgång, och personligen tror jag det kommer att ta en tag innan modern elektronik håller >= 50 år som tex. gamla lysörsamaturer med drossel faktiskt gör...
har man millitär budget så är det förstås annorlunda men det kommer då vara en prislapp som gör att prylarna hänger kvar på hållarna i affären länge eller stjäls/snattas.
Skall man konkurrera med energisparlampor som kostar 27:- i två-pack så är det inte många ören man kan spendera på elektroniken och därmed tar driftsäkerheten stryk...
har man millitär budget så är det förstås annorlunda men det kommer då vara en prislapp som gör att prylarna hänger kvar på hållarna i affären länge eller stjäls/snattas.
Skall man konkurrera med energisparlampor som kostar 27:- i två-pack så är det inte många ören man kan spendera på elektroniken och därmed tar driftsäkerheten stryk...
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Det kan inte kosta många ören att sätta dit elektrolytkondensatorer som håller måttet.
Även sådana har lång livslängd om de är av hygglig kvalitet.
Även sådana har lång livslängd om de är av hygglig kvalitet.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Fast även 105 grader C elektrolytkondingar brukar inte klassas för mer än 10000 timmar (vilket är drygt 2 år med 12 timmars lystid per dag) - det är långt ifrån > 30 års lystid för en armatur som med drossel klarar den tiden tämligen lätt...
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Jag har styrsystem till (C)NC-maskiner som är över 45 år gamla.
Dessa har stått på dygnet runt, och det är sällsynt med trasiga kondensatorer.
Dessa har stått på dygnet runt, och det är sällsynt med trasiga kondensatorer.
Re: Byta från kvicksilver till LED i gatubelysningen
Visst är det god livslängd på våra lampor. 15 armaturer har varit inkopplade 250000 timmar och lyst 125000 timmar och ingen armatur har krånglat.
Så ska livslängden se ut. Troligen kommer vi att kunna ha armaturerna i ytterligare tio år.
Så ska livslängden se ut. Troligen kommer vi att kunna ha armaturerna i ytterligare tio år.