Retro Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
opampen

Re: Retro Boombox

Inlägg av opampen »

Det ska bli intressant att se hur det kommer att utveckla sig.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Så, då har jag etsat kortet. Blev bra.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9#p1092369
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Borrat och färdigt för lödning. Kortet till radiodelen är även det etsat och skall bara lödas. Sen skall allt testas ihop och om det funkar OK kan man börja med den fasta kanalväljaren och ingången för extern ljudkälla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen

Inlägg av opampen »

Det ser snyggt ut! Då håller vi tummarna för att allt ska klaffa när du kopplar ihop det hela.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Först när jag mätte hade jag bara 9V ur den gröna sockeln :( Mätte och kom fram till att den höga dubblade spänningen kom fram ända till IN på 7818. Den är avlödd/återvunnen och hade lite för korta ben för den förborrade kylfläns jag använde för att det skulle bli ordentlig kontakt vid lödningen så jag lossade skruven och tryckte ner den och lödde om. Yess :) det var felet. Måste borra nytt fästhål i kylaren för att sänka komponenten. Det var lite av en chansning, jag skulle gjort nytt hål direkt jag såg det. Verkar alltså korrekt hittills. Skall belasta lite och mäta nivåer och värme imorgon. Skulle vara kul att koppla upp mot scopet och mäta men vet inte riktigt hur man gör.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Snyggt!

Jag ser en kanske lite farlig grej: Hur är det med avståndet mellan fästtrådarna som håller trafon och 230V-strömförande banor? Det ser ut att vara rätt nära vid en av lödöarna, men jag ser kanske fel.

Jag vet inte exakt vad standarder, rekommendationer och krav säger idag. Förr så var det normalt 6mm mellan strömförande del och beröringsbar del, och minst 4mm vid speciellt trånga platser. Jag vet inte om transformatorns kärna i sig kan räknas som beröringsbar del, den ska ju vara isolerad både från primär och sekundär, men en gissning är väl att isoleringen mot sekundären kanske inte uppfyller s-märkningskrav så att säga.

Om flänsen för 7818 sitter bra i sig med sina två lödöar så kan du kanske annars i värsta fall "skarva" benen med trådar. Det kan vara pilligt att få till sådana lödningar, men med lite envishet så kan det gå. :)
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

MiaM. Tack för hinten :tumupp: Har kollat lite och det är nog isoleringen mot sekundärsidan som blir kritisk. Skippar nog trådarna och försöker någon variant med skruvfästena istället för att säkra även om det är en trafo för kretskortsmontering (se bild). Placeringen får avgöra metoden. För att även få 18V vilket alltid är trevligt bytte jag kylaren till en med snäppfäste för att slippa borra den andra. Den nya är något mindre men det kommer räcka bra enligt tidigare provbelastning. Jag skall naturligtvis belasta även nu under lång tid för att kolla nivåer och värme men känner mig lika trygg som Pampersköpare inför resultatet.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Tog ut 180mA ur 18V och 90mA ur 9V och mätte max 35°C någonstans efter 1 timme. 90mA är till radion och det är en våldsam överdrift mot verkligheten. Detta funkar elektriskt frågan är hur spänningarna ser ut i o-scopet men det har jag inte testat för jag vet inte hur man analyserar bilderna. Jag har monterat drosslar på nätspänningen och kondingar över alla 6 likriktardioder så jag hoppas att det skall vara tyst nog för att driva förstärkaren.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Rent säkerhetsmässigt så *tror jag* att man kan räkna trafons metallskal som del av sekundären, fast de egentligen är isolerade. D.v.s. det är isoleringen skal-primär som torde vara viktigt. Jag ser inte lödön för tråden på uppförstoringen, fast jag kanske tittar fel.

En sak till: Jag antar att du just nu bara provkör med grejer du har liggande, men om du inte med säkerhet vet att den röda och den lila kabeln är bra för nätspänning så är det bättre att senare använda t.ex. vanlig "lampsladd" (den klassiska platta 2*0,75mm2 som oftast har vitt ytterskal och blå+brun innerledare). Fast om du har tagit den röda och den lila från t.ex. en diskmaskin eller något annat där det gått nätspänning så är de kanske okej.

Vad gäller mätning på utspänningar så är det väl mest att leta efter oönskade variationer. Ser du inte skräp med för stor amplitud (prova olika svephastighet och om det är ett analogt oscilloskop så dra tillfälligt på rätt stark ljusstyrka så svaga störningar syns bra). Den enklaste mätningen är ju att bara kolla med multimeter att utspänningen är rätt. Är den för låg vid belastning så kan det vara för låg spänning från trafon / för klen glättningskonding. Fast här kan nog nån annan skriva något bättre.

Allmänt så ifall du gjort rätt med kondingarna runt stabbarna så kan man väl i stort sett utgå från att resultatet är bra utan att behöva mäta så jättemycket, tror jag.
opampen

Inlägg av opampen »

Det ser bra ut!

När du ska mäta med scopet ställer du in lämplig amplitud 5mV./ruta, AC. Prova med olika hastigheter på svepet. Det du tittar på är om det finns lågfrekvent brum eller brus i signalen. Titta också efter om det finns någon självsvängning alltså högre frekvenser (hög tidbas på scopet). (en del regulatorer kan ha fuffens för sig och självsvänga på ganska höga frekvenser om man har otur, då är hjälpen att pröva olika avkopplingkondingar med varierande värden). Brus och brum bör inte vara mer än ca.2mV t-t. Då blir det nästan bara scopets egenbrus och brus/brum från kablarna man ser. Är störsignalen högre, ca.10mV t-t. eller mer är det troligen något fel.

När du belastar utgångarna så ska spänningen från stabben helst inte sjunka med mer än ca. 100-200mV. Dessa stabbar brukar hålla en jämn och fin utspänning om allt är riktigt gjort.

Såg att glättkondingarna är 2200µF så dessa räcker mer än väl till i detta sammanhang.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

@ MiaM Jo det var kablar som jag hade liggande som jag bara greppade och dom håller 0.75mm2 det är nätspänningskablar någonstans ifrån.
Koppartrådarna skall jag ta bort och fästa trafon på annat sätt.

@ opampen Skall testa när jag får tid jag tror att det blir bra men det kommer man höra när allt kopplas ihop. Intressant att kolla och se hur det man bygger blir.
opampen

Inlägg av opampen »

Precis! Ja, det är alltid lite förväntansfullt när man trycker på "Powerknappen"! Det bästa betyget är självfallet när du hör den rena och klara musiken strömma genom den fina högtalaren från LM!
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Precis! Det är därför jag går och funderar på vad som skall vara den första musiken som spelas. Ett svårt val men det måste göras. Ett förstahandsval kunde vara något stycke med Yuja Wang, Scarlatti eller kanske Tritch tratch polka. Bon Jovi med Wanted dead or alive, Hotel California med Eagles? Sometimes when we touch med Dan Hill? Det är inte lätt, livet är fullt med avgörande val. :humm: Måste ta mig en funderare. Det skall bli spännande :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Simon and Garfunkel - Bridge over troubled water !
Såklart. Etta på billboardlistan 1970. En fin klassiker. :)
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Ja det är en riktig höjdare! :tumupp: Den kanske det kan bli. Producenten Roy Halee är det som spelar piano där, otroligt stilfullt. En favorit. Sen får man inte glömma Moody Blues, där kan det finnas något, The story in your eyes? Bowie för tusan har vi glömt och Elton John, Time och Better of dead! Fan det här är svårare än att bygga.

Edit: Thunderstruck med ACDC passar ju per definition.
Skriv svar