H.O's Pick and place.
Re: H.O's Pick and place.
I agree. Är själklart lite avis på din maskin. Den ser ut att bli riktigt bra.
Tackar ödmjukast för hejjaropen!
Har idag provkört den nya Z-axeln, ser ut att kunna fungera hjälpligt
Länk till Youtube.
Har idag provkört den nya Z-axeln, ser ut att kunna fungera hjälpligt

Länk till Youtube.
Fan vad coolt, grymt bygge.
Nästan så man skulle stannat till nästa gång man passerar dig bara för att titta lite.
Nästan så man skulle stannat till nästa gång man passerar dig bara för att titta lite.
Tackar tackar....
Du är alltid välkommen! Alla andra också såklart.
Kan inte bestämma mig om jag ska bygga om el-systemet också eller bara "hacka in" Smoothie-kortet på nått sätt. Det första tar tid och kostar mer pengar, det andra blir inte bra... Det handlar mest om att flytta det från 19"-lådan det huserar i nu till ett lite större skåp så det blir mer lättjobbat men allt sånt tar ju tid.
Du är alltid välkommen! Alla andra också såklart.
Kan inte bestämma mig om jag ska bygga om el-systemet också eller bara "hacka in" Smoothie-kortet på nått sätt. Det första tar tid och kostar mer pengar, det andra blir inte bra... Det handlar mest om att flytta det från 19"-lådan det huserar i nu till ett lite större skåp så det blir mer lättjobbat men allt sånt tar ju tid.
Små framsteg och stora bakslag 
Så här ser maskinen ut just nu: Nytt (större men inte tillräckligt stort) elskåp, 90% färdigt: Har spenderat i stort sett hela dagen med att få kamerorna att fungera. Först en sådär 4h på ett idiotfel (jag är idioten) där jag inte fick nån bild på ena kameran vilket visade sig bero på att den var inställd på SVHS och jag anslutit till composit
Sen 4-5 timmar med blåskärmar, omstarter, ominstallationer osv osv osv innan det visar sig att det sannolikt inte fungerar att "komma åt" videoströmmen från mer än en av mina kameror åt gången - vilket krävs för att det skall fungera med OpenPnP, därav denna köptråd.
En möjlig lösning är att muxa kamerorna till en och samma capture-device men det kräver stöd från OpenPnP.
Men, i alla fall, alla axlar är "under power" igen och de nya drivstegen för pick-up-huvudena är jäkligt grymma, kör de på 36000 pulser per varv och de går väääldigt mjukt - till skillnad mot 1/8 stegningen med de gammal EasyStep-drivarna. Fortfarande massor med konfigurering av Smoothiekortet och OpenPnP samt alla feeders men liiiite i sänder.

Så här ser maskinen ut just nu: Nytt (större men inte tillräckligt stort) elskåp, 90% färdigt: Har spenderat i stort sett hela dagen med att få kamerorna att fungera. Först en sådär 4h på ett idiotfel (jag är idioten) där jag inte fick nån bild på ena kameran vilket visade sig bero på att den var inställd på SVHS och jag anslutit till composit

En möjlig lösning är att muxa kamerorna till en och samma capture-device men det kräver stöd från OpenPnP.
Men, i alla fall, alla axlar är "under power" igen och de nya drivstegen för pick-up-huvudena är jäkligt grymma, kör de på 36000 pulser per varv och de går väääldigt mjukt - till skillnad mot 1/8 stegningen med de gammal EasyStep-drivarna. Fortfarande massor med konfigurering av Smoothiekortet och OpenPnP samt alla feeders men liiiite i sänder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Woohoo de händer grejer 
Varför vill du köra analogt ist för digitala kameror ?

Varför vill du köra analogt ist för digitala kameror ?
Därför att min erfarenhet av "web-kameror" (t.ex den Microsoft LifeCAM (som ändå kostade en slant) jag använde tidigare) är kass. Även om det FINNS manuella inställningar så defaultar de till AUTO varje gång, det funkar inte att den skall ställa fokus, iris, vitbalans automatiskt när förhållandena ändras så drastiskt som de gör mellan att den ser en komponent och inte - men det där har du säkert märkt. Kameran jag köpte för "nedåt-titt" (en sån där "penn-boroskop-pryl" funkade en kvart sen behövde den startas om. En annan "industriell" USB-kamera jag köpte (för nån tusenlapp) har manuella inställningar men den funkar bara med programvaran som följer med, inga andra program kan komma åt den 
Så, därför är jag inte så förtjust i digitala kameror men, har du tips på prisvärda digitala kameror så är jag idel öra. Men, samma krav gäller, det måste gå att ansluta och använda flera samtidigt. Många OpenPnP-användare kör med ELP-kameror.
Min uppåttittande kamera är en (iofs gammal men ändå) Pulnix TM6C kamera med manuell iris, manuell fokus och ett riktigt objektiv i glas, större än hela LifeCAM-kameran
Men vad hjälper det...

Så, därför är jag inte så förtjust i digitala kameror men, har du tips på prisvärda digitala kameror så är jag idel öra. Men, samma krav gäller, det måste gå att ansluta och använda flera samtidigt. Många OpenPnP-användare kör med ELP-kameror.
Min uppåttittande kamera är en (iofs gammal men ändå) Pulnix TM6C kamera med manuell iris, manuell fokus och ett riktigt objektiv i glas, större än hela LifeCAM-kameran

Jag körde med Life kameran från Microsoft och de funkade efter lite fixande med EmguCV.
Gjorde en video då iaf som visa att det funka
https://www.youtube.com/watch?v=ciSslQmfXqU
Men om du ska köra med openPnP så förstår jag,
Ett alternativ är att använda elektroniken utan lins, och skapa en adapter till en separat lins.
Då har du manuell fokus, dock inte exponering.
Gjorde en video då iaf som visa att det funka
https://www.youtube.com/watch?v=ciSslQmfXqU
Men om du ska köra med openPnP så förstår jag,
Ett alternativ är att använda elektroniken utan lins, och skapa en adapter till en separat lins.
Då har du manuell fokus, dock inte exponering.
Jag är trött på att mecka nu, jag vill komma frammåt...
Nyckelordet för USB-anslutna capture-enheter verkar vara UVC (samma som de flesta web-kameror använder). Mina två capture-enheter heter lika dant och ser lika dana ut men bara den ena är UVC-kompatibel (vad det verkar). Problemet jag har är med den specifikt, oavsett om den andra är ansluten samtidigt eller inte. Har beställt två nya som specifikt säger att de är UVC-kompatibla men innan jag provat så vet jag inte.
Nu skiter jag i kameror och video för ett tag, finns annat att "ta tag i".
Nyckelordet för USB-anslutna capture-enheter verkar vara UVC (samma som de flesta web-kameror använder). Mina två capture-enheter heter lika dant och ser lika dana ut men bara den ena är UVC-kompatibel (vad det verkar). Problemet jag har är med den specifikt, oavsett om den andra är ansluten samtidigt eller inte. Har beställt två nya som specifikt säger att de är UVC-kompatibla men innan jag provat så vet jag inte.
Nu skiter jag i kameror och video för ett tag, finns annat att "ta tag i".
Tanken är att kunna montera mina egna kort men om jag någonsin får den att fungera hjälpligt så kanske man kan tänka sig köra nått litet lego-jobb till annan entusiast. Jag har inga som helst planer på att börja konkurera med OrbitOne 

Riktigt imponerande arbete
Säg till om du blir arbetslös någon gång, så ska vi nog kunna göra plats i labbet för en till på Orbit

Säg till om du blir arbetslös någon gång, så ska vi nog kunna göra plats i labbet för en till på Orbit