Lite CNCfräs-funderingar (OBS! bildtung tråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Lite CNCfräs-funderingar

Inlägg av säter »

"2 kablar med 3 ledare i varje, varav en jord. Samt en tunnare kabel med två ledare går in där. Men det är inte den som går till tachon, så vilka kan det röra sig om?"

Kablarna som är märkta "F1" och "F2" borde vara till fältlindningen.
Dessa ska sedan heta "52" och "53" på plinten.
Det kan du summra och kolla att det stämmer.

De två grova kablarna ser jag inte märkningen på, men borde vara "B1" och "B2".
Dvs. motorlindningen.
Dessa ska sedan heta "50" och "51" på plint.

De två tunna kan man misstänka är temperaturövervakningen.
De ska heta "48" och "49" på plint.

Kablarna från tachon ska heta "8" och "9" på plint.

Fram med multimetern och summra lite. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tittade på din bild på plinten, och numreringen verkar lite mysko. :humm:
Man kan ju misstänka att de grova kablarna, märkta "49" och "50" på plint, är motorlindningen.
I sådana fall stämmer inte ritningarna.

Plintnummer 45-50, är det dessa kablar som går till kopplingsboxen på motorn?
helipop

Inlägg av helipop »

Grymt att ni är så engagerade säter och H.O =)

lite svårt att summra bara då kablarna inte sticker ut längre än från elboxen i sig =). Som sagt, allt är ju kapat från hela skåpet och är alltså inte längre kopplat till fräsens komponenter. Men tack och lov så är kablarna bra märkta och olika dimensionerade så till spindelmotorn så är det lätt match att återkoppla. Så det får bli lite detektivarbete att återställa innan man kan ta reda på vad som kan rensas. Jag antar att det är mycket i skåpet som inte kommer användas sen?! Har jag rätt? Jag tänker att den stora svarta enheten längst upp till vänster i skåpet ska ersättas med Kflop + Kanalog sen, eller DSPMC eller mesa, vad det nu landar på, och då är det väl "enklare" att dra ny el till det sen? Än att försöka gissa vad varje ledare är till för nu och sluta upp med en härva där inte hälften används. Säkerhetsbrytaren som är genomgående till dörren kanske ersätts med en vanlig säkerhetsbrytare sen och planen är ju att hitta ett mindre skåp att plocka in allt i sen när man vet vad som ska vara kvar så att jag kan använda detta luftiga skåp till annat sen.

Hoppas på att sälja kojan nu i veckan så jag kan beställa lite prylar, vad jag nu ska ha. Hmm.

The return of the scales hände idag förresten, så nu har jag ju tillbaka dom iallafall.

Jag ska göra en skiss på skåpet och dess innehåll då det inte stämmer överens riktigt med elschemat. Tänkte märka ut alla prylar och höra om erat expertutlåtande så jag vet vad jag kan plocka bort och var jag ska börja utgallringen av klippta kablar som måste dras om eller kanske inte ens behövs sen.

Bild
Bild
helipop

Inlägg av helipop »

säter skrev:Jag tittade på din bild på plinten, och numreringen verkar lite mysko. :humm:
Man kan ju misstänka att de grova kablarna, märkta "49" och "50" på plint, är motorlindningen.
I sådana fall stämmer inte ritningarna.

Plintnummer 45-50, är det dessa kablar som går till kopplingsboxen på motorn?

Mycket riktigt, jag såg det med när jag rotade i skåpet förut, det finns bara 50 plintar på den längan. Och av kablarna att döma så är det väl de fyra längst till höger som rör spindelmotorn. 2 går ju upp till jordskenan.

Jag tror att elschemat är till en nästintill lika dan fräs fast som hade en annan spånkåpa med mer glas runt, och lite annan utformning. Så det är nog inte specifikt för min maskin tyvärr, även om det nog är en arboga i samma serie.

Bild

Denna som syns ovan är det enligt skisserna till elschemat.

Bild

Hur min såg ut innan vi styckade ner den till nuläget.

Bild

Detta är liknande hur jag tänkt mig sen om jag får igång allt. Dock så kommer det nog aldrig bli verktygsväxlare mer då jag kommer dela iso40 verktygen med min abene, och ha en dragstång som möjliggör olika längd på verktygshållarnas fattning. Men något form av skydd måste man ju ha, dels för kylvätske och spånsamling och dels för att skydda fräsen i sig för slipdamm och sånt skit som förekommer i verkstan.
Senast redigerad av helipop 6 oktober 2013, 19:12:12, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"lite svårt att summra bara då kablarna inte sticker ut längre än från elboxen i sig"
Nej, det andra änden av det avklippta du ska summra mot plint.
Vilken som är vilken vid avklippet kan väl färg och grovlek avgöra.

"Jag antar att det är mycket i skåpet som inte kommer användas sen?! Har jag rätt?"
Jag tror du har fel.
Det mesta ska nog användas. :)

Tyvärr får jag inte bilderna att ladda, så kan inte se vad den svarta burken gör. :evil:

Bra att skalorna är tillbaka.

Ok, ritningarna är till annan maskin.
Det förklarar att det är viss förskjutning på numreringen.

"av kablarna att döma så är det väl de fyra längst till höger som rör spindelmotorn."
Det är nog de sex längst till höger som går till motorn.
helipop

Inlägg av helipop »

Elen till verktygsväxlaren åker, el till pneumatiska ventilerna åker, dörrens vridströmbrytare och hela den lådan byts nog ut mot mindre som monteras utvändigt på nytt skåp sen. Och lägesgivare, timräknare och sånt där känns som att det åker med. Får dra ny el för ändlägesstoppen, nödstopp osv. Även el för släppa/spänna verktyg manuellt åker. Men sen kanske de flesta komponenter är kvar, men jag skulle gärna komma ner på ett minimum med kablar att utgå ifrån och sen dra nytt pryl för pryl och märka upp så att man vet vad som går till vad i framtiden med. Minnet är ju inte för evigt. =)

Jag kanske gjorde det för simpelt i tankegången när jag tänkte att man först återanslöt alla kapade kablar, sen kollade vilket som går från servona till drivarna, och kollade vilken strömförsörjning som fanns till respektive drivare. Och därifrån monterade in prylarna i ett nytt skåp bit för bit, och därefter monterade drivkortet som gör om digitala signalen till analog för att sen kopplas till drivenheterna för servona. Och sist drog alla estop, brytare och säkerhetsprylar för att sist koppla dit en handske och testköra. Med andra ord, skita i det som händer innan drivarna (labod) i dagsläget då det ska ersättas med Kflop + Kanalog och kopplas till Labod. Så jag räknade med att den svarta lådan uppe till vänster försvinner och alla ledare till den med?! Jag tänker att det känns svårt att dra ny el, men ännu svårare att reda ut el med ett missvisande elschema och inte riktigt veta var allt härleder. Så planen var att först banta ner allt till begripliga bitar, och dra allt extra därifrån. Kanske är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
säter

Re: Lite CNCfräs-funderingar (OBS! bildtung tråd)

Inlägg av säter »

Jag förstår inte varför du ska byta skåp?
Skåpet ser ju fint och proffesionellt ut.
Jag tippar på att 75% av prylarna i skåpet måste vara kvar.

Den svarta burken verkar vara benämnd "PC1"
Förmodligen är det en extern PLC, med tanke på att det är så få relän i skåpet.
Har du lyft på locket och tittat in?

"Jag tänker att det känns svårt att dra ny el, men ännu svårare att reda ut el med ett missvisande elschema och inte riktigt veta var allt härleder."
Nja, är kablaget frächt så tror det enklaste är att behålla delar av det.

Med tanke på att du ska skippa verktygsväxlaren, och saknar dokumentation till burken, så blir det nog att skippa den.
Då har två alternativ.
Antingen ersätter du burken med modern en PLC, eller också förser du styrdatorn med lämpliga I/O så du kan styra därifrån.

Du skulle ju kunna böra med att provköra spindelmotorn.
Det är måttligt med arbete.

1. Skarva de sex kablarna till motorn.
2. Skarva kablarna till fläktmotorn.
3. Skarva kablarna till tachometern.
4. Koppla ur övrigt i skåpet, så att man törs spänningsätta detta.
5. Montera batteri+potentiometer på ±10V ingången på spindeldrivaren.
Dessutom kanske bygla lite här och där på drivaren.

Har du beteckningar på linjärskalorna?
helipop

Inlägg av helipop »

Skåpet var asstort, om du menade spånskåpet, eller menar du elskåpet? Jag kan nog tänka mig att spara elskåpet, även om det är stort det med, jag hade planer på att ha verktyg i skåpet annars. Men det kan jag ju glömma iof för att slippa allt merarbete. Kanske går att fälla in en skärm och dator i skåpet till och med och göra hela skåpet till elcentral/datorterminal. Det står ju lägligt till för att kunna montera skärm på så man slipper ha ytterligare en pulpet som snor utrymme i verkstan.

Detta börjar kännas som ett extremt svårt projekt att ro iland, men skam den som ger sig, visst?!

Jag ska testa det du skrev. Vart tror du att det skulle behöva byglas menar du? Om jag ska bygla i siemensdrivaren så börjar det kännas överkurs för mig redan. Men jag får väl börja någonstans. Jag dubbelkollar innan jag gör något dumt så jag inte bränner upp något! Jag har ingen vridpot liggande, kunde jag klara mig med 1,5V batteri tror du? Eller blir det för stor "kick" att starta spindeln så? Jag antar att 10V motsvarar 3200 varv?! Blir 1,5volt signal 480rpm då eller hur fungerar det? Kanske inte stegrar linjärt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var elskåpet jag tänkte på.

"Vart tror du att det skulle behöva byglas menar du?"
Till en början finns det en "enable" som måste byglas.
Eller sätta dit en brytare.

Först av allt kanske vi ska verifiera att Simodriven verkligen är den som finns på ritningarna.
Den har nummer: GN3DZM 380/400-60-4Qu-KRF
Kan du hitta denna beteckning någonstans på Simodriven?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nej, googlar man numret leder det till en Labod-drivare.
Så drivaren är inte samma som på ritningen.

Försök hitta Simodrive-numret.
helipop

Inlägg av helipop »

Jag ska åka ut och plåta lite till nu, får ta av locket på PLCn som du tror att det är, samt kolla vad som står på skalorna.

Men alltså, går det verkligen inte att strömsätta drivarna och se till att det finns ström till spindelmotor och servos och sen seriekoppla estoppen till kfloppen så att man inte krashar något, och sen dra el för kylvätska manuellt, samt lösa smörjning manuellt med, så man slipper en jävla massa elände sen att lösa med automation och PLC? Jag tänker att jag vill göra det så absolut enkelt och "less is more" som möjligt. Nu är ju PLCn inställd för pneumatiska kopplingar, säkert jidder med verktygsväxlaren, elektrisk smörjning, induktiva lägesgivare och en hel massa annat som när det saknas säkert kommer att ställa till det så att man aldrig får liv i funktionerna? Jag tänker att man tar det som är essentiellt för rörelser, dvs servos, analoga drivare, den digitala drivaren som skickar signal till analoga drivarna och sen skapa en slinga av seriekopplade estopp och sköta resten i mjukvaran? Hoppas att du förstår hur jag menar. Jag har ju en känsla av att jag aldrig kommer re ut det om jag inte går ner på grunden och pusslar dit bit för bit.
helipop

Inlägg av helipop »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
helipop

Inlägg av helipop »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Googlade som hastigast på LS303 (beteckningen på skalan) och det verkar vara analog 11uA SIN/COS-utgång vilket alltså inte går att ansluta direkt till KFlop'ens enkoder-ingångar. Det finns en lång diskusion om liknande problem, eventuella konverteringsburkar, användande av analoga ingångar för att läsa skalan osv i någon av Oskars (DAP) trådar.
helipop

Inlägg av helipop »

Ytterligare problem alltså? Om det inte är kflop då? Finns det stöd för att läsa skalan i något annat kort tro?!
Skriv svar