Energieffektiv bil
Re: Energieffektiv bil
En lovande förbränningsmotorteknik är HCCI, som har potential till över 50% verkningsgrad. Jag har uppfattat att problemet med att köra utan tändstift är att få blandningen att antändas i alla varierande last- och varvtalsfall som förekommer i en bil. Men om man skulle använda motorn i en seriehybrid, då skulle det gå att köra motorn på konstant varvtal och konstant last. Då skulle motorn inte behöva vara så stor, det skulle räcka med att den klarar medeleffekten i t.ex. 110km/h.
Små motorer har generellt lägre verkningsgrad än större. Men om motorn optimeras för endast en lastpunkt, borde det gå att nå runt 50% verkningsgrad även på en liten motor.
Små bilar brukar ha problem med att värma kupén. Värmen som kyls ur cylinderblocket räcker helt enkelt inte. Detta blir ett större problem om motorn är ännu mindre, och har högre verkningsgrad. Min idé är att vattenmantla avgasröret, så att även denna värme används för att värma kupén.
Små motorer har generellt lägre verkningsgrad än större. Men om motorn optimeras för endast en lastpunkt, borde det gå att nå runt 50% verkningsgrad även på en liten motor.
Små bilar brukar ha problem med att värma kupén. Värmen som kyls ur cylinderblocket räcker helt enkelt inte. Detta blir ett större problem om motorn är ännu mindre, och har högre verkningsgrad. Min idé är att vattenmantla avgasröret, så att även denna värme används för att värma kupén.
Sl har kört bussar med en Saab personbilsmotor i HCCI arbetsläge har jag för mig och det som seriehybrid.
En körbar motor med brett varvtals område är alltid en kompromiss , titta på Volvos nya lastbilar där
den nya växellådan håller motorn i ett mycket snävt vartalsområde +/- 500 rpm eller mindre.
En körbar motor med brett varvtals område är alltid en kompromiss , titta på Volvos nya lastbilar där
den nya växellådan håller motorn i ett mycket snävt vartalsområde +/- 500 rpm eller mindre.
Ett intressant experiment gjorde väl Mythusters när dom gjorde golfbolls yta på på bilen och sänkte förbrukningen.
Samma fenomen som med simdräkterna av hajfjälls yta. Det kan vara något att anama kanske.
Samma fenomen som med simdräkterna av hajfjälls yta. Det kan vara något att anama kanske.
Hmm, jag trodde golfbollens yta var för att den i kombination med spinnen ger en lyfteffekt (som en flygplansvinge)?
Har för mig att en klasskompis höll nåt föredrag om det på gymnasiet.
Har för mig att en klasskompis höll nåt föredrag om det på gymnasiet.
Hade inte spjutkastarna någon slags nopprig tape på sina spjut under en period också?
Hittade lite om dessa saker http://www.racecar-engineering.com/arti ... duce-drag/
Hittade lite om dessa saker http://www.racecar-engineering.com/arti ... duce-drag/
Dessa knottrar har man bara nytta av om det är dålig aerodynamik från början. De ger turbulens som kan bryta upp ännu värre turbulens. Det finns en anledning till att ingen aerodynamisk pryl har gropar.
Mikroskopiska sinusgropar skall tydligen vara förbättrande även på en slät flygkropp. Det togs upp på SVT Rapport för några år sedan.
Om man inte har ett laminärt flöde kan det vara det. Jag vet att SAAB och Boeing håller på med ett projekt där man ska testa en extremt slät yta. Inga nitar eller skarvar alls.
SAAB har visst redan testat principen utan skarvar och nitar för längesedan "The entire body was stamped out of one piece of sheet metal and then cut to accommodate doors and windows." enligt en länk tidigare i denna tråd http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_92 

Senast redigerad av YngLi 17 mars 2013, 16:44:40, redigerad totalt 1 gång.
Innebär det att kostnaden för designen resulterade i kostnadsbesparing på bränsle mm så att det betalar sig?
Det är en 60 år gammal bil. Vem förväntar du dig ska kunna svara på frågan? vad är egentligen syftet med frågan? varför förutsätter du att det skulle vara dyrare att tillverka karossen på det här viset? vad har femtiotalets saabägares privatekonomi med tråden att göra?