Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan tillägga att storleken på spegeln blev en kvalificerad gissning. Men den är lagom (än så länge...) :pray:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser bra ut. :)

Angående nätagget; så länge det fungerar så. :)

Angående spegeln så hade jag nog personligen tagit ner storleken på den så mycket som det är möjligt. Detta för att den för det första lägger till en del massa (även om det nu ändå är aluminium) och för det andra att det möjligen kan skapa en del luftmotstånd som också drar ner hastigheten på det hela och kanske även precisionen. Ha inte spegeln mycket större än vad laserstrålens diameter är + någon mm så kan det kanske bli ännu snabbare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tusen tack för tipset med storleken på spegeln. Ska fixa det.

Hm,.. Men när jag kommer till spegel nummer två, (dvs den som ljuset träffar innan det skickas iväg), den måste väl vara större än den första eftersom ljuset från den första spegeln gör att laserpunkten rör på sig?

(I mitt fall blir spegel nr 1 = X, och nr 2 = Y.)
Ser ut som en formel, men det är det inte... :lol:

Jo det nätagget är kanske inget man visar upp för släkten.. :)
Nu när jag vet vilka strömmar och spänningar jag behöver så håller jag på att bygga en riktig strömförsörjning till detta projekt. Har en transformator med 2x12v på sekundärsidan. Den ska få bli 12v, 5v och 3v.
Nä, vänta nu... jag behöver -12v också... Det måste jag fundera på. :humm:

edit: Har kollat på transformatorn nu. Vet inte riktigt vad jag ska skylla på, men varför köpte jag en som bara ger 63mA ??? Får skylla på att det var väldigt länge sedan. Jag var nog inte så gammal då... (inte klok heller) :lol:

Jaha, toppen... då får jag gå på transformator-jakt. :(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den spegel som strålen träffar efter att ha speglats från den första spegeln behöver, precis som du säger, möjligen vara aningen större än den första eftersom laserpunkten kommer att röra sig på en större yta än på den andra. Men beroende på hur stora rörelserna på den första spegeln är och hur pass långt ifrån som du kommer att ha speglarna från varandra, så behöver kanske inte denna spegel vara mycket större än den första till att kanske behöva vara dubbelt så stor eller kanske tom mer. Om punkten bara rör sig låt säga 1mm på den sista spegeln så behöver den i princip inte vara mycket större än diametern på laserstrålen + 1mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Henry: Min testnätdel (den på bilden) verkar inte vara så frisk.
Tyckte det var konstigt att den inte orkade att driva spolen på läsarmen med 12v. Jag fick minska den till 8-9 volt ungefär, -annars stängdes nätdelen av.

Nu skulle jag koppla in lasern (som jag tidigare drivit med 2st 1.5v batteri.) Byggde en enkel regulator. Lasern lös knappt! Mätte, jodå 3volt. Strömmen var däremot inte särskillt hög. (Lasern har ca 4kohms resistans.) Testade att koppla lasern direkt till 5v. Den lös, men inte särskillt starkt. Mätte strömmen över lasern. Hmm, ca 220mA kunde jag max komma upp till, annars stängdes nätdelen av!

Om en nätdel som ska klara 14A (med 5v) inte ens orkar mer än 0.22A, då mår den inte bra.... :shock:

Om ni tycker att något värde ovan inte stämmer, så testade jag många olika grejjer så det är inte lätt att minnas alla siffror...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Man kanske skulle kunna nvända ett gammalt nätaggregat från en dator?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:
Det har jag gjort hela tiden. Men den här nätdelen håller nog på att rasa ihop. Har två till likadana nätdelar. Tänkte koppla in dem och jämföra hur de uppför sig mot den nuvarande.

Transistorn är en 2N3055-transistor. Klarar inte så höga frekvenser, men mycket ström. Ungefär så här har jag kopplat in läsarmen:

Bild

Läsarmen har inte så mycket motstånd så jag har testat att koppla ett motstånd på 1kohm mellan +12v och läsarmen. Det fungerar men nätdelen verkar inte orka med riktigt. Utan motstånd stängs nätdelen av. Men nog borde man väl kunna driva läsarmen med 12v utan att nätdelen får nog?

edit: Har (efter mätningar på sju nätdelar) äntligen hittat en. Med -5v dessutom! Tur att man har gott om datordelar... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Om en nätdel som ska klara 14A (med 5v) inte ens orkar mer än 0.22A, då mår den inte bra...."

Nej definitivt inte skulle jag velat säga. Såvida du bara har kopplat in denna belastning och ingen annan som då sammanlagt drar dessa 14A.

"Men nog borde man väl kunna driva läsarmen med 12v utan att nätdelen får nog?"

Ja absolut och tom direkt utan resistor bara så länge som nätagget kan ge ut den ström som behövs och att den mår bra vls.

Om nätagget med -5v är en gammal typ så brukar inte dessa vara designade att klara av mer än 0.5 Amp då dom brukar använda en 7905 till detta och denna är ibland utrustad med en i det närmatse obetydlig kylfläns. Så om du behöver lite mer ström på denna linje så kan du öppna agget och se om det är en sådan krets. Är det det så kan du då sätta fast en större kylfläns på denna och/eller sätta dit en fläkt som blåser på den och se om du då under en längre tid kan ta ut den ström du behöver från den. Kan du inte det utan det håller sig hela tiden ändå runt 0.5A så är det då förmodligen en typ som bara kan ge ifrån sig 0.5A vilket vissa har.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det enda som var inkopplat var en liten 741-krets, och den drar ju då rakt inte 14A. (Då skulle man ju kunnat grilla korv på den...) :shock:

Det andra nätagget jag hittade är mycket riktigt ett gammalt nätagg, tyvärr. Så det är nog lika bra att modifiera. -Bra tips!! Tack!! :)

Nu ska jag se till att göra lite nytta så jag kommer någon vart med mitt laser-projekt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tjoho! :bravo: Jag har fått PWM'n att fungera som jag vill!

Lösningen var enkel. Lösningar brukar vara det, men vägen dit kan vara lång... (Under tiden jag gjorde detta körde jag med långsamma pulser och en lysdiod för att bättre se vad som hände.)

Först bytte jag nätdel. Sedan plockade jag bort motståndet från basen på transistorn. Då fick jag en fin signal, men den lös svagt när den inte fick någon puls och jag ville att lysdioden skulle vara släckt mellan pulserna. Enkelt fixat: Kopplade collectorn på transistorn direkt till +12v och emittern till lysdioden (med skyddsmotstånd) och vidare till jord. Sedan var det enkelt att byta ut lysdioden plus motstånd mot läsarmen och sätta dit en mindre kondensator.
Så schemat jag gjorde för några inlägg sedan stämmer inte, men jag hoppas man förstår hur jag ändrade.

När man fixar ett problem så får man ofta ett nytt. Jajjamen, så även den här gången. Efter att ha lött (lödit?) dit sladdarna på lasern så lyser den inte riktigt lika starkt längre. Hoppas inte jag pajjat något. Visst, den blev aningen varm när jag lödde, men det borde väl inte ha gjort lasern svagare ..eller?

Förr bestod en laser av en rubin med ett "lysrör" lindat runt. I ena änden satt en spegel och i den andra en halvreflekterande spegel som delvis skickade ut laserljuset. Undrar om det är samma sak nu...? :roll:
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Nej, det är inte samma nu.
Du använder nog förmodligen en pekpinne och dessa innehåller enbart en laserdiod och en eller flera optiska linser beroende på kvalitet för att få en liten punkt.

Rubinlasrar används enbart så vitt jag vet där man vill ha lite mera effekt då dom kan bränna igenom material beroende på vad dessa har för effekt, genom att centrera dess ljus till en oerhört liten punkt så kan dom till och med skära i stål.
Detta gör dom väldigt olämpliga som peklasrar.

Sen finns det ju en ofantlig mängd med andra sorters lasrar t.ex DPSS, HeNe, Argon mm.

Men gaslasrarna håller nästintill på att bli utrotningshotade då dom strömsnålare och effektivare dpss lasrarna ersätter dom i allt fler applikationer.

Ett litet tal från mig :wink:

Nu har dom gröna lasrarna kommit vilka är lite fränare än vanliga röda... :D

Bilden är dock tagen tillsammans med lite rök men i mörker så syns strålen ändå.

http://img374.imageshack.us/img374/2537/grn8sz.jpg
Senast redigerad av Cenorpa 3 september 2005, 10:44:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Ang. datornätdelen, den behöver troligen belastas en del på +5V (testa med ngn Ampere), för att få ut någon ström på de övriga spänningarna (oj, det där lät fel... men ni förstår nog).
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

cenorpa:

Vad betala du för din gröna laser?

Beställde själv några lasrar för någon månad eller två sedan:)

en grön 5mw å en röd 10mw

den gröna 5mw syns enormt mycket bättre än den röda
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag betalade 500kr/st för dom, för 5mw.
Köpte 3st så det blev 1500 och sedan frakt 99kr så 1599kr totalt.

När man väl har provat en sån så tycker man att en röd inte är nånting jämfört med en sån.
Provade ute på kvällen när det var mörkt och man ser punkten på grymt långt avstånd, sen en sak som jag tycker är så cool är att man ser själva strålen också.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En billig laserpekare för 40kr och på ca 2mW ger högre effekt ifrån sig än den första tillverkade rubinlasern. Det kan kallas utveckling. :)
Skriv svar