Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
1802

Re: Enchippare med enkelt operativ mot rs-232 terminal

Inlägg av 1802 »

maDa: Om jag inte visste att man kan köra "Terminalemulator" med en PC, så hade jag nog inte skrivit det. Ett litet problem dock, PC tangentbord kör seriell TTL, vilket terminalerna också kanske gör. Då behöver jag konverter 5V RS.232 i alla fall, även om jag haft 2 terminaler. Multiplexers är nytt för mig, en kunskap jag inte fått utan denna tråd, man tackar. Och jag vet inte heller vad som kommer ut av detta. Jag forskar. Erfarenheten och kunskaperna kan ge nått även i andra sammanhang.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Om jag ska vara riktigt ärlig så är jag totalt lost... :D God natt!
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Har du inte kollat ytubben om de 2 meningslösa maskinerna?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Du vill koppla ett tangentbord till din PIC/AVR/6502/Z80, men se resultatet på en terminal?

Börjar bli en sport lite att försöka gissa dina gåtor.
1802

Inlägg av 1802 »

maDa: Det är en del av trådens huvudämne. Bak i tråden har jag skrivit om alt till terminal(PC, handdator, E-badge mfl). Jag vill ha ett enkelt operativ till AVR också. Typ förenklat MS-Dos "debug". Den digitala rundgången är bara ett sidospår.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

"Thinking outside the" box har fått en alldeles egen tråd på EF. :D (Jag gillart.) :tumupp:
1802

Inlägg av 1802 »

SeniorLemuren: I min andra tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=62158 är det snarare "Thinking inside the box", då jag rotar med PC moderkort hehehehe.
1802

Inlägg av 1802 »

Som vanligt har någon hunnit före. Arduino Basic - Hamsterworks Wiki! BleuLlama/TinyBasicPlus · GitHub Basic javisst, men med POKE PEEK och SYS är det kanske vad jag behöver.
Extending Tiny BASIC On The Arduino - YouTube Vad säger han om RAM minnet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Åh ja, återigen visar du att du inte har någon kunnande om hur en dator fungerar! Du har inte fattat hur data och adress-bussen fungerar i hårdvaran, alltså kan det vara totalt likgiltigt om du programledes kan använda PEEK/POKE eller liknande kommandon, du har ju ingen som helst uppfattning av hur dessa kommandon överförs i hårdvaran.

Du är helt ute i hampan och jag skulle kraftigt råda dig till att låna lite böcker om hur datorers hårdvara hänger ihop, du behöver verkligen den kunnande, det framgår pinsamt tydligt av dina inlägg i denna tråd.

Vill du köra med motsvarigheten till ISA-buss samt ha en aning hastighet på det hela bör du använda en µC med möjlighet för extern minnesbuss, t.ex. någon Renesas. Fujitsu har också modeller med den möjlighet och det finns definitivt andra märken som har sånt. Självklart går det att göra med en PIC (eller *ryys* AVR) men då måste man skapa styrsignalerna på bussen via program och det tar tid!

Ett primitivt exempel: Jag utgår ifrån att port 1 & 2 är var sin 8-bit port och att de används som adressbits 0-7 för port 1 och 8-15 för port 2.
Port 3 är data-bussen och på port 4 finns:
* RD (READ-styrsignal)
* WR (WRITE-styrsignal)
Båda RD och WR ska vara inaktiva vid start. Ofta är dessa två signaler blandat ihop så att man bara använder ett signal men då tillkommer ett annat signal så i detta låtsas vi att det bara finns dessa två signaler.

Om vi då även låtsas att det sitter ett RAM-minne (eller videokort...) på denna buss kommer en skrivning av data till en byte se ut som följer: (motsv. POKE)
Steg 1: Låga adressbyte till port 1
Steg 2: Höga adressbyte till port 2
Steg 3: Port 3 som utgång.
Steg 4: WR-styrsignalen till aktivt nivå i minst access-tiden.
Steg 5: WR-styrsignalen till inaktivt nivå.
Klart.

Läsning: (motsv. PEEK)
Steg 1: Låga adressbyte till port 1
Steg 2: Höga adressbyte till port 2
Steg 3: Port 3 som ingång.
Steg 4: RD-styrsignalen till aktivt nivå, vänta minst access-tiden.
Steg 5: Läs data från port 3.
Steg 6: RD-styrsignalen till inaktivt nivå.

Detta ska alltså ske i dessa steg, vill du använda en PIC/AVR måste dessa steg utföras för varje skrivning eller läsning vilket såklart är möjligt. Vill du ha en adressbuss med fler bits är det bara att lägga till portar och det samma gäller med databussen. Med 16 bit adressbuss kan den adressera 64kB, med 24 bit adressbuss kan den adressera 16MB osv.

En µC med extern buss har alla dessa signaler klara för bruk med timing och allt, oftast kan det behövas en eller fler buffertkrets(ar) för att driva ledningarna ordentligt men det är småkrafs i detta läge.

När du har löst denna hårdvaramäsiga delen kan du börja dillra om PEEK & POKE, innan dess är du bara långt ute i hampan. Och när (om någonsin) du har fått det hårdvaramäsiga att fungera är BASIC och dylikt fullständigt likgiltigt, det är bara till för att slöa ner allting.

Så get real och lär dig hur det fungerar innan du till slut inser att allt bara är dimma i din hjärna...
1802

Inlägg av 1802 »

Icecap: Har du inte blandat ihop 2 trådar nu? Inget om ISA i denna tråd. Denna tråd handlar om mikrokontroller med litet enkelt operativ, tangentbord och seriell Skärm(handdator mfl).

Med denna Arduino TV Out Test - YouTube går det att gå in i kamera ingången på tv'n. Men det stjäl nog onödig kraft(minne) från mikrokontrollern. Vilket avancerat grafikkort, 2 motstånd.

Ligger tiny basic i :shock: RAM? De talar om RAM i filmen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om jag blandar ihop ett par trådar är det inget mot hur du blandar ihop en massa olika saker. Jag kan förstå din lust att ha ett portabelt system för att kunde programmera men innan du klarar av att få hårdvaran till att köra och innan du ens fattar skillnaden mellan ROM, RAM och vad som ligger vart kommer du ingenstans ändå.

Och vad menar du med "Ligger Tiny BASIC i RAM"? Menar du om run-time interpeter'n ligger i RAM? Eller om BASIC-programmet gör det? Eller vad? Förstår du inte så pass med engelska att du inte förstår vad han pratar om?
1802

Inlägg av 1802 »

Icecap: Då e vi tydligen inte ofelbara någon av oss. Filmen jag syftar på är Extending Tiny BASIC On The Arduino - YouTube Ca 3.28 in. Jag tolkar det som att tiny basic ligger i RAM. Men är inte säker. Jag påstår inte, jag frågar.
1802

Inlägg av 1802 »

Icecap: Angående ditt långa inlägg. Jag skall inte skriva program i tiny basic. Programmen skrivs i assembler. De skall bara modifieras och startas från tiny basic. Att styra gamla ISA/PCI kort kan bli en kul tråd framöver. Men passar inte i denna tråd.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Men snälla 1802, kan du inte i alla fall försöka använda information som givits till dig till att resonera:

Du har fått det förklarat för dig att AVRer inte kan exekvera kod från RAM.
Om du inte tror på det (tips, tro på det), sök dig då till en säker källa för att säkerhetställa hur det verkligen ligger till (AVR datablad).
Nu har du fått för dig att det går för att du har missförstått vad någon säger i ett youtube klipp,
det är givetvis _BASIC_ koden som ligger i RAM, inte tiny basic (dvs interpretern).

Hur du nu utifrån detta youtube klipp lyckats dra slutsatsen att en basic interpreter skulle kunna interpreta assembler,
det vete tusan...
1802

Re: Enchippare med enkelt operativ mot RS-232 terminal

Inlägg av 1802 »

stekern: Jag har tagit till mig infon i denna tråd. Men filmen fick mig att tvivla. Koden i RAM tror jag inte alla köper. Tex självmodifierande kod i AVR RAM skall inte funka enl de flesta här. Med tiny basic kan man skriva ett eget kommando, så starta ett assemblerprogram borde gå. Även om man måste lägga det i EEPROM. Då inte som självmodifierande kod, utan det som krävs.
Skriv svar