Vill lära mig styra sensorer och elmotorer via datorer i C

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vill lära mig styra sensorer och elmotorer via datorer i

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:Men vad är populärast för dom som har haft många år på nacken när det gäller att styra kontrollerkort?
PIC32MX Processor och egenutvecklade kort, till exempel.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tänker använda Arduino.
Jag bara kollar runt lite.
EinarEnfas

Inlägg av EinarEnfas »

Vad tänker du bygga Al?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:Men vad är populärast för dom som har haft många år på nacken när det gäller att styra kontrollerkort?
ATMEGA644A på eget kretskort samr en AVR-ISP programmerare.

AVR är nästan lika enkelt som Arduino. En AT19SAM7S128 tror jag är några snäpp mer komplicerat att komma igång med, men när man väl lärt sig den är det nog nästan lika enkelt som alla andra. Men med din nivå skulle jag inte rekkommendera något mer avancerat än AVR. Med en vanlig 8-bitars AVR kan du göra väldigt mycket. (Allt beror på vad du siktar på att kunna göra i framtiden).

Skillnaden mellan AVR och Arduino är att Arduino har en egen programmeringsmiljö med en del förenklingar. Om det är bra eller dåligt tvistar man om, men en del menar att det är utmärkt för nybörjare - andra menar att det bara blir jobbigt om man senare vill lära sig programmera "riktiga" microkontrollers.

Både AVR och Arduino (och de flesta andra microcontrollers, som PIC t.ex.) kan programmeras i C (alltså inte C++). Så det skiljer sig inte mycket. Det går även att programmera i andra språk (t.ex. assembler) men C är absolut vanligast.

Du kan inte börja lära dig att programmera microcontrollers innan du valt en typ och sedan skaffat den. När du väl valt, så googla efter programming C tutorial eller programming C beginners och namnet på processortypen, t.ex. PIC eller AVR. Välj en tutorial, och följ den!
Skriv svar