Spektrumanalysator med TV-Tuner
Re: Spektrumanalysator med TV-Tuner
Antar att kristalloscillatorn som du avser jobbar analogt? då digitala flanker innehåller en massa övertoner.
Ähem.. Jag sade ju SA605....blueint skrev:Antar att kristalloscillatorn som du avser jobbar analogt?

Orsaken att jag alls testade först med en kristalloscillator var för att jag inte gillar oscillatorer. De har oftast en egen vilja och antingen svänger de inte alls, eller oxå så sänger de på fel frekvens.
Tack xxargs för den förnämliga förklaringen. Jag blev nästan förvånad då jag såg hur bruset sjönk då jag kopplade in kristallen i stället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Måste kolla nivåerna litet bara... Vad skall en kabelTV-signal vara? 0..10dBmV? eller 1..3mV? Om man då har en testoscillator som ger 5V pp så bör man dämpa ned 60dB eller 1000 gånger eller hur?
Typ två 30dB T'n efter varandra? 47/47 ohm och 3 ohm till jord?
Typ två 30dB T'n efter varandra? 47/47 ohm och 3 ohm till jord?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Denna länk säger 0--10 dBmV vid mottagaren ingångsklämmor.
Sama länk jag hittade 
Edit:
Frågan är nu: Vad är det jag ser? Om jag matar in en 66MHz fyrkant och sveper band I (48..168MHz) så ser jag fyra distinkta toppar? Jag hade väntat mig två, dvs 66 och 133MHz?

Edit:
Frågan är nu: Vad är det jag ser? Om jag matar in en 66MHz fyrkant och sveper band I (48..168MHz) så ser jag fyra distinkta toppar? Jag hade väntat mig två, dvs 66 och 133MHz?
Nu skall vi se termiska bruset -174 dBm + 4 dB i brusfaktor + 10 * log10(5.5 MHz bandbredd) + 50 dB över s/n = -52.5 dBm för en bra brusfri bild
generator, låg impedans 5 Volt sving. - grundton (om det är fyrkantvåg) 5/(2 * 1.414...) = 1.76 Volt
utgången efter motståndet halveras som man (i det här fallet) sätter 75 Ohm i serie innan uttaget till 75 Ohm RF-laster - dvs 0.88 Volt på mittledaren när 750 Ohms laster är inkopplat
0.88^2/R = 0.0103 Watt ~ 10 mWatt = +10 dBm
60 dB dämpare blir ganska lagom för -50 dBm insignal till TV-mottagaren.
rekommenderat 0 dBmV (75 Ohm) = 1 mV^2 / 75 = 1.3333E-5 mW = -48.75 dBm (75 Ohm), nära nog eller...
när du skall mäta signal över brusgolv så är det ditt kanalfilters bandbredd som du skall räkna på och med 15 kHz så ligger den teoretiska brusgolvet på -132 dBm - dvs om du med dämpare få ned nivån till -129 dBm så skall du teoretiskt se en brusnivå som höjer ca 3 dB vid generatorfrekvensen. - i verkligheten lär det inte synas något innan -125 dBm om mottagaren har brusfaktor på 4 dB.
generator, låg impedans 5 Volt sving. - grundton (om det är fyrkantvåg) 5/(2 * 1.414...) = 1.76 Volt
utgången efter motståndet halveras som man (i det här fallet) sätter 75 Ohm i serie innan uttaget till 75 Ohm RF-laster - dvs 0.88 Volt på mittledaren när 750 Ohms laster är inkopplat
0.88^2/R = 0.0103 Watt ~ 10 mWatt = +10 dBm
60 dB dämpare blir ganska lagom för -50 dBm insignal till TV-mottagaren.
rekommenderat 0 dBmV (75 Ohm) = 1 mV^2 / 75 = 1.3333E-5 mW = -48.75 dBm (75 Ohm), nära nog eller...
när du skall mäta signal över brusgolv så är det ditt kanalfilters bandbredd som du skall räkna på och med 15 kHz så ligger den teoretiska brusgolvet på -132 dBm - dvs om du med dämpare få ned nivån till -129 dBm så skall du teoretiskt se en brusnivå som höjer ca 3 dB vid generatorfrekvensen. - i verkligheten lär det inte synas något innan -125 dBm om mottagaren har brusfaktor på 4 dB.
AndersG skrev:Sama länk jag hittade
Edit:
vad är det för avstånd mellan och vilka frekvenser ? - för här kan det vara övertonerna på mixersignalen som ger falska frekvenser
OK. Vi tar det enklaste först.
Kristalloscillator. Tonerna syns som toppar som når till mittstrecket. Svepet är 48..168MHz
Ett svep med samma område över kabelTV-signalen. Man ser FM-bandet ganska tydligt, sedan tyst till 130MHz och därefter de olika "muxarna" med 8MHz mellan. Frekvensskalan är knappast linjär och jag får min inköpta HP först i november
Kan någon som har en "riktig" analysator svepa en eller två kabeltvmuxar och posta så jag kan jämföra?
Referensoscillatorn ovan var helt enkelt en TTL, sedan 47 ohm, 2,7 till jord, 47 ohm vidare, ett till 47ohm, 2,7 ohm till jord och sedan ett nytt 47 ohm. Detta borde bli ganska nära 60dB dämpning. Har inget som mäter så små signaler vid de frekvenserna, tyvärr och jag är inte säker på att jag hänger med i xxargs diskussion om dämplningen ovan
Edit:
Mea Culpa! Hade nog tänkt litet fel där.... Kanske en TTL-oscillator inte gillar att lastas med 50ohm... Ändrade dämpningen: TTL UT -> 1k, 15 ohm till jord, 33 ohm vidare, sedan 47/2,7/47 som förut. Då har jag ca 2mV pp enligt TEK-skopet och bara två "piggar", det andra jag såg var tydligen IM pga överstyrd ingång.
Ingen signal. Detta är nu bara rester av lokaloscillatorn.Kristalloscillator. Tonerna syns som toppar som når till mittstrecket. Svepet är 48..168MHz
Ett svep med samma område över kabelTV-signalen. Man ser FM-bandet ganska tydligt, sedan tyst till 130MHz och därefter de olika "muxarna" med 8MHz mellan. Frekvensskalan är knappast linjär och jag får min inköpta HP först i november

Kan någon som har en "riktig" analysator svepa en eller två kabeltvmuxar och posta så jag kan jämföra?
Referensoscillatorn ovan var helt enkelt en TTL, sedan 47 ohm, 2,7 till jord, 47 ohm vidare, ett till 47ohm, 2,7 ohm till jord och sedan ett nytt 47 ohm. Detta borde bli ganska nära 60dB dämpning. Har inget som mäter så små signaler vid de frekvenserna, tyvärr och jag är inte säker på att jag hänger med i xxargs diskussion om dämplningen ovan

Edit:
Mea Culpa! Hade nog tänkt litet fel där.... Kanske en TTL-oscillator inte gillar att lastas med 50ohm... Ändrade dämpningen: TTL UT -> 1k, 15 ohm till jord, 33 ohm vidare, sedan 47/2,7/47 som förut. Då har jag ca 2mV pp enligt TEK-skopet och bara två "piggar", det andra jag såg var tydligen IM pga överstyrd ingång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Går det att bli kvitt frekvenserna från lokaloscillatorn osv? lite synd att funktionen sölas ner med de frekvenserna så man inte vet vad som är egenskapat och vad som kommer in via RF-ingången.
Nu är jag ingen RF-kille, så det finns säkert sådana som kan svara bättre. Hann inte mäta mera i går kväll, men då jag fått ned nivån på testoscillatorn blir det lättare att kalibrera och se på vilka frekvenser de hamnar. Notera även att y-skalan är annan på den första bilden. I rimlighetens namn så borde de dyka upp på 54, 81,108,135, 162MHz. De toppar jag ser är dock parvis.Går det att bli kvitt frekvenserna från lokaloscillatorn osv?
I riktiga analysatorer har man ofta två eller tre mellanfrekvenser.
Edit:
Tror någon det hjälper med "artefakterna" från LO om man bygger en separat LO med låg distorsion?
http://www.techlib.com/files/xtalosc.pdf
Edit2:
Med testoscillatorn får jag två tydliga toppar vid 3,7 resp 14,7V. Om tunern vore linjär så skulle följande gälla:
f = 48 + 120 * U/33
Vilket skulle vara 61 resp 101. Nu är de 67 resp 133.
Artefakterna från lokaloscillatorn hamnar ganska nära 27MHz * 2,3,4,5, men kommer i par, med några MHz mellan, tex har jag två toppar på 53/57, 66/72 etc.
En mixer med insignalerna med frekvens f1 och f2 kan ge upphov till följande signaler
M*f1 + N*f2 där M och N är heltal.
och
M*f1 - N*f2 där M och N är heltal.
Kan det hjälpa något med de falska signalerna?
Jag får inte någon "dubbelrespons" på mitt bygge, övertonerna strålar
in via antenningången så där syns 54, 81, 108, 135MHz o.s.v.
M*f1 + N*f2 där M och N är heltal.
och
M*f1 - N*f2 där M och N är heltal.
Kan det hjälpa något med de falska signalerna?
Jag får inte någon "dubbelrespons" på mitt bygge, övertonerna strålar
in via antenningången så där syns 54, 81, 108, 135MHz o.s.v.
Mellanrummet mellan två toppar (de som är nära varandra) kan det vara 10,7MHz?
Det skulle kunna vara en förklaring, men det verkar mindre än så. Jag skall svänga ihop en frisvängande trimbar sak och kolla mot frekvemsräknaren jag har. Tyvärr går den bara till 100MHz, men jag får väl dela ned med en 74F flipslop..
Med en räknare kan man justera frekvensen med lite större precision. Förutsätter iofs att man kan ladda räknaren också..