Icecap skrev:Nja... kanske runt 1Tohm eller så, kan krypa ner mot 10Gohm...
Å tusan, är det så pass - me like highZ!
Marta skrev:Det är helt orimligt att basmotståndet till relätransistorn skall vara 100R, något stämmer inte. En vanlig BJT skall fungera perfekt där. 470R till en blå LED bör ge <5mA och det påverkar knappast utgången särskilt mycket. Även om det bara skulle finnas 3V över basmotståndet blir det 1.5mA basström. Hfe för trissan måste vara verkligt uselt om det inte skall räcka. Med 100R har Du nog minst 30 mA basström och krävs detta är transistorn sönder. Eller blir det av denna höga basström. Kretsens högsta ström per pinne är också överskriden.
Ja, jo - jag fick för mig att transistorn var i sitt linjära område och inte bottnade (eller vad det heter) men tyckte också att det var lite konstigt. Så ca 2k är är lagom basmotstånd då - blir strömmen ut från GPIO-pinnen bara ca 2,5mA då och duger den NpN-transistor jag har för detta?
Marta skrev:100k pull-up till sensorerna är alldeles för mycet. 10k kanske, inte mera. Kan vara högt redan det. Se i databladet för mikrobrytarna vad dessa behöver som minsta ström. Däremot är 100k in till kretsen ett bra värde vid långsamma signaler och hög risk för överspänningar. Där har Du 10k nu, vilket det också bör vara OK.
Ok, då ändrar jag det. Förresten så trodde jag inte brytare hade en minsta ström - varför är det så? Handlar det om deras interna motstånd då eller?
Marta skrev:Det räcker med 10R vid ena sidan på reläet för att skydda kontakterna mot att klibba. Det gör ingen skillnad på vilken sida det sitter. Ju mera resistans där, ju större risk att den anslutna anordningen inte fungerar. Det motståndet skall vara så litet som möjligt för vad reläet täler, men bör finnas där. Om dörröppnaren inte fungerar med detta är det bättre att välja ett vanligt kamrelä.
Ok, jag kan/bör alltså sätta 10R på "kontaktorsidans" båda ledare - varför har detta den effekt du beskriver?
Tack för att du hjälper mig Marta, jag kan lite grand om ganska mycket...och då blir det ofta lite så här