Hur ska jag komma igång?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Hur ska jag komma igång?

Inlägg av jesse »

Det beror ju på hur pinnarna på kontakten är numrerade också... Kanske någonting är spegelvänt?
Det rätta sättet att koppla/numrera är annars så här:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Märkligt att programmet som fungerade i simulatorn inte fungerade på plattan. Men det beror förstås på vad du har gjort? Tänk på att i simulatorn går allting väldigt långsamt... Du kan blinka en LED i 1 MHz och det syns jättefint i simulatorn, men hur ser det ut om du försöker blinka en LED med 1MHz i verkligheten? Den kommer bara att lysa svagt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har en sådan spänningsregulator.

Vad betyder "en sådan" i din värld?

> Dock inga kondensatorer kopplade till den...

Varför inte? Behövs det inte? Vad säger databladet?

> men den är ändå stadig på runt 5V.

Och hur vet du det ?

Nu så verkar det ju "fungera" men det är ändå intressant varför du inte
tycker att du behöver gör rätt i alla fall. Det vore väldigt märkligt
om inte databladet specificerar ett par avkopplingskondensatorer.

> Hur som helst så testade jag att byta plats på lite av kablarna till programmeraren och när jag kopplade:

Vad vad det som du hade kopplat fel?
Förklarade det det fenomen som du hade sett tidigare?
noshorning

Inlägg av noshorning »

Jag märkte att sladden spegelvände allting :P Ganska logiskt egentligen, att jag inte tänkte på det på en gång.

Men tyckte också det var konstigt att programmet inte fungerade. Det var inget sådant fel med delay. Utan jag har lagt till en delay och vissa delar där dioderna blinkar fungerar men vissa andra gör inte det.

Jag ska dock plugga lite matte nu på förmiddagen och fortsätta i eftermiddag med det här.

Sen sodjan, det stod i databladet att man skulle ha två kondensatorer, men jag hade beställt lite fel och just de som de rekommenderade hade jag inte. Sedan så har jag hört att det går bra utan, bara det att spänningen inte är lika stabil. Jag mätte förövrigt spänningen med en spänningsmätare och den låg stabilt på 5V, varierade en tiondels volt ungefär.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Sätt dit kondensatorer. Använd vilka som helst hellre än inga alls.
Ju närmare de rätta värdena desto bättre, förstås. :)

Du kan inte se fel som uppstår genom att mäta med multimeter. Det kan vara spikar eller dippar eller oscillationer som ligger i MHz-området och som stör processorfunktionen.
noshorning

Inlägg av noshorning »

satte dit två 10np. De rekommenderade 1 10np och en 33np.

Jag kom även på varför inte programmet fungerade :). Det var för att jag använde en vanlig sladd istället för switchar. Så när jag flyttade en sladd såkopplades inte pinnen til gnd utan blev "odefinierad". Så mina sbic fungerade ju inte. Nu har jag kopplat en sladd från varje till gnd och tar bort sladden på den pin jag vill trycka på istället. Funkar tills jag fixat lite switchar...

Hoppas även att boken jag beställde kommer snart.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag färstår inte hur du har kopplat...
Du ska *ALDRIG* ha öppna/oanslutna ingångar !!

Läs på om pull-up och debounce.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_resistor
http://en.wikipedia.org/wiki/Debounce#Contact_bounce
noshorning

Inlägg av noshorning »

Vad kan hända om man inte har en klar etta eller nolla? Mer än att man får skumma buggar som jag fick precis.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Att processorn förstörs.
noshorning

Inlägg av noshorning »

Men jag behöver bara koppla 7st motstånd från VCC till varsin ingång, sedan koppla en switch (eller en provisorisk switch i form av en sladd som jag flyttar) till gnd från varje pin. Ju större motstånd ju bättre eftersom det då blir en lägre gnd, högre Vcc och mindre ström som flyter där emellan?

Då antar jag att jag även bör koppla reset till Vcc också?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Då antar jag att jag även bör koppla reset till Vcc också?

Men det är väl något som brukar vara väldigt tydligt i databladet.

> Men jag behöver bara koppla 7st motstånd från VCC till varsin ingång, sedan koppla en switch...

Är det en fråga eller är det så du hade gjort? Om det är en fråga så är svaret "ja".

> Ju större motstånd ju bättre...

Du ska inte ha större en nödvändigt. Störningar ökar när du passerar 5-10 Mohm ungefär.
10-100 kohm är ng ganska normala värden om man inte har extrema krav på låg strömförbrukning.

> Vad kan hända om man inte har en klar etta eller nolla?

Du får alla möjliga skumma problem från felfunktion till onödigt hög strömförbrukning
eller "latch-up". Strunt samma, se till att aldrig ha öppna CMOS ingångar bara...
noshorning

Inlägg av noshorning »

Men det är väl något som brukar vara väldigt tydligt i databladet
Men försök hitta en ungdom på 2000-talet som sätter sig och läser igenom ett 700sidors datablad ;). Vad man än programmerar för högnivåspråk så finns det massor av information på nätet. Om man fastnar på något så behöver man bara söka på google så är det minst 5 miljoner olika personer som fastnat på exakt samma sak och har skrivit blogginlägg, foruminlägg osv om det. Men den här kulturen med elektronik verkar inte alls vara så. Här läser alla datablad och blir typ nästan sura om man frågar för mycket dumma frågor... Sen när man söker på något så får man upp ännu mer datablad, datablad på komponenter som man inte ens har sökt på...

Är det inte dags för elektronikvärden att ta ett steg ut på internet och börja skapa bloggar, göra dummy tutorials som vilken idiot som helst ska kunna förstå... Precis som resten av programmeringsvärlden har gjort?

Ahja, tack för all hjälp och för att ni orkar svara på mina frågor.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, här så förutsätts det nog att man i alla fall försöker först, innan man
ställer frågor och ber om fri/gratis support. Det är ju inte heller alls detsamma
som att *själv* googla upp tidigare lösningar på samma problem, det kan
man ju göra helt oavsett forumet och det är ju helt OK, så klart.

"Forumet" tycker generellt inte om frågor som har tydliga och klara svar i
t.ex databladet eller genom en enkel fråga på Google. Frågor som är lite mer
övergripande t.ex kring olika sätt att angripa ett visst designproblem är
vanligstvis mer givande.

Om man däremot säger att "jag har läst på sidan xx i databladet och jag
förstår inte vad de menar med att det-och-det", så är det ju en väldig skillnad!
Då har man försökt men kört fast, vilket så klart är helt OK. Men att bara slänga
ur sig frågor lite slarvigt och slentrianmässigt är inget annat än just slappt.
(Sen, att det "ligger i tiden" att vara slapp, skiter jag fullständigt i! :-) )

Så, var det alltså OK nu när du har kollat vad databladet säger om reset-pinnen ? :-)

> Är det inte dags för elektronikvärden att ta ett steg ut på internet och börja skapa bloggar,
> göra dummy tutorials...

Det finns massor. Har du letat ?

Förstasidan med träffar på Google på "reset pin avr" ger t.ex :
http://www.atmel.com/images/doc2521.pdf
http://www.societyofrobots.com/robotfor ... pic=3903.0
http://www.kanda.com/files/isp_circuits.pdf
http://winavr.scienceprog.com/hardware- ... start.html

Förstasidan vid en google på "capacitors 7805" ger t.ex :
http://www.edaboard.com/thread168139.html
http://www.learningaboutelectronics.com ... -a-circuit
http://electronics.howstuffworks.com/di ... onics4.htm
http://jumptuck.com/2011/11/15/voltage- ... iend-7805/

Det är också självklart helt OK att säga att "jag har kollat <t.ex-en-av-sidorna-ovan>, och
där skriver de si-och-så, men jag fattar inte det riktigt..." Självklart helt OK! :-)

> ...som vilken idiot som helst ska kunna förstå...

Tyvärr är det också många idioter som gör tutorials och andra guider... :-) :-)
noshorning

Inlägg av noshorning »

Jojo, klart att det finns en del information och att jag säkert kunnat hitta allt det ni sa helt på egenhand om jag letat.

Men om du jämför med vad du får upp om du söker på exempelvis något webbutvecklingsproblem. Typ hur man gör något i php så kommer det komma upp betydligt bättre och fler guider. Eftersom de som håller på med webbutveckling av logiska anledningar även kan sin sökmotoroptimering, ser man direkt vilka träffar som handlar om det man är ute efter. Då får man upp en sida med några stycken text som beskriver exakt det man vill veta. Inga datablad på 700 sidor där man måste leta sig fram till den sidan som kanske innehåller det man söker.

Sen kan man tycka vad man vill om förslappningen som sker i samhället. Men i ett informationssamhälle måste man hitta effektivare sätt att delge information på. Logiken som många äldre har: "Bara för att jag hade ett helvete att lära mig detta, tycker jag att det bör vara lika svårt för de som kommer efter mig med". Om någon nybörjare inom php, css,html eller dylikt inom webbutveckling frågar något som jag kan, även om det är en onödig fråga som redan finns besvarad på nätet så skulle jag ändå ha hjälpt den personen. Men varje gång jag introducerar mig själv till något nytt så får jag alltid skit för att jag ställer frågor.

Även om mina frågor är lite onödiga och lata så är jag i allafall trevlig och tacksam för svaren. Vilket är väldigt långt ifrån det bemötande jag fått när jag försökt hjälpa vissa...

Edit:
Om någon av er som hjälpt mig vill se resultatet av all den hjälp jag fått så har jag laddad upp en video på programmet på youtube:

Jag kommer även fortsätta ladda upp flera sådana där grejer. Så om någon vill följa utvecklingen och vägen mot min automatiska damsugare så kan man ju prenumerera på kanalen eller ngt :P
Senast redigerad av noshorning 13 juni 2012, 16:48:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Antal träffar man får på nätet beror ju helt på hur många som pillar just med den saken. Det är inte speciellt många "hardcore" hårdvara-typer som finns, alltså blir träffarna färre för ett givet hårdvaraproblem.

I detta forum är det många kunniga (inom många olika områden också!) men en del (t.ex. jag) anser att frågor där svaret finns i databladet får frågaställaren faktisk själv läsa sig till. Jag tycker inte att min tid är så riklig att jag ska sitta och läsa datablad för någon som är för lat att göra det själv.

Men sedan kan datablad vara ganska tunga för nybörjare (och även för veteranerna...) men då kan man ju fråga om saker som man inte fattar och referera till ett datablad, sid xx osv. Och tro mig: vi har alla sådana tidpunkter där man undrar "vad f.. menar de med detta?" och oftast skäms man lite över att svaret egentligen var hur enkelt som helst...

I detta forum är det väl mycket genomdiskuterat om avkoppling av spänningsmatningen av digitala kretsar, Reset-kopplingar och programmeringssätt, svårigheten är väl att hitta rätt sökord. Därför finns det väl lite motvilja att ta samma harang igen och igen.

Och antalet guider på nätet om andra saker är väl i grunden ganska likgiltigt, har man ett problem med en hårdvarakoppling är en PHP-guide knappast värdefull då...

Men saknar du en bra guide är det ju bara att du samlar ihop information och skriver en.
Skriv svar