Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ronnylov

Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?

Inlägg av ronnylov »

Här har vi i alla fall en kille som tar det seriöst med videbandspelarhobbyn, eller gör han det?
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hum jag vet inte om jag saknar några pluggin eller något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Det ser ut som att du inte valt något avisynth-script med knappen "input file name".
Om detta hände efter att du laddade min ini-fil jag citerade innan så beror det nog på att ini-filen innehöll sökvägar som troligtvis bara jag har i min dator.

Du få alltså ställa om input file name, output file name och logfil så att det passar var du lagrar dina filer i din dator efter du laddat ini-filen.
Sedan kan du spara om det som en egen ini-fil med knappen "save ini file".
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Finns det ingen "videoläge"-valmöjlighet för capturekortet? Det ska inte behöva bli fladder, och det är extremt konstigt att fladdret blir nertill. "Normalt" hade varit fladder upptill, eller?

Om man bygger en egen TBC så verkar det bättre att bygga nån slags digital utgång än en DAC i slutänden. Kan man inte bara helt enkelt klämma på en mikrokontroller som kan initiera en ethernetkontroller och sen låta hembyggd hårdvaru-DMA bara skicka ut inläst videodata som råpaket på nätverket? (Det är rätt enkelt att fixa UDP/IP-paket så det skulle gå att göra så att man slipper lägga in en egen protokollstack/raw-mojäng för att ta emot datat).

På vilket sätt kan ett videohuvud vara slitet så att det fortfarande ger bild men inte riktigt bra? Det borde väl synas på VU-metern för trackingen ifall videohuvudet är slitet, typ dålig signalstyrka mot var det borde bli med ett givet band?

Värt att fundera på är eventuell möjlighet att lobotomera bort drop-out-kompenseringen i videospelaren (som bara återger bild från föregående linje ifall signal saknas från bandet) och sköta det i datorn. Om man kan representera en drop-out med typ "ljusare än ljust" eller "mörkare än mörkt" så borde man kunna köra nåt färdigt filter som egentligen är avsett för skador på analog kemifilm (typ super-8 o.s.v.). Kan kanske bli bättre?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förresten, "VCR collection"-snubbens samling imponerar inte så mycket. Trots att jag väl bara har under dussinet gamla VHS-spelare så har jag klart mer udda saker som t.ex. Hitachis första VHS-spelare (både "orginal" och B&O-OEM), en Telefunken-OEM'ad portabel JVC med separat tuner-timer-laddare, trådfjärr och separat skitdålig videokamera, och jag tror jag har nån såndär ur-VHS med mekaniska knappar för bandmekaniken o.s.v. :wink:
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

MiaM: Jag tyckte det var fladder över hela bilden, inte bara nedtill? Eller menar du de nedersta linjerna som har det typiska störningarna som alla videobandspelare har, men som normalt inte syns i en TV-apparat på grund av överskanningen?

Här är en bra beskrivning av varför det blir det fladder som jag tänker på:
http://forum.videohelp.com/threads/3445 ... ost2153207
When a VHS tape is recorded and played back the speed of the rotating drum that reads the signal varies a little bit. This causes the duration (position and length as seen on the screen) of each scanline to vary
Det visar sig som att vertikala streck i bilden liksom ormar sig och slingrar sig istället för att vara ett vertikalt streck som står stilla.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag har angivit rätt infil osv det den klagar på är att det inte finns någon funktion som heter qtgmc
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har alltså inte tittat på den sista filmen, jag är fortfarande kvar på nilecity :)

TBC-förklaringen visar på ett bra sätt hur en TBC fungerar men den visar inte det klassiska VHS-felet.

Det vanliga felet med VHS är att avståndet mellan halvbilderna, d.v.s. omkring v-synken, är rätt oexakt och mer oexakt om bandet inte spelas upp på samma maskin som det spelas in på, och givetvis än värre om det är en kopia gjord utan TBC.

Däremot tvivlar jag på att det är mer än försumbar variation på längden på varje horisontell linje. Om den storleken ändras så blir ju också bilden olika stor (åtminstone på en tjock-tv utan digital bildprocessning. Just den effekten kan ses vid skarver i inspelningen på band eller riktigt jobbiga dropouts där spelaren behöver synka in sig, då kan bildstorleken gunga till en smula samtidigt som timingen mellan luma och kroma blir helt klass. Detta sker normalt bara just vid klipp mellan olika inspelningar (eller vid nåt ovanligt fel på spelaren såklart).

Eftersom trumman snurrar med 25 varv per sekund (en halvbild per huvud, ett normalt aktivt huvud per halvt varv) så kläms det in bildens hela 625 linjer på ett varv. Att olika linjer skulle få olika hastighet skulle innebära ett rippel i trummans hastighet, det tvivlar jag på att man har i nämnvärd utsträckning.

Eftersom allt i en såndär fladdrande bildruta i nilecityklippet ligger stadigt inom själva bildrutan, d.v.s. varje efteföljande rad ligger i stort sett rakt ovanför föregående rad förutom viss lutning upptill, så tolkar jag det ändå som att capturekortet inte är "videoklart".

Givetvis kan ju testbandet i sig vara kass, möjligen i så fall om det är en felaktig kopia eller liknande.

Videons uppspelningshastighet är vad jag förstått kristalloscillatorstyrd (förutom om den på proffsmaskiner synkas av nån extern synk, jag antar att då TBC'er var dyra en gång i tiden så genlock'ade man videons v-synk-referens och hade sen en TBC som bara klarade att mellanlagra någon enstaka rad eller liknande, och dessutom vill man att uppspelningshastigheten ska vara samma på alla maskiner).

Prova om nilecitybandet fladdrar om det visas på något annat än genom capturekortet, t.ex. genom en tjocktv och genom en platt-tv...

Edit: om bandet från början är ett köpeband så kan det vara "kopieringsskyddat" på något sätt, det är nog en dålig idé att labba med ett sånt band om det inte är just köpeband som ska digitaliseras!
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

freddenacka skrev:Hej
Jag har angivit rätt infil osv det den klagar på är att det inte finns någon funktion som heter qtgmc
QTGMC är bob-deinterlacern jag använde i mitt senaste exempel.
Den pluginen kräver i sin tur en knippe andra plugins.
De plugins för avisynth som ligger i standardmappen för plugins de kan automatiskt laddas in (därav har jag inte använt LoadPlugin för allting).

QTGMC: http://avisynth.org/mediawiki/QTGMC
Och de länkar i sin tur till alla plugins som behövs (till och med ett paket där allt ingår).

MiaM: Om jag stänger av TBC i min videobandare får jag också visst fladder men inte riktigt så mycket som i dessa exempel om banden är av bra kvalitet, men dåliga band kan fladdra mycket mera och ofta då överst i bilden även med TBC aktiverat så det hjälper inte mot allt, åtminstone inte den som är inbyggd i min videobandare. Helt klart kan kopieringsskyddade band ställa till det och det är också ett problem som vissa TBC kan fixa till. Ibland finns det macrovisions-detektor i capturekortet och dess drivrutiner så t.ex. mitt gamla ATI-kort det började blinka i brightness när den trodde bandet var kopieringsskyddat. Problemet var att det ofta gjorde detta även när det inte var kopieringsskyddat i verkligheten...

Jag känner inte till några särskilda "video-lägen" i capturekorten annat än att man väljer videoingång. Har läst någon förklaring en gång i tiden om PLL-kretsar som lättare spårar ur i capturekorten medan en TV-apparat inte lider av det problemet. Det är ju också det macrovision kopieringsskydd utnyttjar att videoingångar i videobandspelare och capturekort spårar ur men TV-apparater gör inte det lika lätt. Antagligen är det designat så. Kanhända det finns proffs-grejer som inte har dessa spärrar / inte spårar ur lika lätt?

Helt klart bör man ju inte ha ett kopieringsskyddat band för att testa kopiering.

Hade varit intressant att strudera krånglande videosignaler i oscilloskop men jag har inget hemma.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag mätte i går kväll att det går dc vid uppstart i videosingnalen och att den återkommer om när bilden blir fladdrig. Jag skall testa att sätten en 47 u kopplingskondensator och se om det blir bättre.
Kanske förutsätter denna video att man skall ha ett mixerbord med kopplingskondensator?

MVH
Fredrik
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL#PAL_signal_details

Ska det inte vara en viss offset i signalen med tanke på att svart ligger på +0,339 V och vitt på 1,000 V enligt den där länken. Det kanske kompenseras av negativa synkpulser? Testa gärna med kondensatorn. Sedan kanske du skulle kunna lägga på en egen DC-offset för justering av brightness och en förstärkningsjustering för kontrasten. Fast risken me dkondensator kan väl vara att man förvränger kurvformen så att det inte alls funkar. Man kanske kan bygga något med OP-förstärkare istället?

Kanhända man kan få capturekortet att synka bättre om man justerar signalnivåerna (inklusive synkpulsernas nivå) lite och sedan får man fixa till bilden i datorn istället om det inte går på annat sätt.

Har du inget annat capturekort du kan testa bara för att ha något att jämföra med? Förr i tiden var det inte ovanligt med grafikkort med "video-in". Kanske har något liggande utan att du tänkt på det menar jag?

Förr kunde man också köpa "macrovision killer" burkar för att underlätta vid VHS-kopiering. De kunde kallas för "video copy enhancer" och liknande. Troligtvis är detta mest skräp men kan man få tag på någon sådan kan det vara roligt att leka med.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag testade att spela av egenfilmat material med vhs-c kassetter. När jag kom till ett oinspelat område så det blir "myrornas krig" så hänger sig virtual vcr.....
Var mest med tanke på det som jag funderade på kondensator men kanske är något annat fel som capurkortet inte pallar med....
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

När det bli "myrornas krig" är det bättre att stoppa capture och sedan fortsätta efteråt när störningarna slutat.
Gör något extra capture före och efter bruset för att sedan lappa ihop det i datorn.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det är lite svår om man inte noterar varje plats det är störningar vilket kan vara många på en hemmafilmad video. Jag drog singnalen genom ett 11 ohm motstånd för att få ner singnalstyrkan och nu hänger det sig inte. Vet inte om jag försämrar kvalitén men skall utvärdera det när den är klar.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Hum..... Det hänger sig i alla fall så får nog spela upp dem och notera störningarna
Skriv svar