CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.
-
Re: CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.
Ytterligare en snabbfråga.
Vad är skillnaden mellan dessa två i praktiken?
2 Flute Carbide Endmills
och
2 Flute Carbide Endmills (Fish)
Alltså jag ser det visuella, fiskfenelooken. Men när använder man den ena och när den andra?
Vad är skillnaden mellan dessa två i praktiken?
2 Flute Carbide Endmills
och
2 Flute Carbide Endmills (Fish)
Alltså jag ser det visuella, fiskfenelooken. Men när använder man den ena och när den andra?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
lite Googlande gav detta
Kod: Markera allt
•Fish tail point eliminates backside breakout and splintering
•High flute volume supports high feed rates / chip loads
•High aspect ratio for deep single-pass cutting
En liten tanke som jag hade - är det inte bra att verktyget går av om man
kör med fel matningshastighet? Om verktyget håller blir det inte då någon
annan del som får ta smällen, t.ex. lagren i spindeln?
kör med fel matningshastighet? Om verktyget håller blir det inte då någon
annan del som får ta smällen, t.ex. lagren i spindeln?
-
Mmmm... Men det där är inte solkart för mig i alla fall.
>•Fish tail point eliminates backside breakout and splintering
Betyder det att, om man skär igenom sitt "gods" så blir det mindre "grova" kanter på snittet?
>•High flute volume supports high feed rates / chip loads
Med "volume", menar dom antal? Alltså fler skär är bättre för att köra snabbare? Låter lite logiskt. Men vad är nakdelen? Alltså varför vill man inte alltid ha flera skär i sånna fall?
Vad dom menar med Chio Loads vet jag inte alls.
>•High aspect ratio for deep single-pass cutting
"Aspect ratio" förstår jag när det kommer till bildskärm eller bildsensor. Men här vet jag inte alls vad dom menar.
Djupa pass låter bra, men samma där som i frågan ovan här. Vad är nackdelen? Varför vill man inte alltid ha "High aspect ratio" så att man kan köra djupa pass?
Tusen tack för all hjälp.
>•Fish tail point eliminates backside breakout and splintering
Betyder det att, om man skär igenom sitt "gods" så blir det mindre "grova" kanter på snittet?
>•High flute volume supports high feed rates / chip loads
Med "volume", menar dom antal? Alltså fler skär är bättre för att köra snabbare? Låter lite logiskt. Men vad är nakdelen? Alltså varför vill man inte alltid ha flera skär i sånna fall?
Vad dom menar med Chio Loads vet jag inte alls.
>•High aspect ratio for deep single-pass cutting
"Aspect ratio" förstår jag när det kommer till bildskärm eller bildsensor. Men här vet jag inte alls vad dom menar.
Djupa pass låter bra, men samma där som i frågan ovan här. Vad är nackdelen? Varför vill man inte alltid ha "High aspect ratio" så att man kan köra djupa pass?
Tusen tack för all hjälp.
Fråga ett tror jag du har rätt svar själv
Jag tror att de menar stor volym på skären, alltså tjocka skär, men jag kan ha helt fel. Man brukar ha färre skär på höghastighetsfräsar vad jag förstått.
Aspect ratio är nog skärdjup/diameter i detta fall.
Jag tror att de menar stor volym på skären, alltså tjocka skär, men jag kan ha helt fel. Man brukar ha färre skär på höghastighetsfräsar vad jag förstått.
Aspect ratio är nog skärdjup/diameter i detta fall.
Här är en bra sida där du kan lära dig lite mera om olika frästyper.
-
Labmasters länk var strålande. Hade missat den trots att jag använder Wiki relativt mycket. Men jag har nog bara sökt på "tutorials" osv.
Jaja.
Hittade även denna.
Speeds and Feeds
Men, om man ska göra ett försök att räkna ut lite värden, vart hittar jag info om vad som är bra för respektive verktyg.
På CNC-plus.de står det inget vid respektive fräs.
Hittar inget på Cutter-shop heller.
Är det bara på större och finare verktyg som dessa värden är specificerade eller är det något man måste lära sig på utbildning eller av sig själv/rutin?
MVH Peter
EDIT:
Tex denna uträkning skulle vara kanon att kunna göra.
Men då behöver jag lite värden för att kunna räkna ut vad verktyget ska ha för RPM
FR = RPM x T x CL
Where:
FR = the calculated feed rate in inches per minute or mm per minute.
RPM = is the calculated speed for the cutter.
T = Number of teeth on the cutter.
CL = The chip load or feed per tooth. This is the size of chip that each tooth of the cutter takes.
Jaja.
Hittade även denna.
Speeds and Feeds
Men, om man ska göra ett försök att räkna ut lite värden, vart hittar jag info om vad som är bra för respektive verktyg.
På CNC-plus.de står det inget vid respektive fräs.
Hittar inget på Cutter-shop heller.
Är det bara på större och finare verktyg som dessa värden är specificerade eller är det något man måste lära sig på utbildning eller av sig själv/rutin?
MVH Peter
EDIT:
Tex denna uträkning skulle vara kanon att kunna göra.
Men då behöver jag lite värden för att kunna räkna ut vad verktyget ska ha för RPM
FR = RPM x T x CL
Where:
FR = the calculated feed rate in inches per minute or mm per minute.
RPM = is the calculated speed for the cutter.
T = Number of teeth on the cutter.
CL = The chip load or feed per tooth. This is the size of chip that each tooth of the cutter takes.
-
Hoppas någon kunnig hittar denna fråga trots att den är djupt inne i en gammal tråd.
Nu har jag fått hem fräsen. Kommer nog att starta en tråd om den specifika fräsen med lite frågor och bilder.
Men jag har en liten "sidofråga" som jag skulle vilja ha besvarad först.
Liten fråga om G-kod.
Ponera att jag vill fräsa en kvadrad som är 10x10mm, 1mm djup.
Min x=0, y=0 ligger i det nedre vänstra hörnet om man ser fräsen rakt uppifrån, z=0 är precis på arbetsblocket.
Alltså, jag har kört dit fräsen manuellt och sedan nollat alla axlar.
Fråga 1:
Skulle detta funka i praktiken? Har jag "formatterat" koden rätt?
Fråga 2:
Är detta ett "arbetsflöde" som fungerar i början. Alltså att åka manuellt åka till den punkt som är 0,0,0 i sin g-kod och sedan nolla alla axlar där.
Detta är bara för att testa, alltså jag kommer inte att fräsa denna kvadrat utan vill bara kolla om jag börjar förstå saker och ting.
MVH Peter
Nu har jag fått hem fräsen. Kommer nog att starta en tråd om den specifika fräsen med lite frågor och bilder.
Men jag har en liten "sidofråga" som jag skulle vilja ha besvarad först.
Liten fråga om G-kod.
Ponera att jag vill fräsa en kvadrad som är 10x10mm, 1mm djup.
Min x=0, y=0 ligger i det nedre vänstra hörnet om man ser fräsen rakt uppifrån, z=0 är precis på arbetsblocket.
Alltså, jag har kört dit fräsen manuellt och sedan nollat alla axlar.
G21 (mm)
F250 (fedrate 250mm/min)
G00 X0 Y0 Z0 (åk snabbt till 0,0,0)
G01 z-1 (Sänkt spindeln 1mm)
G01 x10 (Tio mm till "höger")
G01 y10 (Tio mm "upp")
G01 x-10 (Tio mm till "vänster")
G01 y-10 (Top mm "ner")
G01 z10 (Dra upp spindeln 10mm)
Skulle detta funka i praktiken? Har jag "formatterat" koden rätt?
Fråga 2:
Är detta ett "arbetsflöde" som fungerar i början. Alltså att åka manuellt åka till den punkt som är 0,0,0 i sin g-kod och sedan nolla alla axlar där.
Detta är bara för att testa, alltså jag kommer inte att fräsa denna kvadrat utan vill bara kolla om jag börjar förstå saker och ting.
MVH Peter
Nej det kommer bli fel.
1. Du programerar med inkrementala kordinater istället för absoluta och behöver då ha G91 på ett block i början av programmet.
2. Du har inte tagit hänsyn till verktygs diameter. Lägg till verktygskompensering eller räkna bort radien i programmet.
EDIT: Visar en enkel bild på skillnaden.
1. Du programerar med inkrementala kordinater istället för absoluta och behöver då ha G91 på ett block i början av programmet.
2. Du har inte tagit hänsyn till verktygs diameter. Lägg till verktygskompensering eller räkna bort radien i programmet.
EDIT: Visar en enkel bild på skillnaden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej Peter!
Din gkod behöver justeras en del för att bli bra.
1) Du måste berätta för styrsystemet om den skall köra med absolutkoordinater eller om den skall köra relativt. Läs själv bland dokumentationen för G-koder så hittar du koden för detta.
2) Det kan vara en fördel att nolla X,Y och Z mot arbetsstycket. Detta innebär att du kör ned fräsen så änden ligger en bit under toppen på arbetsstycket och så kör du försiktigt x och y mot kanten på arbetsstycket. När X och Y är nollad kör du upp Z en liten bit över toppen på arbetsstycket och kör in fräsen så att den ligger en bit in på arbetsstycket. Sedan kör du ned Z så att fräsen tangerar ytan varpå du nollställer Z genom att trycka på rubricerad knapp i styrsystemet.
I den förberedande CAM beredningen kan du genom detta utgå från att du har X0,Y0 och Z0 tangerad mot arbetsstycket och du kan således skriva programmet med utgångspunkt i detta.
En annan viktig sak att tänka på är att man måste vara säker på att man inte kör emot spännverktygen och jag brukar därför alltid se till att köra upp Z så att änden på fräsen ligger ovanför dessa när jag skall köra G0 långa sträckor.
Så här brukar jag inleda och avsluta min kod för axelförflyttningen. EMC2 som jag kör behöver ytterligare lite kod i början förutom inställning av måttsystem och absoluta eller relativa koordinater. Kör du Mach3 hittar du säkert dessa i manualen.
En sak som är väldigt viktig när man håller på med CNC-styrda maskiner är att läsa manualen innan man börjar fräsa. Om det är en stor fräs som har mycket krafter är det ännu viktigare ty det kan hända rejäla tråkigheter om något går fel ty styrsystemet förutsätter att det är fritt för axlarna att köra när du väl har satt igång dem. Gör du snabbmatning ned i arbetsstycket eller i spännjärnen stannar den inte förens den inte orkar mera. Fräser man sönder ett maskinskruvstycke som kostar mellan 10 000 och 20 000 kronor är det inte roligt.
Nåväl, kan du med utgångspunkt från ovanstående själv bedöma kvaliteten på ditt första CAM-program?
Edit: Glömde en sak, när du nollar X och Y mot kanterna måste du berätta för styrsystemet att mitten på fräsen är förskjuten. Kör du med en 8mm fräs så skall du sätta X,Y = -4mm när du nollar.
Din gkod behöver justeras en del för att bli bra.
1) Du måste berätta för styrsystemet om den skall köra med absolutkoordinater eller om den skall köra relativt. Läs själv bland dokumentationen för G-koder så hittar du koden för detta.
2) Det kan vara en fördel att nolla X,Y och Z mot arbetsstycket. Detta innebär att du kör ned fräsen så änden ligger en bit under toppen på arbetsstycket och så kör du försiktigt x och y mot kanten på arbetsstycket. När X och Y är nollad kör du upp Z en liten bit över toppen på arbetsstycket och kör in fräsen så att den ligger en bit in på arbetsstycket. Sedan kör du ned Z så att fräsen tangerar ytan varpå du nollställer Z genom att trycka på rubricerad knapp i styrsystemet.
I den förberedande CAM beredningen kan du genom detta utgå från att du har X0,Y0 och Z0 tangerad mot arbetsstycket och du kan således skriva programmet med utgångspunkt i detta.
En annan viktig sak att tänka på är att man måste vara säker på att man inte kör emot spännverktygen och jag brukar därför alltid se till att köra upp Z så att änden på fräsen ligger ovanför dessa när jag skall köra G0 långa sträckor.
Så här brukar jag inleda och avsluta min kod för axelförflyttningen. EMC2 som jag kör behöver ytterligare lite kod i början förutom inställning av måttsystem och absoluta eller relativa koordinater. Kör du Mach3 hittar du säkert dessa i manualen.
G0 Z30
G0 X10 Y10 (där fräsningen skall starta)
G0 Z0.3 (Kör Z till 0,3 mm ovanför arbetsstycket med snabbmatning)
G1 F80 Z-1
...
G0 Z30
G0 X0 Y0
M30
%
Nåväl, kan du med utgångspunkt från ovanstående själv bedöma kvaliteten på ditt första CAM-program?
Edit: Glömde en sak, när du nollar X och Y mot kanterna måste du berätta för styrsystemet att mitten på fräsen är förskjuten. Kör du med en 8mm fräs så skall du sätta X,Y = -4mm när du nollar.
-
Det hade jag koll på, glömde dock att nämna detta, ber om ursäkt för otydligheten.Cano skrev:2. Du har inte tagit hänsyn till verktygs diameter. Lägg till verktygskompensering eller räkna bort radien i programmet.
Ahh, detta har jag juh läst om men det har fallit bort i alla info jag försökt ta till mig.Cano skrev:1. Du programerar med inkrementala kordinater istället för absoluta och behöver då ha G91 på ett block i början av programmet.
Nu är det solklart, tack för en illustrativ bild.
Labmaster> Det här med att höja fräsen över spännverktygen har jag tänkt en del på. Jag tänker att jag ofta kommer att sitta med Camprogrammet innan jag har börjat att spänna fast arbetsstycktet. Så jag vet inte ritkigt hur det kommer att se ut när jag ska fräsa.
Jag har inte heller någon limit switch som säger till Z när det gått för högt upp så jag är lite orolig att köra för högt upp.
Dessa funderingar är förståss inget som ni kan svara på utan det gäller helt enkelt för migg att hitta ett sätt som funkar för mig.
Angående säkerheten och att läsa manualen så anser jag mig vara en ganska säkerhetsmedveten person så det ska nog gå bra. Ska bli fruktansvärt kul att testa lite.
En fråga till.
Kodhuvud, kodfot?
Om jag tar koden som jag skrev tidigare plus att jag lagt till en G91.
G21 (mm)
G91 (inkrementala kordinater)
F250 (fedrate 250mm/min)
G00 X0 Y0 Z0 (åk snabbt till 0,0,0)
G01 z-1 (Sänkt spindeln 1mm)
G01 x10 (Tio mm till "höger")
G01 y10 (Tio mm "upp")
G01 x-10 (Tio mm till "vänster")
G01 y-10 (Top mm "ner")
G01 z10 (Dra upp spindeln 10mm)
Jag kommer förmodligen att skriva G-kod väldigt sällan utan det är för att kunna analysera början på den kod som kommer ut ur CamBam för att se att den börjar som jag vill. Att vi är överrens helt enkelt.
Tack för all hjälp.
MVH Peter F
Om du har G91 före ditt block 4 så kommer inte maskinen göra något på ditt block 4.
Lägg det efter du har posistionerat maskinen, precis innan du ska börja fräsa.
Själv använder jag bara inkremental programering när jag kör hålbilder eller MDI. Jag tycker det är mycket lättare att köra absolut.
Jag tycker det känns lite läskigt med många Z förflyttningar när jag programerar inkrementalt.
Lägg det efter du har posistionerat maskinen, precis innan du ska börja fräsa.
Själv använder jag bara inkremental programering när jag kör hålbilder eller MDI. Jag tycker det är mycket lättare att köra absolut.
Jag tycker det känns lite läskigt med många Z förflyttningar när jag programerar inkrementalt.
Det gör jag också men jag funderar alltid ut hur jag skall spänna arbetsstycket innan jag CAM-bereder och då vet jag var spännverktygen sitter och hur höga de är. Jag tror inte att jag är unik i detta avseende. Visserligen vet jag inte hur proffsen gör, typ Säter och de andra grabbarna men det funkar i alla fall för mig. Jag kan alltså redan vid CAM beredningen ställa in höjden på Z där den går fritt från spännverktygen.Jag tänker att jag ofta kommer att sitta med Camprogrammet innan jag har börjat att spänna fast arbetsstycktet.
När det gäller Z-limit så har inte jag heller satt in någon ändlägesbrytare ännu. Däremot har jag varit väldigt noga med att konfigurera softlimit så det är inget problem för mig just nu. Jag föreslår att du också konfigurerar softlimit så att den stannar om Z far för högt. Dessutom är det viktigt att du redan i CAM beredningen räknar ut hur mycket utrymme du har mellan arbetsstycket och fräsverktyget när du har Zmax.
Om du skall kunna analysera gkod som kommer från Cambam eller andra CAB beredningsprogram måste du dels veta vad respektive kod betyder/gör och dels så måste du förstå innebörden av köra inkrementellt och absolut. Det gör du inte riktigt ännu eftersom du lade G91 före G00 X0 Y0 Z0 som då betyder gå ingenstans.
På linuxcnc.org finns det en bra G Code Quick Reference och en G Code Reference
Visserligen kanske du inte kör EMC2 men dessa två dokument är ändå bra att studera om man vill lära sig att skriva och analysera G kod. Jag vet inte om det finns något motsvarande till Mach3.