Video-signal från mystisk Candela dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pbgp

Re: Video-signal från mystisk Candela dator

Inlägg av pbgp »

Åh, kul att det görs något med detta! Var rädd att den maskinen skulle falla i glömska
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Har börjat bygga address mappen nu från den här bilden och singlestega rom koden.
Bild
So far tror jag den ser ut ungefär så här

Kod: Markera allt

AM_RANGE(0xa000, 0xafff) AM_RAM // There is 32 Kb of RAM but only A000-AFFF is used so far
	AM_RANGE(0xb100, 0xb101) AM_DEVREADWRITE("acia", acia6850_device, status_r, control_w)
	AM_RANGE(0xb102, 0xb103) AM_DEVREADWRITE("acia", acia6850_device, data_r, data_w)
	AM_RANGE(0xb110, 0xb113) AM_DEVREADWRITE(PIA1_TAG, pia6821_device, read, write)
	AM_RANGE(0xb120, 0xb123) AM_DEVREADWRITE(PIA2_TAG, pia6821_device, read, write)
	AM_RANGE(0xb130, 0xb137) AM_DEVREADWRITE("ptm", ptm6840_device, read, write)
	AM_RANGE(0xB200, 0xffff) AM_ROM AM_REGION("roms", 0x3200)
Ja ni fattar väll hur den ska läsas, en ACIA krets, två PIA kretsar, en PTM krets, RAM och ROM. Då är inte I/O kortet påbörjat med de två extra PIA kretsarna.
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Nu har jag kommit till huvudmenyn, men bara på serie porten, videokretsarna är inte emulerade än, men det visar att det finns liv i rom:en :)

Bild

EDIT: Någon som sett CDBASIC förut? Kan inte hitta något på nätet om den och det verkar inte vara BASIC09
som är en del av OS9. Det kanske inte är OS9 alls i den vita burken? Jag ska börja med den svarta snart så får
vi se om koden liknar varann eller om man helt enkelt skrotade den egenutvecklade mjukvaran i den vita och
tog upp OS9 istället för produktion? Det vore mycket intressant att få lite kött på benen här!

Bild

Förresten apropå videokretsarna, om man tittar på de första bilderna som las ut på Candelan i denna tråd och jämför med de senaste
jag tog i tisdags så kan man se att texten på videokretsarna nästan försvunnit, de är svagt bruna bara. Kan det beror på att de gått varma
och i så fall kan det vara därför som video signalen är dålig? Frågan är isf varför de gått varma?!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Nej, det är helt enkelt så att jag bytt de kretsarna för att minst en av dom var paj av okänd anledning.

Har fixat länken i första inlägget också: http://www.pdp8.se/candela.shtml

Känner igen menyn från när jag fick igång video-signalen. Så du är helt klart på rätt spår, snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Tack, jag är glad att jag kommit så här långt utan scheman. :) Nu börjar trixandets med att förstå
hur bankningen funkar för ROM och RAM så att alla dessa hundratals KB får plats på 6809:ans ynka 64KB.

Bankningen är förmodligen styrd av några pinnar på någon PIA men vilka, hur stora är bankerna och
vilka adresser bankas de in på. Kul detektivarbete! 8)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har för mig att vi på Primaldata (som portade OS9) i våra system hade ett litet bipolärt RAM som mappade om 16 sidor om 4k till 256 sidor om 4k. Men jag kan ha sett det i något annt system. Kolla om det sitter en liten DIP med 16 (eller så) med någon udda beteckning på kortet.

Eftersom Candela förmodligen var priskänsligare kan det hända att mappningen var simplare.
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Jag ska fixa lite högupplösta bilder från den svarta Candelan, dessvärre fick jag inte tid att lyfta ur kortat och dokumentera baksidan. Hittar inget uppenbart RAM likt men däremot en 5-6 138:or runt RAM delen av kortet, vilket får mig att misstänka att det är så de löst mappningen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jo vårt 19" racksystem var väl lite mindre priskänsligt...
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Två bilder på den svarta Candelan, klicka för högupplöst
Bild Bild
Man kan se att PROM kortet är samma som i den lilla vita men att CPU kortet är mycket mer avancerat
med FDC och CRTC samt jättemycket RAM och PIA kretsar. Tittar man på den över delen så ser man att
det sitter en 6802 processor med två ACIO:r, en PIA och ROM/RAM. Det känns som overkill så den sköter
förmodligen nätverkandet över serieinterfacet. Hur den sedan kommunicerar med moderkortet skall utredas.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ja den där kan inte ha varit gratis.
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Nu är Candela terminalen supportad i MAME 0180 och framåt: http://mamedev.org/releases/whatsnew_0180.txt

Så vill man leka lite med CDBASIC kan man ladda ned MAME http://mamedev.org/release.html och rom settet är attachat.
can09t.zip
Och länken till min Candela sida om jag inte postat den redan: https://frakaday.blogspot.se/p/candela.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Strongt jobbat! :) :tumupp:

Hann det göras nån litteratur till dessa datorer, nån som vet?

Edit; Jag menar till den vita datorn som inte verkar köra standard OS9,var det meningen att dessa (svarta + vita) datorer skulle komplettera varandra(typ master och slav) eller var det olika stadier i utvecklingskedjan eller??
Senast redigerad av Platis 4 december 2016, 20:36:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Provade lite CDBASIC 3.8 i MAME idag! :) :tumupp:
Promett, är det samma som till Esselte 100?
Användarvisningsbild
Mortsde

Inlägg av Mortsde »

Ja men allt är inte emulerat än, Candela ägaren har dock en Promett som jag möjligen kan få ta en närmare titt på vid tillfälle. Så det går inte att spara eventuella CDBASIC hack på vanligt sätt, men MAME ska ha ett sätt att spara hela arbetsminnet vilket funkade bra på de små Didacterna. Slå på debug mode (-debug om man startar från från promten) och kolla runt med 'help' och 'memory. Tror det heter 'save' och 'load' där med :)
Skriv svar