X-IL verkar vara på rätt spår trots allt.
Att X-motorern tappar steg verkar vara inbillning, kan det vara så att motorn bara låter lite knasigt ibland? Eller så kan det ju vara några andra små små spänningar som uppstår i maskinen vid rörelse.
Har kört fram och tillbaka ett antal gånger och provat ett par olika avstånd, mätt med tumstock efter varje rörelse och den verkar alltid stämma exakt, i alla fall inom den precision jag lyckas mäta med tumstock. Och då kör jag i halvsteg så att varje tappat (halv)steg skulle innebära 0,004375mm, och om den tappar så många steg som det låter borde den fela åtminstone tillräckligt för att kunna mätas med tumstock.
Y-motorn verkar vara samma sak, dock "låser" den sig lite här och var, tyder på att den inte går riktigt jämnt över hela slaglängden utan går trögare ibland. Ska skruva loss muttern och se om det är i den eller i linjärenheterna problemet verkar ligga.
Och Z har jag ju tidigare kommit fram till att den går väldigt trögt som bör vara orsaken till de tappade stegen (Den är jag helt säker på att den tappar, då den klart och tydigt stannar, rycker lite, stannar, rycker lite osv.).
Får nog skruva bort hela Z-enheten och få bort den muttern för att kunna göra den lite glappigare (Ok, inte glapp, men så att den rullar lättare). Den noterade jag gick trögt redan innan jag monterade den, så där är det inte så konstigt.
Gissar att det bästa borde vara att borra upp gängan en halv-en millimeter eller så, då jag tror att gängan går emot "insidan" av skruven vilket borde ge mängder mer friktion i denna grova gänga. Borde inte glappa i längd för det så och om den skulle kunna glappa något pyttelitet i sidled är nog bara bra, för då blir det ju inte riktigt så känsligt för om något är litet snett.
Edit: Att Y går tungt vid ena ändläget var ju inte så värst konstigt, tydligen sitter gängstången någon mm snett, och gängstången flexar ju inte så lätt nära lagret..
IMG_20111020_185203.jpg
Frågan är dock, hur justerar man det på lättast sätt?
Lagerna är ju fästa direkt in i portalsidorna.
Edit igen: Insåg just att det är exakt samma sak på andra sidan, det är alltså bara gängstången som hamnat någon millimeter för nära själva vagnen, alltså är det bara till att fila ner muttern lite
Javisst ja, det var ju där något blev fel så det passade att vända muttern på fel håll, tydligen fungerade det inte riktigt så enkelt, men väldigt nära. Känns inte som att man trycker in muttern alls så mycket på mitten som man faktiskt gör för att få dit den bakom
Vagnen i sig rullar för övrigt otroligt lätt, jämnt och stabilt

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.