Laddnings regulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter rimligt. Men det är mer än bråkdelar av en A. Är det någon som kan bekräfta eller dementera min beskrivning av regulatorn?
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Din beskrivning låter helt korrekt.

En zenerdiod som referens, och en jämförelse mot generatorns utspänning.
Sen en effekttransistor som reglerar strömmen i rotorn.

Jag har ett schema men vet inte hur man klipper in det i inlägget här...
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Kan du inte lägga den på en av dina hemsidor och länka den hit?

Lite som jag hittade på nätet om regulatorn.

"Regulatorn känner av spänningen som generatorn ger ifrån sig. Faller spänningen släpper regulatorn på en högre spänning till fältlindningen och därmed ger generatorn ifrån sig en högre spänning. Och tvärtom, stiger spänningen sänks fältspänningen.

Strömmen till fältlindningen är mellan 2% och 6% av den ström som generatorn ger"

Upp till 6 ampere på en 100A generator låter rimligt, 0,2-1 ampere låter mer som vad du kan belsta F- uttaget (till laddlampan) med.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

jadå, det är säkert rätt med 6 A på vissa modeller, beroende på konstruktion. Vissa moderna konstruktioner har även en permanentmagnet i rotorn för grundmagnetisering, så man bara behöver "stötta" med strömmen från regulatorn.
Men hursomhelst, rotorströmmen är bara en bråkdel av utströmmen, det är det jag ville ha sagt.

Att lägga upp bild på hemsidan låter som en omväg, kan man inte bara klistra in, eller hur gör de andra?
Har nämligen inga verktyg här för att manipulera min hemsida....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då var det fel i min beskrivning ändå. Jag misstänkte det. Men det är ändrat nu.

Forumet har inget utrymme för lagring av bilder. Så alla bilder är lagrade på annat håll.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

"jadå, det är säkert rätt med 6 A på vissa modeller, beroende på konstruktion. Vissa moderna konstruktioner har även en permanentmagnet i rotorn för grundmagnetisering, så man bara behöver "stötta" med strömmen från regulatorn. "
Jag tror inte det skiljer speciellt mycket på vem som tillverkat den, strömmarna är nog bra lika, att man lagt in en magnet i ankaret har endast betydelse när man statar "generatorn", en utan magnet kräver en liten förmagnetisering vilket gör att en bil med tomt batteri inte kan starta laddningen (har man tur finns det lite magnetism kvar i rotorn och det kan räcka för att starta laddningen)
Senast redigerad av tusse 13 januari 2006, 15:38:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Väntar med hög spänning på vad Bosch svarar, dom fick nog problem.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Tusse har fattat galoppen! Det är exakt så jag har uppfattat att det fungerar. Det är för övrigt samma sätt man gör för att styra vridmoment/varvtal på separatmagnetiserade DC-motorer. En liten ström i fältlindningen kan styra en stor ström i statorlindningen.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

De scheman jag har sett har varit helt analoga.
Spänningsdelare med några dioder i serie (man utnyttjar diodens temperaturberoende för att höja spänningen lite när det är kallt), Z-diod och några transistorsteg.
Sen är det ju möjligt att det svänger lite pga induktansen i rotorn... Men hänger man ett oscilloskåp på B+ ser man bara ripplet, bra sätt att kolla likriktardioderna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst ska det vara så. Men vad jag menar är att spänningen till magnetiseringen är till eller från. Det finns ingen anledning till att ha en linjär reglering till den.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är väl klart att magnetiseringsströmmen alltid behövs, hur ska man annars få ut någon spänning från generatorn? Jag tror du fortfarande är inne på on/off reglereing men så fungerar det inte. Det ÄR linjär spänningsreglering.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vi får väl se hur ritningen serut när den kommer....
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Bild
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Den ritningen är ganska lik de jag har.

och naturligtvis är det linjärt, det är ju så man vill ha regleringen till skillnad mot gammaldags "reläer".

Men som sagt, jag är tveksam om det lönar sig att bygga nåt själv...
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

OT-varning:
danei skrev:...Men det är mer än bråkdelar av en A...
Hur mycket är eg, "bråkdelar" av ex. Ampere?
Ett bråk är ex. 1/1000, likväl som 1/10 men även 30232/2, så en bråkdel måste gott och väl kunna vara 1/10 = 0,1 och alltså "bråkdelar" måste absolut kunna vara 2/10 = 0,2 (och även större).
Skriv svar