Styra en bläckpatron (ingen tråkig tråd)
Bra fråga. Lite omständigt kanske men jag har inte tänkt att förbruka så många 
Kan tillägga att jag förberett kretskortet för en accelerometer. Tror ni man kan använda den som tröghetsnavigering när man sveper över pappret med patronen... borde gå, då slipper jag använda encoderhjul.
Så här ser det ut när jag öppnar ett munstycke i taget:

Kan tillägga att jag förberett kretskortet för en accelerometer. Tror ni man kan använda den som tröghetsnavigering när man sveper över pappret med patronen... borde gå, då slipper jag använda encoderhjul.

Så här ser det ut när jag öppnar ett munstycke i taget:

Byta patron behövs nog inte på denna typ om man känner för att fylla på bläck istället. Denna patrontyp är ganska enkel att fylla på men kan dock ibland vara lite kinkig med att få alla munstyckena att fungera som innan. Ta en tunn kniv och tryck in i lockets svetning, tryck in kniven en knapp cm runt om tills locket lossnar. Sen är det bara att fylla på lite bläck i svampen som finns inuti. locket måste sen sättas tillbaka så det är tätt omkring kanterna annars kan bläcket i värsta fall läcka ut från munstyckena. Superlim eller silicon fungerar hur bra som helst.
- EagleSpirit
- Kontakt:
Hmm, om du skulle upptäcka att du vill göra ett nytt kort, löder du bort alla de där små eller köper du nya komponenter? 
Jäklar vad imponerande. Om man själv skulle göra nåt sånt där skulle det ta ett par månader innan man kommit på hur grejjerna funkar, sen 2 månader att komma halvvägs på en kretskortslayout och sen skulle man ge upp. Mycket bra jobbat.
Hur är själva skrivarytan formad, dvs, hur rektangulär är ytan? Är det bara ett par rader och sen en massa kolumner eller är den ungefär kvadratisk? Tänkte, eftersom du inte kan flytta i sidled som en vanlig skrivare så behöver du kanske inte ha flera rader? Du kanske bara behöver kolumnerna.

Jäklar vad imponerande. Om man själv skulle göra nåt sånt där skulle det ta ett par månader innan man kommit på hur grejjerna funkar, sen 2 månader att komma halvvägs på en kretskortslayout och sen skulle man ge upp. Mycket bra jobbat.
Hur är själva skrivarytan formad, dvs, hur rektangulär är ytan? Är det bara ett par rader och sen en massa kolumner eller är den ungefär kvadratisk? Tänkte, eftersom du inte kan flytta i sidled som en vanlig skrivare så behöver du kanske inte ha flera rader? Du kanske bara behöver kolumnerna.
Sådär nu har jag fått hyffsad ordning på det

Se Film (lite svårt att filma och skriva ut samtidigt)
Jag använder 8 * 8 ugångar nu. Egentligen har jag kopplat in 8 * 12 men använder inte alla eftersom 8 bitar är en byte => lathet.
Ska se om jag orkar testa med accelerometern så att utskriften blir jämn i sidled.

Se Film (lite svårt att filma och skriva ut samtidigt)
Jag använder 8 * 8 ugångar nu. Egentligen har jag kopplat in 8 * 12 men använder inte alla eftersom 8 bitar är en byte => lathet.
Ska se om jag orkar testa med accelerometern så att utskriften blir jämn i sidled.
Sautan vad häftigt!! Inte riktigt lika beroendeframkallande som cnc-filmerna, men jag har svårt för att sluta titta =) Är väldigt imponerad över att du faktiskt lyckades, det där kretskortet hade i alla fall fått mig att falla ihop gråtandes. Hur har du implementerat fonterna, eller är det i nuläget bara en serie hårdkodade på/av-avslagningar?
Hoppas att accelerometern funkar som den ska, låter jobbigt med ett hjul som ska snurra. Lycka till!
Hoppas att accelerometern funkar som den ska, låter jobbigt med ett hjul som ska snurra. Lycka till!
Just nu har jag bara lagt in en bmp-bild som jag sparade i paint. Jag ska göra en liten font-uppsättning tänkte jag. Funderar på om jag kan få lite bättre svärta genom att skicka dubbla droppar, ska exprimentera lite.Nordan skrev:Hur har du implementerat fonterna, eller är det i nuläget bara en serie hårdkodade på/av-avslagningar?
Jag kom även fram till att man inte kan pytsa ut bläckdroppar från närliggande hål hur snabbt som helst, det måste bero på att det är en termisk skrivare och utgångarna värmer upp varandra.
Om den är tillräckligt noggrann, det vet jag inte riktigt, har inte börjat räkna på det. Jag har ett par ADXL202 hemma som jag tänkte exprimentera lite med. Jag tror inte det behövs någon extremt noggrann kompensering för att i varje fall få texten att se lite jämnare ut men vi får se...
netrunner: just nu har jag ingen sensor
netrunner: just nu har jag ingen sensor
- EagleSpirit
- Kontakt:
Bara lägga in en bmp-bild? Hur läser man av den? Finns det någon sida man kan läsa om sånt här? Skulle vara häftigt att kunna.strombom skrev:Just nu har jag bara lagt in en bmp-bild som jag sparade i paint. Jag ska göra en liten font-uppsättning tänkte jag. Funderar på om jag kan få lite bättre svärta genom att skicka dubbla droppar, ska exprimentera lite.Nordan skrev:Hur har du implementerat fonterna, eller är det i nuläget bara en serie hårdkodade på/av-avslagningar?
Jag kom även fram till att man inte kan pytsa ut bläckdroppar från närliggande hål hur snabbt som helst, det måste bero på att det är en termisk skrivare och utgångarna värmer upp varandra.
Jäklar vad häftigt med texten! Jag tror det här kommer bli riktigt bra. Om vi väntar två dagar till så kommer det säkert en version med färg också

Hehe, färgpatronen är lite dum tyvärr, den är uppdelad i de tre färgerna i höjdled, så det går inte att skriva ut med dem samtidigt. Finns kanske något annat märke på bläckpatroner som har det organiserat på annat vis men den frågan lämnar jag öppen 
Angående bmp-bilder så slängde jag bara ihop ett visual basic-program som läste in bmp-bilden och gjorde om den till en array i c-kod:
unsigned char bild[500]∞ = { {1, 255, 255, 0, 28, 233, 56, 255} , osv...
Jag har ju 64 kbyte flash i avr:en så nog ska jag få plats med lite typsnitt hoppas jag
Jag lägger nog upp projektfilerna också om någon vill se

Angående bmp-bilder så slängde jag bara ihop ett visual basic-program som läste in bmp-bilden och gjorde om den till en array i c-kod:
unsigned char bild[500]∞ = { {1, 255, 255, 0, 28, 233, 56, 255} , osv...
Jag har ju 64 kbyte flash i avr:en så nog ska jag få plats med lite typsnitt hoppas jag
Jag lägger nog upp projektfilerna också om någon vill se