Minneshantering i DOS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Minneshantering i DOS?

Inlägg av MadModder »

Alla CD-skivor jag haft där det lossnat flagor av blanka skiktet har förlorat all data precis där. Totalt omöjligt att läsa vilket program jag än använde.
Men men, det enda som duger är väl att mala ner dem. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Prova att sätta rem före raden som startar nätverket, om du kan klara dig utan nätverk när du kör autocad så kanske den lilla minnesvinsten räcker.

Jag skulle INTE ta bort exclude-grejen för EMM386 om du kör nätverket, den säger åt EMM386 att låta bli att använda nätverkskortets minnesadresser till nåt annat, med största sannolikhet så finns den där av någon anledning och om den tas bort så kan datorn bli ostabil.

Jag minns inte vad det hette men nog fanns det nåt program man kunde köra som gav en fullskärms-"textgrafik"-presentation av vad man har för hårdvara, minne o.s.v.? Det kanske ingick i Windows 3.11? Å andra sidan hjälper det kanske inte så mycket.

Som andra redan varit inne på så tror jag att en bra grej är att googla på om just den här versionen av Autocad helst vill ha EMS eller XMS.
(Enkelt kan man säga att EMS var ett trick på de äldsta pc-burkarna att kunna få mer än 640k minne. XMS kräver minst en 286:a men eftersom många hade 8088:or rätt länge så levde EMS-minnet kvar.)

Har Autocad kanske någon infogrej som kan visa vad Autocad tycker att du har för mängd minne o.s.v. i datorn?

I princip kan det också vara nåt fel på datorhårdvaran som bara visar sig när du kör nåt program som behöver relativt mycket minne. Om du bara kör dosprogram som inte är så minneshungriga i övrigt så kan det vara så. Om det här kan vara problemet så kan du ladda ner memtest86 och lägga på en diskett och starta datorn från, och låta den stå till du tröttnat eller åtminstone till den kört ett "varv". Det här är väl inte så troligt, men å andra sidan är det så enkelt att starta datorn från en sån diskett och låta den stå när man ändå ska göra nåt annat. OBS att programmet belastar processorn mer eller mindre maximalt och om det är t.ex. en 486:a med dålig fläkt så kan det köra sönder datorn p.g.a överhettning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kom aldrig längre än att jag lyckades återställa allt som det var från början, nästan.

Ett nytt fenomén dök upp efter detta försök.
Lite svårt att förklara, men menyn i AutoCad stämmer inte längre i delning.
Översta kommandot i menyn stämmer, men ju längre ner i menyn man kommer, dessto större blir "delningsfelet".

Undrar vad som kan ha gått snett?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det ingen som har något tips?
Kom gärna med frågor, så ska jag förklara felet så gott jag kan.

Även kommandoraden, längst ner har försvunnit.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Varför kör du AutoCAD i dosmiljö?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför jag kör DOS-miljö?
Tja, av gammal vana.
Jag har även ett hemskrivet specialprogram som körs inne från AutoCad.

Jag har alltid, med nuvarande bildskärm, kört inställningen "IBM Enhanced Color Display" problemfritt.
Nu har jag testat med inställningen "IBM Color Display", då verkar allt stämma.
Dock är upplösningen så dålig i detta läge.

Är det någon som har koll på hur det här fungerar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Säter, problemet är ju att det är 15-20 år sedan man höll på att strula med detta, minnet är iofs mycket bra, men 15 år.....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mitt minne är också hyffsat intakt.
Det här har jag aldrig behövt mecka med under alla år, det har bara fungerat.

Nu har jag läst min egen tråd från början. (vete sjutton om minnet börjar avta. :badgrin: )
Det verkar som att problemet uppstod i samband med datorbytet, inte som jag mindes, i samband med att jag trixade med startfilerna för DOS.

Vad är det som kan göra skillnad med annan dator? Grafikkort?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Drivrutiner till olika typer av nätverkskort kan ta olika mycket minne, och olika nätverkskort kan "lägga beslag på" olika delar av minnesområdet mellan 640k-1M.

Olika versioner av DOS och nätkversmjukvaran kan också ta olika mycket minne, och kan kanske också ha olika syntax för hur man styr vad som ska ligga var i minnet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte nog med det, det var många ggr väldigt viktigt att få till i vilken ordning saker och ting laddades in i config och autoexec
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ha ha, nu har jag frångått det ursprungliga problemet för en stund, och försöker få menyerna i AutoCad att fungera.
Så ni svarar på fel frågor.

Magkänslan säger mig att det är något knas med upplösningen till skärmen.
Inställningen i AutoCad är "IBM Enhanced Color Display". Dvs det borde vara EGA?

Kan det vara så att grafikkortet inte fixar 640x350?
Utan skickar ut 640x480 trots att det har beordrats 640x350?

Det skulle förklara varför de "fasta lägena" för cursorn kommer ur synk på menyn, när man rör sig neråt.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har även ett hemskrivet specialprogram som körs inne från AutoCad.
Medan du fnular på med att hitta lösningen på ditt problem kanske du har tid att svara på ytterligare en fråga.

Vad är det för "hemskrivet specialprogram" du har?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är en slags förenklad variant av ett CAM-program. Skrivet i AutoLisp.

Det är inga märkvärdiga saker.
Klickar man på en "endpoint" eller "centerpoint", eller vad man nu vill, så skrivs en rad med G-kod och kordinaterna ut i en textfil. Det finns ingen automatik alls.
Jag tycker än idag att det är snabbt och smidigt. Inget lulllull.

Kom ihåg att det här är kvarlevor från en tid när CAM-program var väldigt dyra.
En "skuttare" som jag hade inte ens råd att betala för en postprocessor, än mindre för huvudprogramet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för info Säter, är bara lite nyfiken eftersom du kämpar så hårt med att få antiken att fungera.

Det finns ju en hel del gratisprogramvara nu för tiden som kan göra gkod. Någon av dessa kan kanske vara ett alternativ ifall du inte får det att fungera.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Alla "vettiga" VGA-kort kan väl emulera EGA, fast det kan kanske vara så att det inte funkar jättebra?

Går det inte att ställa in Autocad på VGA ("Video Graphics Array")?

Bonusfråga: kan inte modernare versioner av Autocad köra Autolisp-program skrivna för äldre Autocad?
Skriv svar