Några år senare men slängde eller sålde aldrig AGA limpan, den var helt enkelt för fin!
Håller på och undersöker den igen och efter att jag bytte ut de två papers och vax motstånden så slutade den prassla och brumma. Den är helt tyst, spänningarna mätte jag förut och då var de rätt på det och filamenten glöder vackert. Fick också nya kontrollerade rör av en vänlig själ här på forumet, som sitter i limpan under testerna här. Så att det är totalt tyst är märkligt!
Just nu har jag suttit och kontrollerat alla kontakter till och från utgångstransformatorn, även om komponenter är trasiga tycker jag att det borde brumma, spraka eller prassla i högtalaren. Det kändes rätt hopplöst ett tag, kollade även så att mina nya kondensatorer var korrekt installerade, de var de.
Det sitter ett 1k Ohm 2W motstånd med någon slags inbyggd säkring mellan skärmgallret och anoden på EL 84an, i serie med primära sidan på utgångstranformatorn. R 27 på schemat. Detta mäter helt öppet, vad kan jag få tag på ett nytt sådant? Det heter VTM (Vitrohm) 34-1626 1000 ohm, i schemat står det betecknat som 1k 2W med säkring.
Så om detta motståndet är helt öppet är det inte så märkligt att det är helt tyst. Nog inte det enda felet men en bit på vägen?

Kondensatorerna ni rådde mig att byta ut måste ha varit helt eller delvis kortslutade. Synd att jag inte sparade eller mätte dem.
Anledningen till att jag är igång igen med AGA-limpan är att jag hittade en fantastisk fin Philips högtalare, en AD 5053/01 med en AD3800M koaxial bredbandshögtalare på 6 ohm och 6 Watt. Så nu vill jag verkligen lyssna på mina stenkakor med jazz och klassiskmusik igenom dessa två.