Elektronrör: Felsöker en AGA-limpa

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Elektronrör: Felsöker en AGA-limpa

Inlägg av SM7CZR »

Henry skrev:Är det egentligen någon större katastrof om getterhållaren ligger löst i röret? Under försutsättning förstås att det inte har skadat eller kortsluter något.
Jo, det trillar ju ner och kortsluter elektrodanslutningarna i botten (sockeln). :(

Mitt förra inlägg var förresten ämnat till TS ajcc.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Sommarsesongen är igång på restaurangen så det blir inte mer än att sova och äta glass om helgerna :) Så något rör har det fortfarande inte blivit.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Okej, då var arbetsveckan slut för min del så idag ska jag ta fram AGA limpan och anteckningsblock.

Fick två fungerande rör från SM7UCZ, tusen tack! (de två som satt i hans AGA limpa när han köpte den och även de är likadana som den andra limpan jag sett), dessa rör kom också fram hela och fina. Så nu kan jag äntligen testa om detta är den felande länken. Fick också tipset om att smälta om lödningarna på sockeln om det trots allt ändå inte skulle glöda ur röret.

Summerar lite då det var ett tag sedan jag skrev här senast.
Saker jag vet fungerar: 6.3V spänningen till filamenten (ECC83 rör och Pilot-lampan samt multimeter bekräftar). Anodspänningen(?) finns. Filter kondensatorerna håller spänning (var klantig och fick ström i mig).

Tänkbara fel: EL84 röret, rörsockeln.

Åtgärder/felsökningar: Rengjort socklar och rör med electronik-spray. Mätt spänningar med multimeter. Kollat säkringar för filament, anodspänning och effektmotståndet. (Rentgjort kaffebryggaren och ätit rejäl frukost.)

P.S. Jag har schemat i högreupplösning än vad det blev när jag laddade upp det här (visste jag inte), så skicka ett PM om ni önskar ett med lättläsliga värden.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

En snabb uppdatering: Det nya röret glöder fint! :)
Volymkontrollen svarar med lite fint brummande. SM7UCZ sa i ett e-post att brummet försvann från hans limpa när något var inkopplat i DIN kontakten, får hoppas det samma gäller min. Edit: Gör det!

Ännu en kort uppdatering
: Jodå! Visst är det ljud ur limpan :) Rätt bra kraft i den må jag säga, även om 5W är ganska mycket så är dessa 5W väldigt mycket.
Senast redigerad av ajcc 19 augusti 2011, 14:16:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Ja, det gick jättesnabbt det här, hade förberätt mig på en hel dags felsökande och klurande, men det fungerade direkt med det nya röret. Det verkar som att SM7CZR's tes om att det kommit in luft i EL84 röret stämde mycket väl, försökte fotografera en närbild på insidan, där det finns en lite mörkare kant.

Skickar med ett gäng bilder på AGA limpan och dess insida, nu när jag faktiskt har en digitalkamera att fotografera den med.

Tog också en bild på röret som var trasigt när jag fick det, inget jag vill använda:
aga-rör-lös-getter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Har plockat ur pappersvaxfilm kondensatorerna nu, C19 och C21.
C19 = .02uF 400 VDC
C21 = .005uF 400VDC (visst stod värdet i pF på schemat som jag misstänkte).

Kan jag ersätta dessa med Polypropylen kondensatorer? Elfa har 4.7 nF 630 VDC (65-455-86, nästa värde 6.8 nF) och 22 nF 630 VCD (65-456-69).

Funderar på strömsladden med, kan jag byta ut den mot en jordad kontakt? Finns en chassi-jordpunkt innuti limpan men misstänker att det inte är så enkelt. Tänkte annars byta ut den mot en vanlig europa-plugg så jag kan ha limpan i mina grendosor.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Roligt att du inte gav upp! :bravo:

Jo, det går fint med Elfas kondingar.

Europasladd har jag monterat på några av mina apparater.

/Ingvar
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Får bli en fin europasladd då. Är väl mest temperamentet som är lite sådär :) Elfa skulle få in 4.7nF kondingen i oktober igen, typiskt.
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Hej. Har bytt ut de där kondingarna nu och nu brummar och prasslar bara AGA limpan igen. Har trippelkollat att de sitter rätt. Vet inte om den mår dåligt eller vad det kan vara. Att ladda ur den stora utjämnings kondingen gör mig lika livrädd varje gång...

Någon som är peppad på att överta det här projektet?
Kanske min helrörs Tanbergare med? (4-track mono), den har stått i 2-3 år nu, har nya rör till den, just nu prasslar den och är sur, men den kan spela in och upp. En ICA-kasse rullband finns.

Har sedan förra uppdateringen också köpt ett gäng begagnade radiorör på loppis, SM7CZR är du peppad på rör?, är mest P-seriens rör, 1½ skolåda rör, du får dem om du hämtar dem.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej!
Det var synd att AGA:n börjar spöka på nytt. Tyvärr har jag platsbrist, annars är det alltid kul med lite grejor. Jag har redan en hel del som jag samlat på mej under årens lopp. Elektronrör samlar jag inte heller på numera, annars hade jag säkert haft ett EL84 till dej när du behövde. :) Synd att din Tandberg inte är solid state. Jag hade behövt låna en sån till att föra över gamla rullband till mp3-format. Jag spelade in en massa låtar när vi hade orkester på 60-talet. Tänkte digitalisera ljudet innan jag blir alldeles för gammal. Så kunde man sitta vid datorn och lyssna och försöka minnas...
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Har haft tre solid state Tandbergare, en av dem så brann en selen likriktare (usch, vad det luktar illa!). En annan fick jag aldrig rätt på och en tredje är inte i min ägo men fungerar ännu, och står förmodligen i någon studio/replokal eller på någon scen :)
De är otroligt fina, fantastiskt vilket fint ljud man kan få ur dem.

Min Tanbergare är av en enklare model med två rör, ECC83 för in/avspelning och ECL86 för slutsteget, inget Hi-Fi under kanske.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Detta är en intressant sida:
http://www.nrhf.no/
Senast redigerad av SM7CZR 5 juli 2014, 18:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ajcc

Felsöker limpan igen: Motstånd med säkring?

Inlägg av ajcc »

Några år senare men slängde eller sålde aldrig AGA limpan, den var helt enkelt för fin!

Håller på och undersöker den igen och efter att jag bytte ut de två papers och vax motstånden så slutade den prassla och brumma. Den är helt tyst, spänningarna mätte jag förut och då var de rätt på det och filamenten glöder vackert. Fick också nya kontrollerade rör av en vänlig själ här på forumet, som sitter i limpan under testerna här. Så att det är totalt tyst är märkligt!

Just nu har jag suttit och kontrollerat alla kontakter till och från utgångstransformatorn, även om komponenter är trasiga tycker jag att det borde brumma, spraka eller prassla i högtalaren. Det kändes rätt hopplöst ett tag, kollade även så att mina nya kondensatorer var korrekt installerade, de var de.

Det sitter ett 1k Ohm 2W motstånd med någon slags inbyggd säkring mellan skärmgallret och anoden på EL 84an, i serie med primära sidan på utgångstranformatorn. R 27 på schemat. Detta mäter helt öppet, vad kan jag få tag på ett nytt sådant? Det heter VTM (Vitrohm) 34-1626 1000 ohm, i schemat står det betecknat som 1k 2W med säkring.

Så om detta motståndet är helt öppet är det inte så märkligt att det är helt tyst. Nog inte det enda felet men en bit på vägen? :) Kondensatorerna ni rådde mig att byta ut måste ha varit helt eller delvis kortslutade. Synd att jag inte sparade eller mätte dem.

Anledningen till att jag är igång igen med AGA-limpan är att jag hittade en fantastisk fin Philips högtalare, en AD 5053/01 med en AD3800M koaxial bredbandshögtalare på 6 ohm och 6 Watt. Så nu vill jag verkligen lyssna på mina stenkakor med jazz och klassiskmusik igenom dessa två.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det sitter ett 1k Ohm 2W motstånd med någon slags inbyggd säkring mellan skärmgallret och anoden på EL 84an, i serie med primära sidan på utgångstranformatorn. R 27 på schemat. Detta mäter helt öppet, vad kan jag få tag på ett nytt sådant? Det heter VTM (Vitrohm) 34-1626 1000 ohm, i schemat står det betecknat som 1k 2W med säkring
R 27 är ett s.k. säkringsmotstånd på 1000 Ohm. Populärt kallat "sprättsäkring".
Om det har utlöst löder du ihop det igen. Läs de gamla inläggen!
Anledningen att det utlöser är att EL84 drar för mycket anodström.
Kondensatorn C19 hade du ju bytt ut tidigare läste jag, så då är den säkert ok.
(byt EL84).
Användarvisningsbild
ajcc

Inlägg av ajcc »

Jo, minns att du pratade om det innan men verkar som att den redan varit ihoplödd en gång, då punkten där den skulle sprätta inte är öppen. Hittade i vart fall en 1k ohm 1.5W säkerhetsmotstånd på Elfa som jag monterat istället för sprättsäkringen. Noterade att säkringen för anoden utlöst igen, 150mA, så måste ha testat med det defekta EL84 en gång till. Röret som satt i glödde förmycket och filamentet stack ut en bit untanför katoden.

I vart fall så är det ljud ut ur limpan nu, den doftar varmt så känns lite sådär. Testade med en mikrofon och jodå! Behöver nog byta de stora filter kondensatorerna då den brummar lite smått.
Skriv svar