Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.
Re: Gimbal\Tri\Quad\Hex IMU styrsystem.
Jag var intresserad af 4 signaler från mottagaren och hade 4 capture över i processorn så det löste sig ändå.
Nu börjar det släppa.
Har fixat ett nytt prototyp bord som verkar funka bra. I princip har jag rättat de fel jag hittade på första kortet och fört på de förslag på förändringar jag fått från vänliga forumister.
Dessutom har jag fört in lödpunkter för batterimonitorering och alarm speaker.
Dessa features har tillkommit i nya versionen (1.6) av programvaran.
Utöver detta har man tillfört stöd för en hel del nya sensorer utöver WII grejorna (bland annat magnetometer).
Har dessutom fixat en nivåkonvertering för SUM_PPM, efterssom det visat sig att exempelvis Spektrum's sattellit mottagare vill jobba på 3V3 och mår dåligt av 5V.
Om kortet funkar som det skall, kan detta nog bli "produktions versionen".
Har fixat ett nytt prototyp bord som verkar funka bra. I princip har jag rättat de fel jag hittade på första kortet och fört på de förslag på förändringar jag fått från vänliga forumister.
Dessutom har jag fört in lödpunkter för batterimonitorering och alarm speaker.
Dessa features har tillkommit i nya versionen (1.6) av programvaran.
Utöver detta har man tillfört stöd för en hel del nya sensorer utöver WII grejorna (bland annat magnetometer).
Har dessutom fixat en nivåkonvertering för SUM_PPM, efterssom det visat sig att exempelvis Spektrum's sattellit mottagare vill jobba på 3V3 och mår dåligt av 5V.
Om kortet funkar som det skall, kan detta nog bli "produktions versionen".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En grej som jag vill rekommendera, byt kristall. 
HC49orna har flertalet gånger gått sönder för mig i vibrationsrika miljöer.
Ta en som är lägre och har fler pads tex en sån här: http://www.sparkfun.com/products/8583

HC49orna har flertalet gånger gått sönder för mig i vibrationsrika miljöer.
Ta en som är lägre och har fler pads tex en sån här: http://www.sparkfun.com/products/8583
Japp...
Det skall jag göra.
Det blir bättre med en mindre dessutom.
Enda anledningen att jag inte kör med sådan, att jag inte hittade någon när jag inhandlade MCU & FTDI.
Det skall jag göra.
Det blir bättre med en mindre dessutom.
Enda anledningen att jag inte kör med sådan, att jag inte hittade någon när jag inhandlade MCU & FTDI.
Hur går det här Topnotch?? Sitter och trummar med fingrarna.. väntar ju på en video med ditt kontrollerkort 
/DeVille

/DeVille
Hehe...
Det går bra...Den har hovrat två gånger nu.
Intressanta markeffekter med Quadcopters.
Jag behöver skruva mer på parametrarna, för den kalvar lite när jag slår på autostabiliteten.
Med den avslagen går den att flyga, men det var betydligt svårare än jag trodde.
Som sagt behöver skruva lite till på parametrarna innan det hela blir presentabelt
p.s
Har gjort ett 1.4 kort nu som PeterH, kommer att betatesta.
Om det faller bra ut så kan det vara läge att göra beställning på "fabriks kort", om intresse finns.
d.s
Det går bra...Den har hovrat två gånger nu.
Intressanta markeffekter med Quadcopters.
Jag behöver skruva mer på parametrarna, för den kalvar lite när jag slår på autostabiliteten.
Med den avslagen går den att flyga, men det var betydligt svårare än jag trodde.
Som sagt behöver skruva lite till på parametrarna innan det hela blir presentabelt

p.s
Har gjort ett 1.4 kort nu som PeterH, kommer att betatesta.
Om det faller bra ut så kan det vara läge att göra beställning på "fabriks kort", om intresse finns.
d.s
Låter bra detta!
Ser också fram emot tillverkningen av lite kort.
Mina planer blir att köra med givare från WiiMotionPlus, Nunchuck, BMP085 och kanske då även magnetometer.
Skall vi gå samman och köpa BMP085 och magnetometer-kretsar?
Det är nästan så man skulle löda loss både gyro och accelerometer från Wii-prylarna och montera dom direkt på bärarkortet så att allt sitter på samma fysiska kort. (tillsammans med tryckgivare och magnetometer)
Bra jobbat!
Ser också fram emot tillverkningen av lite kort.

Mina planer blir att köra med givare från WiiMotionPlus, Nunchuck, BMP085 och kanske då även magnetometer.
Skall vi gå samman och köpa BMP085 och magnetometer-kretsar?
Det är nästan så man skulle löda loss både gyro och accelerometer från Wii-prylarna och montera dom direkt på bärarkortet så att allt sitter på samma fysiska kort. (tillsammans med tryckgivare och magnetometer)
Bra jobbat!
Intressant projekt det här.
Jag är som tidigare sagt intresserad av åtminstone ett kort, med alla sensorer.
Jag är som tidigare sagt intresserad av åtminstone ett kort, med alla sensorer.
Jag tror inte det funkar, för det sitter ju en sån där "epoxy klick" på WII grejorna.Hedis skrev:Det är nästan så man skulle löda loss både gyro och accelerometer från Wii-prylarna och montera dom direkt på bärarkortet så att allt sitter på samma fysiska kort.
Altså en specialbyggd processor. Jag gissar att I2C'n pratar med den och inte sensorerna direkt.
Men jag kommer nog ta reda på om det stämmer, för jag brände ju min första WII M+, så jag tänkte plocka av sensorerna och snacka lite med dom direkt.
Annars vore det ju kanske en ide att hänga dit sån där accelerometer som Deville, säljer och se hur det funkar (om han har många).
Det tycker jag låter som en bra idé att testa!
Jag har accelerometers så det räcker till alla som är intresserade på Elektronikforumet.
Har PeterH fått sitt kort ännu, var är hans byggtråd?!?
/DeVille
Jag har accelerometers så det räcker till alla som är intresserade på Elektronikforumet.
Har PeterH fått sitt kort ännu, var är hans byggtråd?!?

/DeVille
Ingen byggtråd ännu, måste få tag på ramen först, men den är på väg... 

Finns det några kort att köpa snart, för oss som inte har fått till någon Quad ännu?
Ramen har kommit men jag har varit bortrest
Jag har börjat löda kontakter på labbkortet men upptäckte att jag saknar sladdar för att kunna ansluta mottagaren till kortet (3-pol stifthonor i båda ändar). Ska beställa dessa så jag kommer vidare...

Beställde precis 10 kort från ITeadstudio.
Har inte testat PPM_SUM på 3.3V eller displayutgången, men dom är så billiga så jag orkar inte göra en till prototyp bara för det.
Designen vart i princip som den sista bilden med skillnaden att jag bytt kristallen enligt tips från Korken, bytt ut longpads till vanliga runda anslutningar och minska diametern på viorna till "normal" storlek.
Så nu är det väntan som gäller
Har inte testat PPM_SUM på 3.3V eller displayutgången, men dom är så billiga så jag orkar inte göra en till prototyp bara för det.
Designen vart i princip som den sista bilden med skillnaden att jag bytt kristallen enligt tips från Korken, bytt ut longpads till vanliga runda anslutningar och minska diametern på viorna till "normal" storlek.
Så nu är det väntan som gäller