Läromedel i PIC-processorer och assemblerprogrammering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Gustav180

Re: Läromedel i PIC-processorer och assemblerprogrammering

Inlägg av Gustav180 »

Det var lite så jag också tänkte. Om man först går igenom 628A, som är lite vassare än 54:an, så har man fått en viss grund i att använda de register som ingår och att använda olika minnesbankar. Steget till 882 blir då betydligt mindre. Jag kan gå igenom grunderna i 628A och göra tillämpningarna i 882. Då 628A och 54:an har samma pinout borde det eventuella kortet för del A kunna ritas att passa för båda delarna medan 882 får ett nytt koncept. Den skulle kunna vara moduluppbyggd med processor och power på ett kort och en kontakt för att koppla in ett kort för den aktuella applikationen. Då kan systemet bli mycket mer flexibelt.
bmr

Inlägg av bmr »

Ställer mig i kön av intressenter för att få materialet. Mycket trevligt projekt tycker jag det låter som.
:tumupp:
lasseo

Inlägg av lasseo »

Ställer mig gärna i samma väntelista som alla andra glada :-)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kanske är lite off topic men är inte en simulator ett bra sätt att komma igång
med tex 16F882?

Jag hittade den här simulatorn...
  • PIC18 Simulator IDE is powerful application that supplies PIC18 developers with user-friendly graphical development environment for Windows with integrated simulator (emulator), Basic compiler, assembler, disassembler and debugger.
http://www.oshonsoft.com/pic18.html
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Med tanke på hur ofta man ser folk som har problem med saker dom simulerar, med saker som sedan fungerar i verkligheten, eller precis tvärt om, fungerar i simulatorn men inte IRL, så är jag grovt skeptisk till simulatorer.

..Fast jag är mer för praktik än teori i största allmänhet iofs :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Men för att lära sig kodning och bygga upp ett bibliotek med
användbara fungerande procedurer och rutiner så tror jag simulator
kan vara ett steg mot väl fungerande praktiska applikationer.

Tex här så kan man få inblick i hur en stegmotor ska programmeras...

Bild
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

4kTRB: Jag har MPLAB IDE-simulatorn med från början med PIC16F54. Den kommer att användas geomgående i materialet bara för att den följer med kitet från Microchip. Dessutom kommer man att lära sig om den simulatorn också. Men det är bra att kunna visa fler simulatorer. Kan man garantera att en tredjepartssimulator alltid fungerar?

Den simulator du hittat skall jag titta närmare på. Den verkar användbar om den bara går att lita på. Att även kunna simulera hårdvaran kan vara både roligt och lärorikt. Har du testat hur den tolkar ljuset från en glödlampa som drivs med olika spänning. Att dimma en glödlampa är ett av mina första test med en analog simulator, sedan schmittrigeroscillatorn, se nedan.

Glenn: Jag har också varierande resultat av simulatorer. Jag kommer särskilt ihåg när en simulator från ett s.k. "stort och dyrt företag" visade VCC/2 DC på utgången från en schmittrigger när den kopplades som oscillator. Nu testar jag alla mina program i MPLAB IDE så att jag ser att de fungerar som tänkt. Det är också viktigt att kunna använda simulatorn för att söka fel i programmet. Än har det inte falerat.

Men det är viktigt att tala om att simulatorn inte alltid säger sanningen. Det är ju bara en matematisk modell och den kan inte ta med alla tänkbara parametrar. Det ser ut som om att simulatorer för digitala kretsar fungerar bättre än för analoga.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En simulator ersätter så klart inte ett välskrivet läromedel men som
vanligt är praktisk övning det som ger fårståelse för hur saker fungerar.
Simulator blir som ett mellansteg mellan teori och praktik. Lite som SPICE.

De listar de institutioner och företag som har licensen och många av
dom är ju inte helt okända.

De listar också vad som kan simuleras. Externa moduler vet jag inte vad
det kan innehålla.
  • using internal A/D converter module, using interrupts, serial communication using internal hardware UART, software UART implementation, I2C communication with external I2C devices, Serial Peripheral Interface (SPI) communication, interfacing character LCDs, interfacing graphical LCDs with 128x64 dot matrix, R/C servos, stepper motor control, 1-Wire devices, DS18S20, using internal PWM modules ...
    - Configuration bits editor,
    - PC's serial port terminal for communication with real devices connected to serial port,
    - LCD module simulation interface for character LCD modules,
    - Graphical LCD module simulation interface for 128x64 graphical LCD modules,
    - Stepper motor phase simulation interface for stepper motor driving visualization,
    - Simulation module for external I2C EEPROMs from 24C family,
    - Hardware UART simulation interface,
    - Software UART simulation interface for software implemented UART routines,
    - Oscilloscope (with Zoom feature) and signal generator simulation tools,
    - 7-segment LED displays simulation interface,
    - Support for external simulation modules,
    - Extensive program options, color themes, ...
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag skall ta hem den simulatorn framöver och testa den. Den ser väldigt potent ut och kan bli ett komplement till MPLAB IDE. Det är alltid bra att kunna visa fler saker för att se likheter och skillnader. Det kan nog komma med i del B där det är tänkt att komma med en del av det som står bland dess features. Men simulatorn skall bara kontrollera att programmet fungerar som man tänkt sig. Sedan skall det in i processorn och köras verkligt.

Nu har jag haft en annat att stå i och sedan har det varit för fint väder att för att programmera.

Och för nya läsare, är ni intresserade av mitt läromedel, sänd ett mejl via forumet, så sänder jag det på returadressen.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

lasseo skrev:Ställer mig gärna i samma väntelista som alla andra glada :-)
Ställer mig prydligt bakom dig då :wink:
Kan behöva fräsha upp detta ämne, det är ju *"bara" ca 12år sedan jag höll på med liknande saker fast då var det EPROM....
Korvhandlarn

Inlägg av Korvhandlarn »

Låter mycket intressant, ställer mig i kö för en kopia :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Räcker det inte med att skicka mailet ?
Måste tråden uppdateras varje gång också ??
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Kovhandlaren och Repaterion

Jag har inte sett att ni mejlat ännu. Det är förutsättningen för att ni skall få något.
Skriv svar