Vilken är den snabbaste microcontrollern
Re: Vilken är den snabbaste microcontrollern
Intelligensnivån på svaren börjar bli lägre märker jag.
Jag har inte tänkt bygga en asic. Sen har jag nog inte tänkt köpa flera tusen st på ett bräde när jag inte ens vill betala för en c-kompilator. Tänk innan du skriver så blir jag tacksam.
Jag har inte tänkt bygga en asic. Sen har jag nog inte tänkt köpa flera tusen st på ett bräde när jag inte ens vill betala för en c-kompilator. Tänk innan du skriver så blir jag tacksam.
Dåså, då handlar det om ett engångsprojekt/hobbyprojekt, vilket naturligtvis begränsar urvalet radikalt.
Förslagsvis, kikar du, som tidigare påpekats på en FPGA, det är väl det närmaste man kan komma i rekommendation, pga obefintlig information från din sida.
Och du, lite hövligare språk, tack
Förslagsvis, kikar du, som tidigare påpekats på en FPGA, det är väl det närmaste man kan komma i rekommendation, pga obefintlig information från din sida.
Oavsett skicklighet(nybörjare/proffs) så förstår jag inte hur man kan förvänta sig hjälp av NÅGON med det tonfallet/dumförklaringen av dom flesta som försöker hjälpa?
Jo, vi försöker verkligen, men det är svårt att komma ned och matcha dig.d49l skrev:Intelligensnivån på svaren börjar bli lägre märker jag.
Får jag be folk att tänka lite innan ni skriver, och sluta ifrågasätta allt. Alla svar som låter som min pappa är bättre än din, och jag vill slåss för du heter Ingemar Johansson, dina kriterier i fel för jag vet bättre än dig osv. får ni i fortsättningen ta upp mer eran psykolog i stället
Eftersom de flesta av er verkar ha totalt missat vad jag efterfråga har jag skrivit ner det i punktform.
*Ett av min kriterier är bästa pris prestanda.
*Ett annat är minimalt med periferikretsar.
*Nästa är att det finns gratis c kompilator.
*Ett annat är att snabba multiplikationer sannolikt viktigare än vad det är i specen för DMIPS.
*Sen måste det gå fort att utveckla till kretsen.
*Kretsen måste också gå att köpa från vanliga leverantörer.
*Snabba realtidssvar är ytterliggare en faktor som jag kan lägga till.
Sen utöver detta har jag egentligen inte så många krav utan är öppen för vad som helst.
Men ni som tycker mina krav är fel och att jag borde ha något annat ber jag vända sina förslag till någon annan.
Sen om någon vet en FPGA uppfyller något av detta, så är det extremt intressant. Men kom ihåg att grundkraven som gratis c kompilator och minimalt med periferikretsar.

*Ett av min kriterier är bästa pris prestanda.
*Ett annat är minimalt med periferikretsar.
*Nästa är att det finns gratis c kompilator.
*Ett annat är att snabba multiplikationer sannolikt viktigare än vad det är i specen för DMIPS.
*Sen måste det gå fort att utveckla till kretsen.
*Kretsen måste också gå att köpa från vanliga leverantörer.
*Snabba realtidssvar är ytterliggare en faktor som jag kan lägga till.
Sen utöver detta har jag egentligen inte så många krav utan är öppen för vad som helst.
Men ni som tycker mina krav är fel och att jag borde ha något annat ber jag vända sina förslag till någon annan.
Sen om någon vet en FPGA uppfyller något av detta, så är det extremt intressant. Men kom ihåg att grundkraven som gratis c kompilator och minimalt med periferikretsar.
Du fortsätter att missförstå ser jag. Detta är inget engångsprojekt. Skriver du mest för att provocera, eller för att hjälpa till?TomasL skrev:Dåså, då handlar det om ett engångsprojekt/hobbyprojekt, vilket naturligtvis begränsar urvalet radikalt.
Bra tänkt! Jo det är inte helt lätt att hitta något som är snabbt och inte kräver massa periferikretsar.limpan4all skrev:Så skall det vara internt eller externt Flash?
Jag har ännu inte sett någon skitsnabb uc/DSP med inbyggt Flash...
OK. Jag har en bekant som är tandläkare. En dag kom en kille in och ville att han skulle dra ut alla tänder....och sluta ifrågasätta allt
HAL: Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
Ett av de bättre svaren hittills.Swech skrev:Kolla på ACTEL IGLOO Dessa har inbyggt config minne. Har inte kört dem själv.
Men snart måste jag hitta lite tid för att köra en Cyclone... det är kul det
Swech
AndersG skrev:OK. Jag har en bekant som är tandläkare. En dag kom en kille in och ville att han skulle dra ut alla tänder....och sluta ifrågasätta allt
HAL: Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
Är du här för att spela troll eller för att hjälpa till?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
"Sen har jag nog inte tänkt köpa flera tusen st på ett bräde när jag inte ens vill betala för en c-kompilator. Tänk innan du skriver så blir jag tacksam."
Allvarligt talat hur F*N skall vi veta det då du inte berättar detta från början.
Jag har flera projekt som körs i 10.000 enheter och jag har inte heller lagt en spänn
på några kompilatorer. Det ena utesluter inte det andra per automatik.
Jag brukar normalt ta folk i försvar i trådarna om det blir mycket gnabb men
den här tråden...
Det har kommit svar från många håll, många gamla rävar som tar sin fritid
och hjälper till. Oftast med motfrågor men i slutänden brukar det finnas lösningar.
Du lär inte få fler svar med den aggresiva tonen som du har.
Swech
Allvarligt talat hur F*N skall vi veta det då du inte berättar detta från början.
Jag har flera projekt som körs i 10.000 enheter och jag har inte heller lagt en spänn
den här tråden...

och hjälper till. Oftast med motfrågor men i slutänden brukar det finnas lösningar.
Swech
Vad är det för typ av multiplikation du vill göra. Ska du t.ex. utföra matrismultiplikation så är det ju som givet att göra parellellt, hårdvaruaccelerat i en FPGA. Eller är det enstaka multiplikationer du gör fast responsen måste gå fruktansvärt fort? Då har du inte lika mycket nytta av en FPGA utan ska ha någon processor som har riktigt hög klockfrekvens. Hur som helst anser jag att antalet klockcykler är orelevant.
Kan du ge exempel på vad för algoritmer du har tänkt köra, eller vilka beräkningar du vill göra. Att det inkluderar multiplikation är nog alla införstådda med, men det är ju sällan man har en pryl som bara tar in två tal och ska multiplicera dessa så fort som möjligt och stoppa ut svaret.
Förstår dock inte varför just mjukvaran skall vara så billig som möjligt (gratis). Om man ska bygga 100 enheter till bästa pris/prestanda så får man väl se på totalkostnaden. Ifall processorn kostar 50 kr/st och kompilatorn utslaget på 100 enheter kostar 50 kr/st så blir väl det samma pris/enhet som om man väljer en processor för 100 kr. Det första alternativet kanske uppfyller kraven bättre.
Kan du ge exempel på vad för algoritmer du har tänkt köra, eller vilka beräkningar du vill göra. Att det inkluderar multiplikation är nog alla införstådda med, men det är ju sällan man har en pryl som bara tar in två tal och ska multiplicera dessa så fort som möjligt och stoppa ut svaret.
Förstår dock inte varför just mjukvaran skall vara så billig som möjligt (gratis). Om man ska bygga 100 enheter till bästa pris/prestanda så får man väl se på totalkostnaden. Ifall processorn kostar 50 kr/st och kompilatorn utslaget på 100 enheter kostar 50 kr/st så blir väl det samma pris/enhet som om man väljer en processor för 100 kr. Det första alternativet kanske uppfyller kraven bättre.
Jag vet inte vad du blir arg för. Brukar folk börja sina projekt med att köpa flera tusentals processorer när de inte har råd med en C-kompilator?Swech skrev:"Sen har jag nog inte tänkt köpa flera tusen st på ett bräde när jag inte ens vill betala för en c-kompilator. Tänk innan du skriver så blir jag tacksam."
den här tråden...![]()
Swech
Jo visst, men nu ville jag ha en gratis C kompilator. Jag vet att detta begränsar men det är ett av mina kriterier. GCC bl.a. tycker jag är helt okej. Det kan man ju använda till ARM m.m. Det var därför jag gilla tipset om Actel IGLOO.monstrum skrev:Vad är det för typ av multiplikation du vill göra. Ska du t.ex. utföra matrismultiplikation så är det ju som givet att göra parellellt, hårdvaruaccelerat i en FPGA. Eller är det enstaka multiplikationer du gör fast responsen måste gå fruktansvärt fort? Då har du inte lika mycket nytta av en FPGA utan ska ha någon processor som har riktigt hög klockfrekvens. Hur som helst anser jag att antalet klockcykler är orelevant.