Tillverkarna specar varvtalet frekvensen och antal faser.Protte skrev:Det skulle göra 91 "knyckar/ryck" på ett varv.
250 rpm, 50 Hz och två faser.
50 Hz * 60 = 3000 svängningar per minut.
3000 /250 = 12 lindningar
Varje lindning har 2 st "poler" det gör 24 poler/lindning.
Nu har vi två faser => en fördubbling av lindningar och poler, till 24 resp 48 st.
Delar man 360 grader med antalet poler, 48 st får vi 7,5 grader mellan polerna.
Tar vi 250 rpm / 60 = 4,16666 varv per sekund.
Detta gånger anta poler 48 ger 200 "knyckningar" eller ryck i remmen per sek.
Förmodligen detta frekvens som ska isoleras, dämpas.
Ja, när rotorn rör sig mellan polerna, vilket inte är en jämn hastighet.Nerre skrev:Motorns moment måste väl påverka hastigheten också?
En kuggfråga Nerre. SJ kör med ca:16 Hz, förmodligen för att få ut lite mer avNerre skrev:Och momentet beror väl inte enbart på frekvensen?
motorn.
Jag har sådana beräkningar för skivspelarmotorn också. Tanken vara att ett högt
varvtal minska effekten av "knycken" mellan polerna.
Men vi tappar en del vridmoment. Men i ett steg-motor koncept med hög fi faktor
finns det lite och ta av. Men det måst utredas lite mer innan man säger "bu eller bä".
Likströms motståndet i lindningen är 132 ohm, induktansen 858 mH.Protte skrev:GiK du skriver om dels Fi och dels om Cos
Detta i en "special lindad" motor för skivspelare.
Detta med steg-motor kontra skivspelar motor ska läggas under luppen var det lider.
men att det är "induktiv" är väl bara förnamnet som man brukar säga.
Dom "Tekniska Bestämmelserna" var ingen kul läsning. Men det betyder inte att spänningVad är det hos nätspänningen som är SÅ dåligt?
och frekvens bollas mellan ytterligheter.
Jag gjorde en slumpmässig loggning av spänning och frekvens under tre minuter.
Och ska vi själva göra växelspänning ska den givet vis vara bättre. Sen kan man alltid
diskutera var som är rimligt med tanke på den teknologi man använder.
JimmyAndersson@
Det är svårt att diskutera "teknikutveckling" med den utgångspunkten, Jimmy. Vi har två
"resultats variabler", svaj och vibrationer, som har samma ursprung. Sen vet vi lite
om orsak och verkan när det gäller skivspelare. Mycket labb-jobb återstår.
Det handlar om att optimera ett/flera koncept mot DIY. Mätmetoderna är en central
det i processen.
Ja detta, jag tror det var Grym som "slängde upp det", måste tas upp!Persika skrev:Du har ju nu ett gyllene tillfälle att prova och verkligen se hur mycket olika distorition (i matn.spänning) påverkar ljudet. Som nån föreslog, gör en "streckkod" och lägg på skivtallriken och läs av den med en optisk reflexdetektor
Jag kan inte uttrycka saken bättre........vist "DIY-optimertat"!Icecap skrev:Och jag kan faktisk förstå hela grunden i detta projekt: mycket research kan ge ett enkelt system att använda. Kan man komma fram till en enkel och stabil oscillator och en enkel och stabil förstärkare som tillsamman med en viss motortyp ger en "vibrationsfri" gång kan man sedan sprida detta som man vill.
Ni får inte glömma att förklara hur en enkel motkoppling skulle kunna se ut
Har jag missat något så hör av Er igen. Det händer mycket på tråden på bara en dag. Ska
försöka hinna med.
EDIT:
Nääää........detta ska kollas upp innan det blir "hålkyverier".Persika skrev:Men... det känns väldigt mycket som hårklyverier...
Fundera lite;
1. Mängden vatten.
2. Mängden mjöl.
3. Temperaturen.
Detta är en klassiker när man talar om vilka faktorer som gör vad och mest.