DCC-liknande Decoder - Kan det här fungera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: DCC-Decoder - Kan det här fungera?

Inlägg av lgrfbs »

Avstörningskondesatorn är borta ur ett modernt lok då dekodern ska ta hand om det och nu har vi mycket bättre motorer i modell loken än på 80-talet då 3 ankars motorn var vanlig och hade kol som med lätthet störde ut all tv tittande i en normal stor villa.

Jag antar att du har läst dessa sidor innan du började med bygget:
Standarden:
http://www.nmra.org/standards/DCC/stand ... CStds.html

Blandat DIY sidor med scheman och insperation till byggen
http://www.merg.org.uk/resources/dcc.htm
http://www.dccdiy.org.uk/index.html
http://dccdiy.org.uk/function.html
http://www.cmlelectronics.co.uk/index.p ... &Itemid=67
http://www.tinet.cat/~fmco/lokmaus_en.html#genli
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

De där sidorna har jag inte kollat, då jag inte planerar följa standarden :P

Må så vara om det är korkat, men jag tycker det är roligare med något helt eget, och då modelljärnvägen är ett väldigt litet intresse hos mig så vet jag att jag aldrig kommer att vilja köpa några lok med digital standard.

Kommer antagligen aldrig att köra fler lok än vad jag har tänkt konvertera nu, men jag kanske sätter ihop ett par extra av dessa decoders när jag ändå håller på, ifall jag skulle vilja införskaffa mig något nytt lok en vacker dag.

En funktion som jag planerar ha i min konstruktion ifall någon är intresserad, är att jag tänker bygga ihop en liten "Id-programmerare" till dessa decoders, som kopplas in med hjälp av en stiftlist på kretskortet, och sedan kan jag på en lcd läsa vad det nuvarande id-numret är, samt kunna skriva ett nytt till EEPROM i decodern, riktigt kul funktion enligt mig :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Då blir ju ditt projekt genast lite mindre intressat för mig och alla andra som kör DCC standarden, då det inte är en DCC dekoder du bygger utan en egen dekoder för modelljärnväg, ID kodning finns redan i railcom vilket är en del av NMRA-DCC standarden nu mera, men ha roligt och bygg vidare på ditt system, men du kan ju kolla på länkarn för insperation till de elektriskalösningarna, så slipper du uppfinna hjulet en gång till.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<< sen när jag skulle mäta spänningen motorn får missade jag att flytta proben i min multimeter tillbaka till rätt hål i den, och på så sätt kortslöt skiten och brände en MOSFET på det nuvarande styrkortet >>

Det kallas för lärpenning (det har ALDRIG hänt mig, säkert, jäpp)

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

lgrfbs: Meningen är inte att det ska vara intressant för andra, utan för mig :roll:
Tror ändå inte att så många har användning av vad jag gör :)
Ska ta och läsa igenom länkarna dock.

Protte: Jo tack :doh:

Jag är i alla fall glad att bara en mosfet small, istället för multimetern :tumupp: Med tanke på att både MOSFETen och multimetern vart specificerade för max 2A, så vart det antagligen ren slump att det vart MOSFETen och inte multimetern :)
Dessutom så om jag jättegärna vill laga kortet kan jag ju alltid leta upp en likvärdig krets, hittar inte den det ska vara (9948A står det på den), men en likvärdig finns säkert på Elfa.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DCC-liknande Decoder - Kan det här fungera?

Inlägg av tecno »

9948A låter som år99 vecka48
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Såg nu när jag tog kort att den hela inte är likadan som den trasiga :shock:
Stod visst 9945A på den, men Det här databladet såg ut att kunna stämma i alla fall :tumupp:
ICer.png
Syns ganska tydligt vilken som brunnit :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du besök av MÖRKRETS furste?

LYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYSE min unge man LYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYSE är vad som behövs då man tar bilder!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag vet, jag vart för lat för att gå ~5 meter för att tända tak-belysningen, så det fick duga med skrivbordslampan :D

Tycker man ser allt fullt tillräckligt ändå :tumupp:

Edit: Ansträngde mig och gick och tände nu, insåg dock att man såg mycket bättre med en lagom underexponerad bild :humm:

Edit igen: Har nu börjat jaga passande komponenter, och sprang på "Transistorer med integrerade motstånd", vilket låter super för min del.
Dock står det på alla dessa "Tillslagsspänning" på 10v och uppåt för olika, innebär detta att de måste få in minst 10v för att börja leda? :(
För kollar man datablad står det "Emitter-Base voltage 5v", men är detta något helt annat? Verkar ju lite märkligt, för det står ingen "tillslagsspänning" på vanliga transistorer, utan integrerade motstånd *hum*

Databladet jag har kollat i är Det här. 71-311-68
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Orsaken till att dessa har "tillslagsspänning" beror givetvis på att motstånden bildar en spänningsdelare - och spänningen mellan bas-emitter måste ju vara minst 0.5 volt för att transistorn ska leda. Jag har bättre sådana hemma DTC124XUAT106, som slår på vid ca 2 volt (och passar därför perfekt för t.ex. PIC utspänning på 5 volt).... Andy har dessa till försäljning: 50st för 19 kr!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

De såg ju riktigt bra ut, och väldigt billigt egentligen, om det inte vore för att jag bara behöver ett par stycken :roll: kanske max tio, men det blir ju ganska dyrt med 19kr + 15kr frakt för bara dessa tio (Eftersom de sista 40 lär bli liggande), dessutom läste jag att han inte ville sälja för under 40kr, och jag hittar inget annat intressant på sidan :( Skulle vara "10 likriktarbryggor - 16kr", men även de har jag bara användning av ett par stycken.

Min budget är ganska smal :tumner: Får väl dock bli så om jag inte hittar något bättre, eftersom min plats är väldigt begränsad får jag väl kanske lägga några kronor extra på komponenter får att få ner det i storlek.

Tack för länken i alla fall! :tumupp:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Vad tror du om: PDTC123ET ( 71-007-20 )då?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur kunde jag inte hitta den innan? :humm:

Tack i alla fall! Den kör vi på :D
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Du talar om "spänningsdippar" för kommunikationen. Kommer dessa spänningsdippar faktiskt vara polaritetsbyten som i DCC?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej, det kommer de ej :)
Skriv svar