DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

He he, ja passande va :) Nu e jag ju inte doktor som i läkare, ska man vara krass e en läkare inte nödvändigtvis doktor (ganska sällan faktiskt), det krävs ytterligare ca 5 år på universitet för att bli doktor (fil. dr.). Men medicinsk trålningsfysiker med vit rock är nära nog :) Har iof använt signaturen DrLove sen långt tillbaka, kanske med en annan innebörd på den tiden :roll:

Lägesrapport

Får inget svar från Solectro, jag vill ju beställa mer godis. Har för mig att dem har semester t.o.m. v.31 vilket gör att min vision om att gantryt skulle röra sig innan utgången av aug kanske inte håller beroende på leveranstider osv. Men vi ser ju.

Har beställt lite blandade tryckfjädrar för att "bygga om" ändlägesgivaren (igen) med kortare slag och styvare fjädrar. Tyckte ett slag på 14 mm för givaren att bryta var lite onödigt mycket. Behöver alltså korta axlarna ngt samt bygga en ny spatel, men det blir kul att ha ngt att göra under tiden jag väntar på Solectro.

Har även börjat planera inför kabeldragningen och har fastnat för Igus E-kedjor, t.ex. R117 som är en sluten e-kedja. Ngn som vet var man kan köpa e-kedjor som privatperson?

Ngn som vet var man kan köpa rekangulära aluminiumrör med tunna väggar, typ 80x40x1,5?

Mvh Love
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har för mig att jag hittade ett ställe i söderort (Stockholm) som sålde.

Gör ett Sök här på Igus, så kanske det dyker upp nåt.
Det blev 72 träffar, så någon borde väl rättleda dig.
Kanske Meduza har några kvar.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jag har sökt utan att finna speciellt mycket :( Men ska ta ett snack med Igus direkt å se va de säger. Får väl använda ngn av mina vänners företag om jag ska beställa. Bra sugen att starta enskiljd firma så man slipper detta i framtiden.

Hjälp med viktigt beslut!

Mycket snart kommer jag beställa de första kulskruvarna till bygget och jag har alltid tänkt att jag ska köra på 5mm/rev-skruvar iom att jag vill ha en så bra upplösning som möjligt. Problemet är då att max hastighet blir ganska begränsad. Kritisk RPM för de långa skruvarna för X är ca 768 RPM vilket ger en max hastighet på 64mm/s eller 3840mm/minut med 5mm/rev skruvar. Detta kan man ju tycka är lite lågt.. Om jag skulle gå upp på 10 mm/rev skruv fördubblas ju hastigheten men tappar halva upplösningen. Jag siktar högt med denna maskin så vill inte göra avkall på precisionen.

Vad tror Ni som vet?
Senast redigerad av drlove 28 juli 2010, 22:49:19, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Det hänger ju på vad du ska driva skruvarna med.
Om du tar 10mm stigning och en 2:1 transmision mellan motor och skruv så har du samma upplösning sett från motorn. Sen hänger det på hur fort motorn klarar att snurra med det moment du behöver. Ska du köra steg-motor eller servon?

PS. Jag har ett fint servo-system till salu ;-)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Det är stegmotorer, 200steg/rev och 10 microsteg utan transmission. Vrid och effekt finns så det räcker även för 10mm skruvar enligt mina beräkningar. Det som sätter max RPM på motorerna är just nu kritisk RPM för skruven, dvs 768 RPM. Fortare än så kan jag inte köra iom skruvens längd.

Teoretisk upplösning med P10 skruv är ju 0,005mm men gissar att man inte kan räkna med microstegen fullt ut så om man anser att bara helstegen är att räkna med så är jag uppe på 0,05mm upplösning med en P10 skruv, inte så imponerande :(

Med en P5 skruv ser det ju bättre ut för upplösningen.. men hastigheten blir lite mesig.

Eller om jag i framtiden uppgraderar till fler microsteg som iof inte förändrar helstegsupplösningen men ger iaf högre upplösning om man räknar med microstegen som "exakta".
H.O

Inlägg av H.O »

Det jag menar är att med 10mm stigning och en 2:1 transmision så får du samma upplösning som med 5mm stigning men dubbla hastigheten - förutsatt, som sagt, att motorn klarar dubbla varvtalet.

200 steg/varv, 2:1 transmision, 10mm stigning=0.025mm/helsteg, max snabbmatning 768rpm*10mm=7680mm/min.
200 steg/varv, 1:1 transmision, 5mm stigning=0.025mm/helsteg, max snabbmatning, 768rpm*5mm=3840mm/min.

Skillnaden är som sagt att motorn måste orka köra ~1500rpm istället för ~750rpm.

Du gör helt rätt i att inte förlita dig på microstegen även om det i praktiken kommer ge dig lite bättre upplösning. Teoretiskt KAN dock motorn vara så mycket som 2 helsteg "off" utan den kuggar över därmed tappar positionen.

Nu vet inte jag exakt hur stor din maskin är men fundera på hur lång tid du tycker är acceptabelt att det tar från "sida till sida".
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Förstår resonemanget men kan inte trycka in transmission nu, lite för sent :)

Jag har som längst 1200mm att förflytta mig (X), och det lär inte vara ofta man nytjar hela bordet. Det är egentligen inte jog/snabbförflyttning jag är orolig för (har tid att vänta), mer om man under vissa förhållanden vill ha högre skärhastighet än vad jag kan erbjuda med P5-skruven, men det kanske är sällan man vill skära snabbare än 64mm/s
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

så är jag uppe på 0,05mm upplösning med en P10 skruv, inte så imponerande :(

Med flexet i din maskin, så kommer du inte ens dit med en P5'a.
Tänk på att det är aluminiumprofiler du byggt av, inte 2 ton gjutgods.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

I know....men jag behöver ju inte göra det värre genom att försämra den mekaniska noggrannheten :wink:
krille356

Inlägg av krille356 »

Du kan räkna med minst 1/4 steg när du räknar på upplösningen utan att ta någon större risk.

Man brukar säga att gränsen för när en stegmotor inte flyttar rotorn när drivaren ändrar steg ligger någonstans kring 1/10 steg, detta är givetvis väldigt motorberoende.

Generellt brukar större motorer tappa stegnoggrannhet tidigare än mindre, för att komplicera det hela ytterligare kan noggrannheten skilja sig mellan tex. olika steg beroende på vilka faser som används.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O skrev:200 steg/varv, 2:1 transmision, 10mm stigning=0.025mm/helsteg, max snabbmatning 768rpm*10mm=7680mm/min.
200 steg/varv, 1:1 transmision, 5mm stigning=0.025mm/helsteg, max snabbmatning, 768rpm*5mm=3840mm/min.

Skillnaden är som sagt att motorn måste orka köra ~1500rpm istället för ~750rpm.
Nu är jag inte med riktigt H.O.
2:1 transmision,10mm stigning eller 1:1 transmision,5mm stigning, ger väl ingen skillnad vare sig i upplösning eller snabbmatning?
Får man motorn att varva 1500rpm, ger det 7500mm/min i båda fallen?
H.O

Inlägg av H.O »

Jo, men för att få 7500mm/min med 5mm stigning måste skruven snurra i 1500rpm och Love vill ju inte snurra skruven fortare än ~750 eftersom det är dess kritiska varvtal. Med 10mm stigning och 2:1 transmision kan skruvens varvtal hållas nere medans upplösningen bibehålls genom att använda 2:1 transmisionen, det var min tanke.

EDIT: Love, om du inte köpt skruvarna ännu, köp en grövre, då stiger det kritiska varvtalet (väl?). Alternativt montera den fixed-fixed eller fixa med roterande mutter. Japp, jag vet, inte lätt i "efterhand" men så är det...
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo har varit inne på en 25 mm (diameter) skruv tidigare, det ger en RPMmax på 1300 men J för X-skruvarna ökade oxå så markant att jag hamnar utanför vridmomentskurvan på stegmotorerna så var isf tvungen att sänka RPM så mycket att jag gick back typ (fick sänka under 750rpm).

Jag kommer montera dem Fixt-Löslager och det är det kritiska RPM är beräknat på, osäker hur mycket fixt-fixt skulle ge men att staga med lösmutter skulle kunna gå men liiite svårt att implementera.

Tack för alla tips dock!
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Jag tycker 3840mm/minut i skärhastighet låter fullt tillräckligt. Jag har nog inte ens varit uppe över 1500mm/minut ännu. Jag har ju dock bara några veckors erfarenhet av min CNC ännu. :-)

//Jonas
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Om du mest tänkt köra metall med maskinen tror jag att du inte behöver så snabb skär hastighet, jag kör mest trä och det kör jag i 80mm/s och då är det gränsfall att motorn hinner med ,Ballpoint 6mm(Kress 1050 32000rpm).
Har ioförsig bytt till en kinaspindel nu och har inte haft något fint 3dobjekt att köra nu på en stund men det blir ofrtast ballpoint eller end 10mm i 66mm/s.
Video på en av körningarna om intresse finns
http://www.youtube.com/user/gurrka#p/u/6/WcOowwrkz-k
Skriv svar