Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Re: Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Inlägg av Terho »

Äntligen har man fått jobb via Adecco som montör på GIA. Monterar gruvmaskinen så nu har man ekonomi och få klart maskinen så efter jobbet i dag demonterade jag bort all vakuum och grov rengjorde maskinen :)

Bild

Bild

Slangarna från varje block gick till en sådan :)

Bild

Testade vakuum propparna lite :)

Den pumpen kan inte orka mycket men en alu bit satt som fansiken men en bit MDF satt inge vidare.... Ska försöka låna en värre pump och testa om det blir bättre :)

Bild

Hittade på lite mer pneumatik under sidoplåten vid styrskåpet och plåten över kabelrännan bak :roll:

Bild

Bild

Remdrivningen med den rullande kulmuttern på X :)

Bild

En liten bild bakifrån :)

Bild

I helgen blir det och fixa rosten :mrgreen:

Bild

Bild

Så ser det ut nu än så länge :D

Lite planer....

Jag vill gärna ha sågen kvar så jag kan göra snitt och kapa så jag funderar göra en axel till som blir A för sågmotorn men då går det bara och kapa på längden.... Men pratade lite med Danne om att kanske sätta på en luftkolv och styra den med M koder så man kan röra hela motorn 45 grader och sen kunna såga på kort sidan med och det bör ju gå om man tänker till lite :)

Sen vill jag ha axel som enbart är till för att borra med och försänka hål och det får bli axel B

Sen ytligare en borrmaskin men den ska bara styras med M koder och vara luftstyrd sen själva borrmotorn ska vara elektronisk, bara borra hela hål och sen tex ha B axeln och försänka med.

Har även funderingar och bygga ett centralsmörj system :)

Mvh Terho
Terho

Inlägg av Terho »

En liten fundering :)

Testade i dag och mata väldigt sakta med Y axeln och försökte hålla mot kulskruven med ett hand grepp och till min förvåning kunde jag få skruven och sakta ner en del och man hörde motorn kämpa men inte få stop på den helt. Är servona klena eller är dom så bara i väldigt låga hastigher? Skruven är en 2005 och motorn är på 5,5 nm.
H.O

Inlägg av H.O »

Menar du att du höll runt skruven och på så sätt lyckades bromsa den? I så fall är jag inte överdrivet förvånad även om 5.5Nm är en hel del. Den borde dock löst ut när du bromsat den så pass "länge" att den var ur position, det bör finnas en parameter att ställa in hur mycket det felet får vara innan den löser ut. (För du körde väl motorn med hjälp av styrsystemet?)

Är du föresten säker på att servo-förstärkaren verkligen ger tillräckligt med ström så att motorn KAN leverera 5.5Nm, strömbegränsningen kan ju vara nerskruvad? Kanske behövs en liten om-trimmning av servo-förstärkarna och/eller regler-parametrarna i stryrningen.
Terho

Inlägg av Terho »

Jag gjorde såhär....

Testade göra ett program men kunde inte ställa matningen så lågt i gama styrsystemet så jag satt den på manual och tog bort encorden och nudda till på Y knappen (Kan inte ställa matning i manual och det finns ingen jog) och den började gå konstant sakta mot + troligen för att den inte hittar signalerna från encdern men iaf passade jag på och försöka hålla mot skruven.... Men den kanske blir svagare då än jag skulle haft den i ett mach3 system och kört sakta?

Mvh Terho.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror inte att det var ett speciellt bra test, svårt att säga utan att veta hur det där systemet är uppbyggt. Troligen har du en hastighetsloop som sluts mellan en tachometer på motorn och servo-förstärkaren samt en positionsloop som sluts mellan encodern och styrsystemet. Möjligen finns det någon justering på servo-förstärkaren för "förstärkningen" i hastighetsloopen.

Vad jag inte förstår utifrån din förklaring är vad som "styr" hastigheten eftersom du säger att du inte kan ställa hastigheten i manuellt läge. Varför gick den med just den hastigheten den gjorde....

Det jag kan säga är att hade du plockat bort enkodern från motorn på ett "Mach3 system" så hade axeln stuckit iväg mot gränsläget eller mekansikt stopp i högsta fart - inte att rekomendera att göra på det viset, speciellt inte om man står med handen lindad runt skruven, mellan det som rör sig och det som inte gör det. Låter som ett utmärkt recept på en krossad hand och ett besök på akuten.
Terho

Inlägg av Terho »

Nej inge vidarer test men ville bara prova men nu vet jag att jag inte kan testa så.... Fick höra att gamla servo motorer kan vara väldigt slöa i låg matning men han kanske bara snackade ovetande....

En knapp har ett stort plus märke för snabb matning och sen sitter det en knapp med ett litet plus för låg matning likså för minus.... Man kan inte ändra matninge på något sätt förutom på dom knapparna i manuelt läge. Jag lånade ut en encoder till en kompis som jobbar på ABB protoryps avdelning och han trodde han kunde mätya upp pullserna på den så Y encodern satt inte i men jag skulle mäta upp spänningen på encoderns kontakt ville han så jag testade och testade köra den *lite dumt vet vet men en hand på stop* Men iaf så märke jag den gick konstant och duttade jag då på minus sen snabbt på plus igen vart den och gå kontenuligt men väldigt sakta då och då testade jag och hålla i mot, men skulle jag hållt i knappen längre så skulle nog den sticka iväg men duttade bara och höl handen mot stop när jag gjorde det.
Terho

Inlägg av Terho »

Någon som vet vart man kan köpa överfalls fästen? 30 mm.... Kanske finns någon bil model man kan ta i från fästet för vevstaken?
Terho

Inlägg av Terho »

Löst ;) Satt i en volvo B230 topp och höll i camen, 29,90. kommer en liten cad ritning på Z axeln snart :)
Terho

Inlägg av Terho »

Encodrarna är lämnade till ABB för att bli puls uppmätta av en kompis men han fick inte ut några pulser från dom men då sa en annan att det kan vara encodrar med öppen kollektor och man måste ha ett motstånd mellan 5 volt och pulsen. Motståndet ska vara runt en kohm. Vet ni något om det?

Mvh Terho.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, det är en vanligt förekommande konfiguration på enkoders - inget konstigt. Testade han inte det?
Terho

Inlägg av Terho »

oki :) Ska höra med han om dom har testat så....
Terho

Inlägg av Terho »

kflop + kanalog beställt och imorgon ska jag åka och kolla på en vakuum pump på 1.5 kw tror ni det räcker eller ska jag ha större? Någon som vet hur stor pump vanliga träfräsar har till bordet?
Användarvisningsbild
täppa3
Kontakt:

Inlägg av täppa3 »

Hej!
Du bör nog ha en lite större pump om du har råd med det. Vi har flera fräsar på jobbet och bland annat en Morbidelli som är lite större än din. Den har en torrpump som ligger på 3 kw i motor effekt. Vaccumet ligger på 300 m3/h i volym och -800 mbar i undertryck. De andra maskinerna har vattenpumpar så det är lite svårt att jämföra men effektmässigt är de nog ungefär lika.
Jag är ute efter en pump själv och tänker köpa den här:http://www.sorotec.de/shop/product_info ... -mbar.html
Den har ungefär halva kapaciteten mot Morbidelli pumpen och det räcker för mig. På Morbidellin på jobbet kan man köra stora Mdf skivor på två
platser samtidigt i maskinen och så stort behov har inte jag. Priset på pumpen som Sorotec har verkar vara bra. Jämför man med en pump från de mer kända tillverkarna är det 4 gånger mer.
Terho

Inlägg av Terho »

Nu ska jag inte kör alla 25 koppar men klart en känsla av att den var för liten.... Men ska iaf testa lite och se hur det funkar. alt kanske jag har fått tag i en beggad 2 kw med....
Senast redigerad av Terho 27 juni 2010, 03:53:14, redigerad totalt 1 gång.
Terho

Inlägg av Terho »

Är det stor skillnad på gamla och nya vacuum koppar? Tänkte på effektivitet....

Någon som vet en sida där dom säljer vacuum koppar?

Mvh Terho.
Skriv svar