Har nu varit i kontakt med en person på Velleman genom deras forum, modden är gjord på fabrik...
Anledningen att jag kontaktade dem är att jag behöver kalibrera 3-4ggr innan den går igenom, men det verkar det inte finnas någon bra förklaring till, verkar precis som att det behöver värmas upp lite. Den kalibrering som till slut går igenom har mycket bra värden enligt teknikern. Jag ska testa med en annan nätdel, men har ingen lämplig hemma just nu.
Oscilloskopet lider av kallstartsproblem fortfarande, men fungerar.
Nu har jag hittat ett nytt räddningsobjekt, en EuroTherm Frekvensomvandlare, den var om möjligt ännu smutsigare inuti och hade diverse insektsbon och annat mysigt inkorporerat. Jag har hittills plockat isär den, spolat med elektronikrengöring, vatten, elektronikrengöring, batterivatten och sen bakat den i ugnen i 70 grader ett par timmar. Jag ser fortfarande en hel del avlagringar mellan benen på de IC som har minst pitch, så jag törs inte testa riktigt ännu.
Nå vad tror ni om detta projekt då? Har tyvärr inga innanbilder, men skall väl fota lite senare hur det ser ut nu.
Jag säger som jag brukar: "What could possibly go wrong?"
Skämt åsido, det kan väl vara extra bra att ha en strömbegränsning i form av glödlampa när det gäller kraftelektronik. Fråga inte hur jag vet ... Likaså skulle jag kontrollmäta IGBTer/motsv. och vara extra noggrann med att få bort alla ev. oxidbryggor. Finns det möjlighet att testköra i delar kan det ju också vara en bra idé, men se till att inte ha krafttransistorernas gate flytande när du släpper på strömmen. Nä, du behöver inte fråga hur jag vet det heller!
Vi får väl se vad jag kan göra för tester som inte bara är att plugga in elektroniken i 380-uttaget och testa. Modulerna är ihoplödda och jag har ingen lust att försöka dela på dem. Men det är klart, lite kontinuitetsmätning kan man väl roa sig med innan man stoppar i pluggen...
Med en mindre glödlampa i serie med fyndet borde det inte kunna gå tokfel, tycker jag. Den ABB-frekvensare som fick mig att hitta hit hade ett par ordentliga elektrolyter på DC-bussen, så det tog ett tag innan den hoppade igång när jag hade en 60W lampa i serie med matningen.
Så du tycker att jag ska ha tre 60W-lampor på matningen när jag testar första gången, ja varför inte... Är väl mer orolig för styrelektroniken än kraftelektroniken. Brinner omformaren upp så gör det inte så mycket det heller, men funkar den är det kanon.
Jag vet som vanligt inte vad jag talar om, men glödlampor i storleksordningen 40--60W borde förhindra de allra mest spektakulära felsymptomen, tycker jag. I den frekvensomformare som jag nämnde i förra inlägget drevs styrelektroniken av ett switchat kragg som tog sin inspänning direkt från DC-bussen.
Vidare matade jag i brist på trefasuttag omformaren med två faser från olika väggguttag ... eftersom ingångssteget bara bestod av likriktare+filterkondensatorer fungerade det OK. Dock reommenderar jag verkligen inte den typen av kopplingar.
Om vi säger så här, jag kommer att starta upp bara så att LED och display lyser första gången, inget mer. Funkar det kan man gå vidare med att testa att navigera i menyer etc. Funkar det, ställer jag väl strömbegränsningen lågt och kopplar in den minsta trefasmotorn jag har.
Dock skall hela alltet rengöras noggrannt och säkert sköljas några gånger till med batterivatten och bakas i ugn efter det, sen ligga på tork nån vecka innan det provas.
EDIT: Alltså jag kommer nog inte att försöka köra en motor med strömbegränsande glödlampor, utan bara starta upp enheten och låta den stå på ett tag.
Då jag fått en hel dag hemma för mig själv idag finns det chans att jag ger mig på att starta frekvensomformaren idag. Ska se om jag gör någon form av strömbegränsning eller om jag kör på vinst och förlust.
Wish me luck!
Det gick inget vidare. Inte ett liv från VFD:n, ingenting i displayen, inget fläktsurr, inget pip, ingenting. Inget ser bränt ut heller. Funderar på vad nästa steg är. Känns sådär att mäta med spänningen på.
Nu har jag undersökt lite mer. Det kommer ett svagt klick i apparaten när man släpper på/slår av spänningen. "Huvudtrafon" blir varm så dit kommer det åtminstone ström, konstigt vore annars visserligen. Jag funderar på om det kan vara så att sekundärtrafon som förser logik osv med spänning inte riktigt gör det, beroende på avbrott eller kortis nånstans, lyckades bara få fram en enda spänning på den, 1.7V, så det känns lite fishy. Håller just nu på att torka upp apparaten i ugnen, men snart är det nog dags att ge upp detta projekt, det kunde ha gått...
om man badat med en telefon....
ta ur batteriet omedelbart....
bada den i en burk med ren t-röd...
efter en rejäl sköljning har allt vatten blandats ut i spriten och elektroniken är vattenfri...
och etanol är flyktigt och torkar ur fort.
vill man vara helt säker kan byta ut etanolen mot ny och göra om det...
det viktiga är att få ut batteriet direkt för det är strömmen som skapar oxidbryggor p.g.a. vattnet.
oscilloskopet är svårare...
tvätta alla kort i sprit och borsta noga med en klippt pensel för att för bort oxiden.
det svåra är under komponenter där det inte går att komma åt..
har det inte varit spänningssatt i vått tillstånd är chansen större att lyckas.