Hehe kom på en liten rolig grej nu när jag läste de senaste inläggen... Själv tycker jag det var lite löjligt med den uppmärksamhet som Canonicals (företaget bakom Ubuntu) grundare Mark Shuttleworth fick efter hans tal på Linuxcon här för ett tag sen... hehe
För dom som inte följer med i Linux/Open Source världen varje dag så kan jag väl sammanfatta det med att han sa "guys" lite för ofta när han relaterade till utvecklare (även om det väl är sant att dom flesta är killar, och att man kan säga det även om det är någon tjej med). En del bloggare etc tyckte inte om det..
Som sagt, jag tyckte det mest var löjligt med folk som klagade... Dom flesta utvecklare är killar så är det bara.. Men samtidigt så var det då lite roligt att läsa om alla ovetande folk som råkade ha tjejnamn i tråden.. hehe
Varför, naturligtvis skall man ha de system som används "out there", På högskolor/Universitet och gymnasium skall man ha de systemen som är mest produktiva samt det som studenterna kommer att möta i arbetslivet, allt annat är kontraproduktivt, förenat med högre kostnader mm, listan kan göras mycket lång.
Eftersom 99% av alla arbetsplatser använder nån variant av Windows på arbetsstationerna är det det som utbildningssätena skall använda.
Grundskolan skall använda det som ungarna är vanan vid hemma, dvs 100% Windows.
Personligen föredrar jag WordPerfect framför MS-Word som ordbehandlare, men det är alldeles för tidskrävande=pengar att konvertera vartenda dokument för att andra skall kunna hantera dem, följdaktligen blir det Word.
Andra OS såsom VMS, Unix, Linux, BSD, OS/1 osv tillhör särintressen, vilket man lämpligen slår i sig på specialkurser/företagsutbildningar och dyligt.
Lärosäteneas uppgift är och förblir att lära ut så effektivt som möjligt, det gör man inte om man använder verktyg som ingen (förutom ett fåtal nördar) känner till.
Trots allt, kostnaden för propiära OS såsom MS Windows och tillhörande programvaror såsom MS-Office mfl är så försvinnande liten i det stora hela att det faktiskt blir billigare än sk fria programvaror.
Kalkylen är mycket enkel:
Kända programvaror= lågt supportbehov.
Okända programvaror= Högt supportbehov.
Ett par tre timmar support motsvara kostnaden för en komplett MS-Installation med ett Office paket.
Fast nu är det tvärt om på Chalmers, enligt rykten har it-supporten haft fullt upp med den nya Microsoft-lösningen när det gäller epostsystemet. Mycket har inte fungerat och alla studenter har inte villat skriva på det nya långa avtalet som man tvingas på från Microsoft.
Inkörningsproblem vid ett plattformsbyte är väl i princip ett måste, gissar jag.
Blev bestört över en artikel jag läste i den lokala blaskan, dvs Borås Tidning.
Man slog upp en "STOR" nyhet på en helsida, Borås kommun "morderniserar" (obs felstavning med flit) och uppgraderar alla grundskolans datorer, dvs alla skolor som ingår i kommunen.
Man uppgraderar från det "antika" Windows 2000 till det hypermoderna Windows XP??????? XP har väl snart EOL vill jag minnas, om 3 år eller så, eller.....
Men vad annars skulle de uppgradera till? Om de vill ha något som fungerar är det väl Xp eller Linux som gäller om de inte vill vänta till Windows 7....
Jag hade ett möte med ett skoldistrikt i dag och de planerar nu att ersätta all MS Office med OpenOffice, enda undantaget är för några administrativa arbetsplatser där de är låsta till MS pga kopplingar till andra system. Även om skolor har snorbilliga priser från MS blir besparingen betydande.
blueint skrev:Vad är det för långt avtal ..??
"Härmed tillhör alla ideér du någonsin får MS" .. sitter säkert fint för ingenjörsstudenter..
Om nu USA har spionage för att gynna deras egen industri är detta ett ypperligt tillfälle att läsa alla chalmersstudenters epost då servern ligger i USA. Tror även doktorander använder samma epostserver, detta är ju en nationell säkerhetsrisk, hur dumt som helst.
Det har alltid varit så här, och det ska alltid förbli så. Ändra absolut inte på något! I slöjden ska alla bara använda Bruksbo! Det är var dom är vana vid hemma!
Ärligt talat tveksam till att det blir billigare.
Investeringskostnaden är väl kanske på sin höjd 10% eller så, resten är driftskostnader, dvs support mm.
blueint skrev:Bättre än Vista iaf, eller olycksnummret 7. Vilket snarare är en inveckling än utveckling.
Ärligt talat, har kört W7 på en maskin sedan den släpptes i augusti, och det är en garanterad positiv överaskning.
Man kan utan problem konstatera att det är mycket stabilt 100% uptime, och snabbt.
AndersG, Var specifikt sparar dom pengar? (eller hur)
Email server i USA för intern email för en av Sveriges mest viktiga högskola/universitet verka så dumt så man undrar om hjärnan blivit bestrålad från något misslyckat experiment....
Att ev försäkringar om respekt inte ens är värda ett uppeldat papper tror jag att dom flesta inser. Denna hantering är också en indikation på att det är olämpligt att delge instutioner och företag information i onödan eftersom dess interna hantering är okänd.
En gyllende framtid där studenterna som mest klarar att installera ett nytt färdigköpt program, och vars ideér mystiskt påkommits av amerikanska företag.
Win7 är ju de flesta (inkl en och annan mac och linuxanhängare) överens om att det är det bästa OS som Microsoft gjort på länge. *Äntligen* har dom skalat bort mycket lull-lull och satsat på att göra allt mer kompakt och stabilt.
XP är ju långt ifrån nytt och inget som JAG hade uppgraderat 1000-tals datorer till idag. Det kommer som sagt att bli svårt att uppdatera och hitta applikationer till XP inom kort.
Borås kommun har dock legat många år efter utvecklingen i alla år. Internet på skolorna är inte jättemånga år sedan (6-7 kanske) dom fick till och då var det nån slö nat:ad sak som krånglade *hela* tiden.
På högskolan jag jobbar på gör vi som så många andra och kör XP för stunden, innan dess hade vi NT4 och innan dess 3.1. Vi hoppade W95/98, Millenium och Vista. W95/98 saknade bra stöd för unattended installation och Vista kändes redan från början lika kasst som Windows Millenium... (Typ ett mellansläpp som marknadsavdeningen krävde)
Dock så planerar vi att rulla ut W7 kring nyår eller så om allt flyter på och det verkar det göra. Jag är dock inte direkt inblandad i det projektet...
För övrigt har vi procentuellt fler hackade/smittade *ix-maskiner än m$-maskiner vid en snabb uträkning. Givetvis delvis beroende på slarv med patchar eller dåligt skriven kod men det är i så fall två faktorer som är lika för båda miljöerna. En farlig risk är det iaf att Linuxjihad ofta använder argument som "Linux är säkert för det finns inga virus..." Ok, inga virus men en mer användbar maskin ur en hackers synvinkel... Man måste ju lägga en del tid vid att säkra en *ix maskin oxå...