Trasig sajo dm300

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sastrom

Re: Trasig sajo dm300

Inlägg av Sastrom »

Till er som skickar emailmedelande till mig. Ni måste uppge mailadress om ni vill ha svar.
Alternativt skicka ett pm.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Idag har jag kopplat upp x och y servona. Ganska krångligt att ställa in alla parammetrar så det funkar ok tycker jag.
Lite knepigt när man inte riktigt vet hur det skall se ut på alla kurvor.
Måste säga att Tom på Dynomotion har varit välldigt villig att ställa upp med hjälp.
Nu funkar Båda axlarna skapligt, x axeln brummar lite väl mycket så det lär jag kolla upp, skall byta alla kablar som går till den motorn ifall det är störningar.
Y axeln är helt tyst när det står still. Värkar lovande hittils.
Skall tilläggas att layouten på kortet är mycket enklel att arbeta med.
Återkommer
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

En uppdate efter helgens slit.
Alla 3 axlar funkar nu. Har bara provat med KmotionCNC än, skall göra lite fininställningar med rörelser bara, sen skall Mach3 provas.
Tycker dock KmotionCNC ser lite renare ut än Mach3 som är rätt rörigt när man tittar på det.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vet inget om KMotion men i Mach kan du redigera dina egna menyer och få det hur rörigt du själv vill :tumupp:
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jag har nu kört ett tag med fräsen. Är inte riktigt nöjd med z axeln, går inte att få den helt stabil (smårycker hela tiden) varpå motorn blir varm.
Vill nu försöka byta servon på den axeln men hittar ingen läpligt.
Någon som vet var man kan köpa ett analogt servo-förstärkare?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du provat att skifta servoförstärkare med en annan axel, så du är säker på felet?
H.O

Inlägg av H.O »

Funkade det innan så borde du kunna få det att funger nu också - med rätt tuning. Att skifta runt förstärkarna, som säter säger är en lösing (om dom är lika "stora") för att ta reda på om något verkligen ÄR trasigt (vilket jag personligen inte tror är fallet). Om det finns justeringar på själva förstärkaren, (gain, I-limit etc) så måste dom eventuellt justeras om du byter plats på förstärkarna.

En annan möjlighet är att koppligen mellan motor och enkoder inte "riktigt hundra", dvs du har lite backlash mellan de två. Kolla och dubbelkolla det! När jag körde men AMT102 på mina Indramat-motorer så betedde dom sig "annorlunda", jämfört med andra enkoders, se Youtube-klipp men i efterhand har kört samma enkoder på andra motorer och det enda jag kan tänka mig är att enkoderns "nav" inte satt ordentligt. Jag kollade så klart det då och tyckte/trodde att så var fallet men nu i efterhand är jag inte lika säker eftersom dom funkat perfekt på andra motorer.

Beträffande nya förstärkare så har Advanced Motion Control garanterat nått som passar.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Dom är olika stora. Det är z axeln jag har problem med när den står still. Motorn börjar vibrera och blir varm. Läste lite om att detta kunde uppstå med små?? mototer och då skulle man bygga ett flter "A suggested filter consists of two 150 micro Henry inductors in series with each motor lead and a 2 microfarad, low
inductance film capacitor across the motor leads. The inductors must be rated for the anticipated peak motor current."
Tänkte jag skulle prova detta men vad betyder det på svenska?
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

H.O så som din (antar att det var din) motor med 102 encodern på låter min hela tiden när den står still, jag kör med 103 encodern från amt. Antar att det är från tyngden av bordet.
Skulle kanske prova byta encoder.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hade ett liknande problem tidigare med ett Siemens servo.
Där skulle det ligga en överlagrad växelspänning på konstant, med en viss amplitud. Även när motorn står slilla.
Det hette översatt från tyska "kretsström".
Det visade sig att den hade för hög amplitud och fick justeras ned.
Då försvann värmeproblemet direkt.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Säter skulle du kunna ta det där igen fast på svenska :)
Fattar ingenting av vad du pratar om
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På motorutgången på servoförstärkaren kommer det ut t.ex 0-200V DC beroende på motorns varvtal och belastning.
Överlagrat (blandat) med denna likspänning är det även en växelspänning pålaggd.
Denna växelspänning har konstant nivå oberoende av likspänningen. Dvs, den ligger på även när motorn står stilla.

Det verkar vara kritiskt att växelspänningen inte är för hög, då får jag durr i motorn + värmeproblem.

Tanken var, om Inland har något liknande som behöver trimmas.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Hur kollar jag upp detta?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du någon dokumentation eller manual på servoförstärkaren?

Jag mätte AC spänningen med ett oscilloskop bara. Spänningsnivån stod i manualen.
Men det var Siemens servoförstärkare. Man vet inte om det samma princip med Inland.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Nej jag har ingen manual med dessa uppgifter. Skall testa mäta lite få se ifall jag uptäcker växelström över huvud taget
Skriv svar