Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Re: Hjälp för el-allergiker och teknikrädda.

Inlägg av v-g »

Faktum är ju att elallergi finns sen om det är en rent psykisk sjukdom eller ej tål ju som sagt att diskuteras (jag tror på det förra dvs rent psykisk med inblandning av vad Icecap skriver)

Har skrivit det förr och kan skriva det igen: Hjärnan styr kroppen mer än vad folk kanske inser!
Har ni hör om makar som dör nästan samtidigt eller kort tid efter varandra, människor som bara ger upp och sen dör. Finns rätt många exempel på hur hjärnan kan styra kroppen rent fysiskt och helt omedvetet.

Vilket stimuli som framkallar vilka symptom hos en enskild person är väldigt svårt (för att inte säga omöjligt) att mäta sig till.

Det finns alltså ganska stora anledningar att tester av mediciner ofta är dubbelblinda dvs varken de som testar eller de som testas vet om det är placebo eller inte för att undvika påverkan av annat än preparatet.

Kan nämna en närstående som har inbillningsallergi: Eller har ni hört talas om att man bara är allergisk mot katter man inte känner? Jag är starkt skeptisk till såna påfund. :doubt:

Men men sålänge inte övertygelsen leder till att de tar på dynamitvästar och tar ihjäl sig i en folksamling eller på annat sätt drabbar mig (mer än via skattsedeln då) så är det för mig inget som stör nämnvärt. Det drabbar ofta den drabbade mest ändå. (kanske dumt formulerat)

Tror detta var ett 1$ inlägg nästan.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Ranstam skrev:Jag vill minnas att flottans minröjningsfartyg är magnetiskt avskärmade med hjälp av kopparnät/galler (faradays bur?), för att inte utlösa minor.
Nej, de är avmagnetiserade. Det finns en enorm avmagnetiseringsspole på en flottbas (jag säger inte vilken) där man kan få in både fartyg och ubåtar. Jag har besökt den eftersom jag har jobbat med utveckling av minor...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allergier utlösta av psyket är like verkliga för de drabbade som "riktig" allergi (alltså utlöst av fysiska faktorer).
Min mamma var allergisk mot jordgubbar i _många_ år, för mig som barn var det en stor fördel då jag alltid fick hennes andel. Nåväl, i samband med att hon utbildade sig till Rosen-terapeut fick hon insikten i att hennes allergi kom av en mycket hemsk upplevelse hon hade som 7-årig och som skedde omedelbart efter att hon och hennes pappa hade varit o plocka just jordgubbar.

Denna insikt har numera medfört att hon tar igen de många års brist på jordgubbar till mitt förtret men OK, jag kan förstå henne... och jag bor ändå inte så nära att det har betydelse.

Men hennes "allergi" var lika verklig för henne innan insikten kom så att bara avslå el-allergi som trams är fel men ORSAKEN kan man (jag iaf.) anse vara trams. Tyvärr är de flesta med denna lidelse, efter vad jag har sett, ganska okunniga om fysikens lagar och där med lätta offer för de olika fuskare som finns.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Icecap: det du beskriver är mycket intressant och jag känner till det väl efter att ha studerat alternativa terapimetoder. Din mor är ett typiskt exempel. Tyvärr erkänns inte denna kunskap inom läkarvetenskapen, då den inte anses vara "bevisad". Man brukar bli ganska hånad i vissa kretsar om man tror på sånt "humbug". Särskilt från folk som anser sig vara vetenskapliga och högutbildade. Fördomar är starka.

Det kan nog ligga en hel del i att elöverkänslighet kan ha liknande mekanismer. Men anta att din mor (på den tiden hon var allergisk) hade fått i sig rejält med jordgubbar utan att hon kände till det? Hon hade med stor sannolikhet reagerat ändå. Det där med "psykiskt" och "fysiskt" är oskiljbart - det är alltihop en samling nervceller. Vad jag menar är att hennes allergi inte utlöstes av att hon såg jordgubbarna eller trodde att hon ätit av dem. Det utlöstes antagligen verkligen av att ett ämne från jordgubbarna kändes igen inne i kroppen.

Men om man då ska analysera elöverkänslighet på samma sätt - oavsett orsaken varför någon blivit överkänslig från början eller om det är en kombination av faktorer - så är det ganska intressant att se att många reagerar utan att först känna till källan. Först senare upptäcks en viss mobiltelefon eller mast som kommit dit. Alltså återstår frågan - kan man reagera på elektromagnetisk strålning utan att veta om det?

Håller också med dig om att undersökningar som gjorts har varit undermåliga. De har bl.a. utförts i miljöer där det redan förekommer så mycket strålning att ett test med en på- eller avslagen mobiltelefon blir meningslöst.

Det där med blinkande ljus osv.. tror jag är helt andra fenomen som inte har med saken att göra. Folk kan ju få symtom när de ligger i sovrummet om grannen slår på sitt WLAN.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Icecap:Just precis så jag menade! :bravo:

Mitt tyckande om kattallergi är att är man allergisk så är man och då gäller det alla katter eller ingen alls. Har en kompis som (troligen) intalats av sin mor sen liten att han är allergisk och så fort han _SER_ katter så rinner näsan men inte annars. Min sambo är allergisk på ett annat sätt hon känner av tex om katten legat på hennes säng (varken hon ser det eller ej) och det är i mitt tycke mer äkta hon är dock inte allergisk utan snarare överkänslig mot katter, apelsin och pollen.

Har för övrigt förätit mig på gubbarna :roll: Med eget storproducerande land så får man äta så man storknar 8)

jesse:Hade äkta elöverkänslighet (dvs ren fysisk och nu menar jag inte jobba under kraftledning) funnits så hade det varit lätt bevisat. In med någon i ett rum i tex fem dagar och sen ska personen säga de dagar som en mobil eller vad det nu kan vara har varit påslagen(om den nu varit det). 3% chans att man lyckas gissa sig till alla dagar dvs så gott som omöjligt att fuska.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

jesse skrev:Men om man då ska analysera elöverkänslighet på samma sätt - oavsett orsaken varför någon blivit överkänslig från början eller om det är en kombination av faktorer - så är det ganska intressant att se att många reagerar utan att först känna till källan. Först senare upptäcks en viss mobiltelefon eller mast som kommit dit. Alltså återstår frågan - kan man reagera på elektromagnetisk strålning utan att veta om det?
Det har gjort en massa sådana undersökningar. Men vadd jag vet har ingen kunnat påvisa något tydligt samband. Enligt många är det ju väldigt tydligt, så om det stämmer borde det vara lätt att visa att fenomenet finns. Utan att blanda in underliggande orsaker. Men fenomenet tyckes inte ens existera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samtliga seriösa tester som gjorts visar entydigt på att elallergi inte existerar.
De som påstår sig lida av elallergi, om de utsätts för en blindtest fallerar den fullkomligt i 100% av fallen.

Däremot fans det, på 80-talet ett tydligt samband mellan bildskärmsarbete och ohälsa (det var så det startade).
Den mekanismen är helt utredd, orsakerna fastställda och åtgärdade.

De mekanismer är väldigt enkla:
Dåtidens bildskärmar hade mycket dålig syngeometri, vilket i sig skapar huvudvärk och liknande.
Belysningsgeometrin var undermålig.
50-hz matade lysrör tillsammans med 50-hz bildskärmar skapade flimmer.
Kraftiga elektrostatiska uppladdningar av bildskärm skapade kraftiga elektrostatiska fält mellan operatör och bildskärm, vilket i sig skapade partikelvandring mellan operatör och skärm.
Sammantaget och med tanke på alla flamskyddsmedel, avgaser mm, fick operatörerna i många fall en massa odefinierbara symtom.

Nåväl, bildskärmarna fixades till (TCO-Märkningen) och högre svepfrekvenser, belysningen fixades till (bättre lysrör och HF-Don).
Flamskyddsmedel försvann, golvmaterial förbättrades, Laser-skrivare och kopiatorer spydde ut mindre toner osv.
Idag är det historia, mer eller mindre.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och likaväl besväras folk av detta...

Jag är övertygad om att skulle man dela upp i vilka orsaker som finns ville "teknik-ovilja" vara en stark faktor i en del fall, självklart kommer det att vara många överlappande faktorer men jag tror inte ett skvatt på att någon kan känna av att grannen slår på sitt WLAN! OK, kanske om grannen har byggt en sjuhelsikes repeater eller liknande men ett vanligt WLAN kan inte avkännas på det vis.

Däremot kan det mycket väl hänga ihop med att grannen kommer hem eller ändrar sitt beteendemönster när det är dags att slå på WLAN'et och DETTA kan enkelt "avkännas". Precis som det skrivs har alla blindtest visat ett totalt fallerande vilket gör att _orsaken_ inte är fysisk och precis som så många andra har jag ett lite snett leende för sånt "övertro", jag är dock inte bättre själv:
Här om veckan hade stora tjejen ett ganska kraftigt kontaktallergisk utslag. Jag har i familjen ett medlem som är allergisk mot getingstick och dagen innan hade h*n blivit stuckit = ambulans + sjukhus ett dygn. Och ja, h*n _har_ en spruta med sig alltid på sommaren men den stabiliserar ju bara situationen till h*n får vård.

Detta triggade en reaktion hos mig som dels ville hjälpa tjejen av med det onda samtidig som jag började hyperventilera en del: jag har sett döda barn så det räcker och blir över!!!
En snabb koll på kommunens hemsida länkade vidare till Carema närakut... som är nerlagt här i stan och då började jag bli "irriterat och irrationell". Planerade att åka till akuten (bara 45km) men ringde tjejens mamma då hon kunde ha sett denna reaktion och veta om det var allvarligt, jag såg fram för mig ett fullt anafylatisk chock och hade rikligt med att inte gå i svart.

Hon kunde lugna mig, det var känd på tjejen och ofarligt, lite kortisonsalva och det ville ge sig efter ett par dagar och så blev det.
Men likaväl var min reaktion psykisk utlöst, baserat på tidigare upplevelser och paniken var lika verklig som om hon hade gått i chock.

Om man på samma sätt har kopplat ihop (som min mamma) en allergisk reaktion (pollen kanske?) med el-användning kan man fint utveckla el-allergi, att kroppens sensormekanismer inte klarar att detektera dessa "fält" som ska komma betyder bara att hjärnan (omedvetet) "gissar" och till slut kommer man till den insikt att "när grannen slår på sin dator mår jag illa, det måste vara det trådlösa nätverk..."

Undersökningarna har otvetydigt visat att de utlösande faktorer folk tror sig har men ingen har (efter vad jag vet) kollat upp HUR folk har kopplat ihop dessa saker och det är väl också mycket individuellt men jag tror att det finns många gemensamma faktorer.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

jesse skrev:Icecap: det du beskriver är mycket intressant och jag känner till det väl efter att ha studerat alternativa terapimetoder. Din mor är ett typiskt exempel. Tyvärr erkänns inte denna kunskap inom läkarvetenskapen, då den inte anses vara "bevisad". Man brukar bli ganska hånad i vissa kretsar om man tror på sånt "humbug". Särskilt från folk som anser sig vara vetenskapliga och högutbildade. Fördomar är starka.
När du säger "alternativa terapimetoder" låter det som du pratar om placeboeffekten, vilket kan vara nog kraftfull. Den är också välkänd och brukar inte förnekas av vetenskapen vad jag vet (man tar alltid med den i beräkningarna när man testar läkemedel). Det som däremot kallas humbug är förklaringarna som brukar finnas för dessa "alternativa" metoder, och de extrema och obevisade (eller oftast motbevisade) effekterna de sägs ha.

Ej humbug:
Folk känner sig bättre av att någon tar sig tid att prata med dem och ger dem piller som de tror kommer att hjälpa.

Humbug:
Alla sjukdomar beror på störningar i livskraften, och kan botas genom att spä ut och skaka om en lösning av något som i vanliga fall orsakar liknande symptom tills det inte finns en enda molekyl kvar.

Nu vet jag inte vad det är för metoder du pratar om, men de flesta jag hört talas om kallas humbug och förblir "alternativa" av goda skäl!
Alltså återstår frågan - kan man reagera på elektromagnetisk strålning utan att veta om det?
En vettig fråga, åtminstone förr i tiden innan det gjorts en massa undersökningar av saken.

Vi känner inte till någon mekanism i kroppen som ens kan känna av den här typen av strålning i den nivå det är frågan om, och testerna som gjorts pekar på att folk bara blir sjuka när de vet (eller tror, felaktigt!) att strålningen finns där.

Om man vill fortsätta tro att det finns någon mekanism där som vi inte hittat, och att en del personer faktiskt blir sjuka av att känna av strålningen så får man väl göra det. Vi kommer aldrig kunna motbevisa det till 100%, men kända fakta så långt pekar tvärt mot den hypotesen...
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Icecap skrev:Allergier utlösta av psyket är like verkliga för de drabbade som "riktig" allergi (alltså utlöst av fysiska faktorer).
Min mamma var allergisk mot jordgubbar i _många_ år, för mig som barn var det en stor fördel då jag alltid fick hennes andel. Nåväl, i samband med att hon utbildade sig till Rosen-terapeut fick hon insikten i att hennes allergi kom av en mycket hemsk upplevelse hon hade som 7-årig och som skedde omedelbart efter att hon och hennes pappa hade varit o plocka just jordgubbar.

Denna insikt har numera medfört att hon tar igen de många års brist på jordgubbar till mitt förtret men OK, jag kan förstå henne... och jag bor ändå inte så nära att det har betydelse.

Men hennes "allergi" var lika verklig för henne innan insikten kom så att bara avslå el-allergi som trams är fel men ORSAKEN kan man (jag iaf.) anse vara trams. Tyvärr är de flesta med denna lidelse, efter vad jag har sett, ganska okunniga om fysikens lagar och där med lätta offer för de olika fuskare som finns.

Hmm det där fick mig som allergiker att börja fundera. Är överkänslig mot björk, gråbo, tomat, stenfrukter (äpple och päron bland annat). Men inte kan jag komma på att något jag gjorde då jag gick på lågstadiet skulle få mig att ogilla björkar eller gråbon. Förövrigt är min mammas barnnamn just björk :P Gjorde även allergitest i mina yngra dar (pricktest på rygg/arm eller var det nu var) som visade att jag överkänslig. Inget dödsfall inom släkten så tidigt, inga skador utav björkar eller andra träd heller. Sådant kom senare i livet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Purre:Pricktest är ju en vetenskaplig metod sånt gills ju inte. Bli botad av krstallterapi eller homeopati och vi kan börja snacka ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När man pratar vetenskapliga metoder vill man att teori och praktik ska stämma överens. Försök och observationer ska inte vara beroende av observationens eller försökets belägenhet, tid eller försöksperson. Alltså läkare A som ger patienten X ml medicin kl 5 på morgon i Bangkok ska erfara samma reaktion som läkare B som utdelar samma mängd kl 3 på eftermiddagen i Tuscon. Samma sjukdom, samma diagnos förstås. Ofta är behandlingsmetoderna hos alternativare beroende av vem som placerar glasbitar på kroppen och när och var.

Många alternativmedicinare gör ofta grova förenklingar och emellertid använder enstaka avvikelser i en etablerade medicinska världen som bevis på att deras teorier minsann är mer korrekta. Titta t ex på hur lång utbildning en läkare har och hur lång utbildning en alternativmedicinare har.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det som däremot kallas humbug är förklaringarna som brukar finnas för dessa "alternativa" metoder
Icecap's mamma hade visst blivit "botad" i samband med rosenterapi (man brukar undvika uttrycket "bota" och istället tala om att "aktivera den endogena helandeprocessen". Detta går alldeles utmärkt att aktivera med placeboeffekt, men den helande processen är verklig. Den kan inte bortförklaras). Det finns terapier liknande rosenterapi där man kommit fram till att man genom att minnas tidiga händelser i livet kan bli av med diverse psykiska och psykosomatiska symtom. Men att detta samband skulle existera skrattar man alltså åt. Istället för att stödja forskning om detta så skriver man ut piller. Givetvis finns det ett tydligt samband med var forskningen får sina pengar ifrån. Medicin till 50% av befolkningen under 80% av deras livstid är givetvis det mest lönsamma. Alltså försöker man sopa under mattan alla metoder som kan lösa problemen för gott med någon form av andningsteknik eller liknande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men det är ju ganska självklart att en människa med en veckas utbildning vet mer om psyket och dess mekanismer än någon som har 5 års psykologiutbildning .... :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skulle vilja påstå att de som "botas" av diverse alternativa terapier i sig inte är "sjuka" utan har fastnat i negativa beteenden och tankar och inte är mottagliga mot normala terapiformer, utan fixar dessa snabbrecept och glasbitar på magen.

Människor som sitter fast i allehanda sjukdomar av fysisk och psykisk karaktär har inte hos alternativhälsovården att göra.
Skriv svar