Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry

Re: Någon bra men billig lite mindre svarv att rek?

Inlägg av Henry »

Det där var väldigt bra att veta! Har sneglat mycket på denna sida men inte vetat så mycket om deras svarvar. Får man fråga vad slutsumman blev inkl allt?

Så dessa svarvar kostar så pass här i Sverige att man trots allt tjänar så pass mycket att köpa från UK? Visste att man kunde tjäna något men kanske inte så värst mycket då jag inte visste vad frakten gick på. Enda nackdelen att köpa utanför Sverige är vid en större garantiåtgärd så den tex måste skickas tillbaka. :doubt: Men sannolikheten är väl rätt liten för det får man hoppas.

En liten lätt genomgång hur den är hade jag absolut inte haft något emot om du haft tid, ork och lust speciellt hur mycket man kan ta innan motorn inte klarar mer och om man tex känner något som helst glapp i någon av vevarna till X-Y. Resten borde gå att justera bort utan större problem vad jag i alla fall läst innan.

De hade ett erbjudande där man fick med några extra verktyg som inte var fel men när jag såg sidan så var denna kampanj slut. :(

Supplied without accessories Är ju dock lite trist och dessa grejer kan kosta lite grand. Borrchuck måste jag dock ha och skärstål givetvis men det är det enda som det ser ut nu men det bör inte bli några större summor. Fäste så man kan justera stålet upp och ner för exakt centrum får komma senare när ekonomin tillåter för en sådan hade hjälpt mycket men de är riktigt dyra.
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Hej Henry
Jag har köpt svarven för att lära mig sarva så jag är kanske inte rätt person att bedömma hur bra den är. Men nu när jag har justerat geidrarana tycker jag att dom är väldigt glappfia. Jag kanske har dragit dom lite väl hårt dom går lite trögt men det går ändå väldigt bra att veva med gämn fart (har monterat mässings "gibs"). Själva trapetsskruvarna glappar lite men det tror jag spelar mindre roll, det är bara att se till att man mäter efer att man har "tagit upp glappet".Däremot har jag inte hunnit pressa den för att se vad den klara, har inte vågat det än. Däremot har jag redan kört sönder ett stickstål.... men det berodde på att jag gjorde fel.

Här är min beställning så kan du se precis vad jag köpte och vad det kostade. I svenska pengar blev det 8852;- totalt.
Men då köpte jag ju rätt mycket extra grejer till, sen är det modellen med digital visning och den var nån tusenlapp dyrare än den mekaniska.

Product Item Number Each Qty Discount Subtotal
Model C3 DRCD Mini Lathe - Metric - Limited Bundle 080-020-00302 £421.00 1 £421.00 £0.00 £421.00
C3 100mm Backplate for 3 & 4 Jaw Chucks - Cast Iron 040-060-00300 £8.95 1 £8.95 £0.00 £8.95
Carbide Tipped 11pc Lathe Tool Set - 8x8mm 060-320-00200 £22.95 1 £22.95 £0.00 £22.95
C3 Fixed Steady 090-020-00200 £23.00 1 £23.00 £0.00 £23.00
C3 Quick Change Tool Post Set 090-070-00100 £43.95 1 £43.95 £0.00 £43.95
C3 #24 (X2 #140) H/L Metal Gear 12/20T C3-X2-HL2-MGEAR £9.95 1 £9.95 £0.00 £9.95
C3 #94 + #107 Brass Gibs Set C3-BRASS-GIBS £9.95 1 £9.95 £0.00 £9.95
Lathe Chuck 4 Jaw Independent 100mm 040-040-00600 £60.00 1 £60.00 £0.00 £60.00
Delivery: £133.30
VAT Element: £95.62 Grand Total: £733.05

PS Jag fick bra respons på mina frågor från ARC, som längst fick jag svar dagen efter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tackar för det! Nej tänkte mer bara om det var några uppenbara problem man såg eller märkte. Tänkt en hel del på hur glappet var i trapetsskruven och det var visst i all fall märkbart men har läst om någon på något forum eller vad det var som i princip eliminerat det helt, kommer dock inte ihåg hur han gjorde men går att justera skruvarna en del så man kan ta bort en hel del har jag för mig det var. Har dock lite egna idéer hur man kan göra. Maskinen är ju i princip ett halvfabrikat den är i princip bara hopplockad så den blir en enhet, så man får ju ställa in allt själv men det gillar jag i vissa fall så får man allt precis så man vill och att det är smort överallt.

Men det hela låter ju helt ok trots allt. Läste på deras sida nyligen att de har ett nära samarbete med fabriken och det har man märkt med. De hade en annan svarv innan och detta är modell två kan man säga där en del har blivit ändrat från den andra modellen och det är ju bra.

Blir i runda slängar strax under 6 papp inkl frakt baserat på rådande Pund om man enbart köper en C3 som inte har digitala mätskalor, tänkt sätta på egna sedan. Dock blir det väl lite extra grejer man lägger till som borrchuck och svarvstål skulle jag väl tro. Fick nämligen precis fram frakten för det fungerade inte innan när jag försökte, synd bara att den är så satans dyr; runt 1500:-. Men men, det finns inte ett enda ställe i Sverige som säljer dessa till samma eller aningen strax över detta pris inkl frakt så det blir nog dessa då skulle jag tro. Lite drygt med en ev stor garantiåtgärd men tror inte det skall vara något så allvarligt så jag måste skicka tillbaka hela svarven någon gång. Det finns dessutom gott om reservdelar till denna svarv till låga priser.

Verktygsstallet som verkar vara billigast så kostar i princip exakt samma typ av svarv 5000:- fast + moms och frakt så kanske runt eller strax under en 7000:- och det är så vitt det verkar det billigaste här men ändå ca 1000:- dyrare än England inkl frakt. Så jag är väldigt sugen på en sådan här nu dock var den visst vara slut men får hoppas det inte tar för lång tid innan de får in fler.

Förresten vilket företag skickades den med?
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Den kom med TNT ända fram till dörren.
Har sett att vissa brukar sätta dit en extra trapets mutter med justering mot den gamla så att dom kan justera bort glappet. Jag tänker börja med att shimsa bort glappet vid fästet för veven, det är lite för stort för min smak.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha så de använder sig av TNT där ser man, tja de sköter sig väl som de skall inte direkt hört några klagomål så vitt jag vet.

Ja det var nog något sådant jag läste om att sätta dit en extra mutter men då kan man fråga sig var man får tag på en sådan. Har man tur är det standardmått och då kan kanske Ebay vara ett ställe att söka på så man får tag på en för en billig slant för det är kanske inte sådär lätt att tillverka själv måhända.

Glapp längs med axeln förväntar jag mig nog att det tyvärr är men bara det går att justera bort så det blir acceptabelt och hanterbart räcker för mig. Tänkt att ev beroende på hur det ser ut där sätta dit ett kullager istället och sedan sätta fast axeln ordentligt i detta så försvinner allt vad glapp heter på den delen.

Hur uppskattar du att motorstyrkan är? Den är på 350W men hur känns den i verkligheten så att säga, testat hur djupa skär du kan ta?
GFEF

Inlägg av GFEF »

Henry
>Ja det var nog något sådant jag läste om att sätta dit
>en extra mutter men då kan man fråga sig var man får tag på en sådan

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... the-Spares

C3-75-MET C3 #75 Half Nut Metric £20.00 In Stock
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja där det hade jag missat, var ju bra de sålde en sådan. Lite dyr tycker jag dock.
GFEF

Inlägg av GFEF »

När man talar om "Kina junket!".

Måste man också tänka på historiska förebilder som Japan.
På 1950-talet var "Made In Japan" liktydligt med billigt skräp.
Men hur lång tid tog det innan "Made In Japan" var bra kvalitet till bra priser.

Läser man http://www.mini-lathe.com/

"I'm happy to report that the quality of these lathes has steadily been improving"

" While you still may find some minor defects,
the great majority are now ready to use out of the box after
cleaning off the packing grease. "

En del levantörer erbjuder sådna leverans kontroll.

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... -Mini-Lath

"ARC Preparation Service (Optional) : £120.00 (Add separately if required)"

KAN vara en bra ide för att minska risken för returer.......

"Returns from Overseas - including UK Islands:

All carriage charges, both return and re-supply,
are to be borne by the customer...."

Med ARC Preparation Service går det också att beställa koniska rulllager
istälet för kullager som är standar på C3 spindell
OBS det krävs svarvning av en distanshyllsa med C3 svarven demonterad.
Alltså tillgång till annan svarv.

"Taper Roller Bearing change (Optional) : £85.00 (Add separately if required)"

Andra (troligen dyrare) levantörer har det utan extra kostand ??
Värt att kontrolera noga med skriftlig bekräftelse innan köp !!!!

Mera saker som talar för en svarv i produktion är tillgång
på tillbehör och reservdelar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När man talar om "Kina junket!".

Visst men inget snack om saken att "Kina grejer" inte ligger i samma kvalitet och noggrannhet som många andra länder har men att det ändock i vissa fall (märk väl i vissa fall) är helt ok är inte något som förknippas som vanligt trots allt. Även om de nu efter väldigt många år så smått och väldigt långsamt börjar lägga ner jobb på vissa grejer så det i slutet ändock är en produkt som går att använda.. dock fortfarande efter lite justeringar m.m. men som i vissa fall kan vara helt acceptabla beroende på vad det är.

" While you still may find some minor defects,
the great majority are now ready to use out of the box after
cleaning off the packing grease. "

Kan hålla med helt och fullt men om jag får hem svarven och tar bort lagringsfettet och börjar använda den direkt så kommer det att straffa sig i längden pga ej justerade grejer ej insmort här och var m.m. ARC säger ju dessutom även på sin sida att man tom skall riva ner den helt totalt och ta bort ev spån m.m. i den och justera till det ena och det andra och smörja upp grejer och ting och det är det som är lite det som är skillnaden. Men visst förr så kvittade vad man gjorde för grejen fungerade inte ändå, så de har skärpt sig och lagt ner lite extra på vissa grejer.

Det jag gillar med ARC är att de har ett nära sammanbete med fabriken där detta tillverkas och säger till om förbättringar m.m. och hur många försäljare har och gör det så länge grejerna säljer?

Jo jag har läst allt det där han sa om svarven mer än en gång och det låter ju ok. Visst en del grejer som kanske måste fixas som man oavsett skall gör ändå så jag har faktiskt trots allt svårt att tro att något kommer att vara så dåligt tillverkat att jag måste skicka tillbaka den, jag tror faktiskt inte det men framför all hoppas jag inte det för det kommer att bli svindyrt i så fall skulle jag tro då de ju dessutom inte betalar frakten tillbaka till en. Men skulle för den delen också tro att det inte kommer att vara något så allvarligt att man inte själv kan fixa det om det skulle vara något.

"ARC Preparation Service (Optional) : £120.00 (Add separately if required)"

Visst men att lägga ut 120£ för något man kan göra precis lika bra själv är något jag inte kommer att göra, tror inte heler det kommer att bli några problem så jag måste lämna tillbaka den.

Taper Roller Bearing change

Denna svarv har vanliga kullager i sig till chucken som dock fungerar helt ok men jag skall ändå köpa med rullager och byta ut dessa till en bra lägre summa än vad de vill ha för att göra det, lite jobb men vad gör det. Bättre svarvar (dyrare) lär ju förstås ha rullager som standard.

Tillbehör finns det så det räcker till denna och reservdelar likaså så jag tror det är en bra svarv. Dessutom har ARC allt detta till som jag tycker ett bra pris. Det bästa på deras sida är att man slipper allt vad moms heter så man vet exakt vad man betalar.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Henry
>Bättre svarvar (dyrare) lär ju förstås ha rullager som standard.

Som SIEG-C1 MICRO LATHE har rullager som standard.
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Jag hittade följande sida med bra information om dessa svarvar.
Hur man justerar geidrar, glapp mm.
http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Tuning/tuning.htm
Och lite om vad dom klarar.
http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Tuning/tuning.htm
Sidan innehåller även mycket annan bra information om små svarvar och fräsar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo den sidan är jag medveten om, läste igenom i princip allt och många länkar där under en två dagars period för några veckor sedan.

Som SIEG-C1 MICRO LATHE har rullager som standard.

Lite överraskande då den ju verkar vara byggd på en grundbas som man ser gå igen hos alla C1 svarvar som ju till 99% säkerhet är en bas tillverkad i Kina och således inte precis är en top-of-the-line svarv. Fast pga dess litenhet så kommer förmodligen de som köper den att tillverka verkligen små precision grejer med den och då sättar de kanske dit rullager just för att förbättra precisionen lite extra. Då dessa sedan är så pass förhållandevis billiga som de är så spelar inte några få hundralappar extra för rullager någon större roll för helhetssumman.

Men förspänner man vanliga kullager rätt så får man ett glapp som handlar om knappt tusendels mm och det spelar förstås ingen som helst roll. Kommer ändock ändå att köpa till rullager då de ju är bättre på att ta upp krafter oavsett varifrån den kommer.

C3 svarven på ACR var ju inte i lager så jag skickade ett mail och frågade om de visste när de skulle få in den igen. Fick som svar att de skulle få in den på lager igen om ungefär 3 månader.. :evil: :verysad: :dead:
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Det var ju tråkigt att den inte fanns på lager längre. Den tog slut på lager strax efter det att jag hade beställt min men då tog det bara nån vecka så fanns den i lager igen.
Axminster har också en liknande svarv. http://www.axminster.co.uk/product-Axmi ... 564883.htm

Jag monterade föresten nylon brickor mellan matnings vevarna och huset till DRO enheten i går och det tog bort mycket av glappet.
typ från 60 grader till 10 grader när man byter riktning.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det kostar ju lite mer men den finns ju i metriskt utförande med digital utläsning, om du inte kan hålla dig :)
Skriv svar