En Z80-baserad frekvensräknare med en eller flera av dina 82C54'or föreslår jag att du ska konstruera.
Två mätmetoder beroende på insignalens frekvens (gärna automatiskt val av mätmetod):
1) Räkna antalet perioder av insignalen under en fast mättid.
2) Reciproka metoden för att få hög upplösning vid låga frekvenser.
Visning av frekvens eller periodtid på t.ex en LED-display
Nu är dem monterade på bakplanet och det blev perfekt plats för korten med 7 lister.
Jag kommer antagligen löda på ännu ett bakplan så jag kan ha 13 kort.
Om jag bara har det viktigaste på bakplanet får jag bara 3 platser över.
Och då måste jag ha grafik och tangentbord. Och usart timers io osv.
Hmm, jag tror att jag har klantat mig en hel del.
Jag har nämligen använt statiskt ram både för program och ram.
Jag antog att statiskt ram betydde att minnet var statiskt och inte tappade sin data vid strömförlust.
Men jag hade fel.
Så nu måste jag ha strömmen på hela tiden.
Jag får nog göra ett nytt minneskort.
Men vart kan man köpa parallella eeprom?
FRAM verkar ju bra men något dyra.
Då ska man väl även ha en DC/DC omvandlare för att få 5V från batterierna och en laddkrets till batterierna.
Då blir ju FRAM både fysiskt mindre och billigare.
Om du använt cmos-sram-minnen (typ 6116, 6264 och vad de nu heter) så tror jag att det går rätt bra att mata dem med en diod från datorns +5V-matning och en diod från ett 4.5V-batteri (fast sådana batterier är halvsvåra att få tag i idag, så 3st R6 ("AA") får väl göra jobbet). Fördelen med 4.5V-batterier är att när man byggt klart kan man löda fast kablarna på batteriet utan att vara rädd för att värma sönder batteriet. Lödda kablar glappar minst typ...
Se bara till att _CE (och _OE, tror jag) hålls hög när huvudmatningen bryts, annars tar batteriet slut på nån/några månader istället för att räcka flera år.
Ha också koll på timingen på signaler vid av/påslag. Jag tror att rätt metod är att se till att reset-signalen alltid är dragen så länge som matningen inte är 100% garanterat säker, och låta resetsignalens läge styra _CE. En annan enklare variant är att sätta en strömbrytare på _WE (eller hette den _WR?), det är ju inte lika snyggt men är väl bra som debug-grej.
Jag ska nog köpa EEPROM från Futurlec.
För batterier på datorn är ju väldigt fult/stort/klumpigt.
Men visst hela datorn är ful/stor och klumpig...
Nu har jag iaf dragit kablar från en display till en TI 83 och kommit fram till att den är enkel att interface:a
Jag kopplade upp 12st vippande knappar i labbplattan och kunde måla/ändra inställningar på den.
Så imorgon blir det grafikkort.
Ska man kanske ha lite RAM på grafikkortet som man kan använda eller behövs sådant tror ni?
Dubbelbuffert är något onödigt då displayen är ganska seg.
Och en fråga till er som kan sådant här:
Om jag vill läsa status-signalerna måste jag skriva 110XXXXX till databussen.
X= bit jag vill läsa.
Jag behöver alltså skriva på 3 pinnar och läsa på 5.
Det är inte så viktigt att kunna detta då jag lika gärna kan vänta lite extra men det hade varit bra om det går lätt.
Det ena sättet jag kan fatta hur man ska göra på är att antingen fula sig ordentligt och koppla adress pinnarna på de 3 första och databussen på de övriga 5 och då skriva på adressbussen och läsa på data.
Eller att använda en PIO krets(eller latchar osv) men jag vill helt inte använda mer hårdvara.
Jag hade vald en av 2 olika sätt:
1: En flash-krets som kan programmeras via en bootloader. På detta vis startar processorn direkt och spännings-backup kan kvitta totalt.
2: En liten bootloader i en lämplig krets (EPROM/flash) som läser OS'et från ett SD-kort eller en EEPROM in i RAM.
Hmm. Jag kanske ska lyssna på er iaf.
Men då blir det ett I2C-EEPROM och en bootloader.
Jag får helt enkelt montera en 24LC256 på debugger kortet.
Tur att jag har 3 st I/O pinnar över.