Ännu en död diskmaskin
Re: Ännu en död diskmaskin
Ny vinkel på begäran. Jag har plockat bort Reläet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du kan nog med stor sannolikhet utgå från denna pinout:
I och med att lött loss reläet så kan du enkelt testa om det fungerar..
Kod: Markera allt
* ...*NO
| ..
coil COM *--
| \__*NC
*
Jodå, det är inga problem, pinout finns beskrivet på undersidan av Reläet. Ska gräva fram någon lämplig matning och testa.
Reläet drar som det ska iallafall. Har lött om det nu och hittar inget uppenbart. Sätter ihopvoch testar nu..
Jag lödde på kablar på reläspolen och sekundärsidan kommer jag åt att mäta på kontakten och så startade jag en disk medans maskinen var lite provisoriskt ihopsatt (till frugans högljudda klagomål om säkerhet etc
). Jag mäter 11,4 VDC över spolen under drift och när jag testade relät löst så testade jag med 11,3 VDC och då klickade den fint. Men jäklar vilken spänning det induceras när relät släpper! det känndes tom i fingrarna
Trodde inte att det hade så pass stor energi, men där hade jag fel. Empiriskt bevisat. Åter till testen: Jag mäter även upp 220 VAC mellan en av de trådar jag gissade var matningen, förhoppningsvis nollan, och reläts sekundärsida och jag känner även att vattnet är varmt i maskinen genom plåten. Det jobbigaste är ju att den fungerade ju sporadiskt även innan och med min tur så visar sig väl inte felet när jag mäter... För man vågar väl inte ens hoppas att det var så simpelt som taskiga lödnigar?
Minns inte om jag nämnde det, men jag misstänkte att spänningen till reläspolen låg på gränsen för att relät ska orka dra och att det skulle vara anledningen till att den den inte drar varje körning. hade ju varit intressant att titta på spänningen med oscilloskop också, om det är någon step-up krets som har någon underdimensionerad spole eller om de skapar 12-volten från 230VAC och någon elektrolyt som ska glätta börjar ge sig.. Aja.. nu får den gå ett tag så får vi se om felet kvarstår och om jag lyckas mäta när det behagar visa sig.
Tack för tipsen so far iaf!

Minns inte om jag nämnde det, men jag misstänkte att spänningen till reläspolen låg på gränsen för att relät ska orka dra och att det skulle vara anledningen till att den den inte drar varje körning. hade ju varit intressant att titta på spänningen med oscilloskop också, om det är någon step-up krets som har någon underdimensionerad spole eller om de skapar 12-volten från 230VAC och någon elektrolyt som ska glätta börjar ge sig.. Aja.. nu får den gå ett tag så får vi se om felet kvarstår och om jag lyckas mäta när det behagar visa sig.
Tack för tipsen so far iaf!
Hur gammal är maskinen?
Angående säkerhet så är det normalt för kunnigt folk att testa under drift. Ibland kommer man inte runt det. Men det är ju en god investering om frugan kan hjärt & lungräddning.
Angående säkerhet så är det normalt för kunnigt folk att testa under drift. Ibland kommer man inte runt det. Men det är ju en god investering om frugan kan hjärt & lungräddning.
Vet inte då vi köpte huset förra året, men jag vill minnas att de sa 2007. Inte senare iaf..
HLR kan hon, men jag tvivlar på att hon faktiskt skulle kunna plocka fram kunskaperna när det gäller. Hon brukar vara upptagen med att göra någon konstig min och dölja den med händerna. Måttligt användbart dock.
HLR kan hon, men jag tvivlar på att hon faktiskt skulle kunna plocka fram kunskaperna när det gäller. Hon brukar vara upptagen med att göra någon konstig min och dölja den med händerna. Måttligt användbart dock.