Val av CAD/CAM Program ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Dennis_F

Re: Val av CAD/CAM Program ??

Inlägg av Dennis_F »

Perkla: Bor du i Norrbotten eller?
Själv bor jag i Piteå och det verkar som att hela Norrbotten har gått ihop om ett E-Bibliotek.
Här är en lista på bibliotek som du kan låna E-Böcker från, kolla där om "ditt" bibliotek finns med.
http://www.elib.se/bibliotek/library_info.asp?lan=1
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag körde nu på mitt gamla lånekort och det fungerade perfekt.
Kolla med ditt bibliotek om dom kan fixa det.
Per
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Lycksele ligger i Västerbotten..

Kollade på länken du skickade... men det gäller ju bara Norrbotten.. så det var ju lite synd.. :/

Här har dom inget ihopkopplat nätverk för eböcker än så länge.. men tyckte dom sa för en tid sen att dom håller på jobbar på det..

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Perkla: om man försöker söka lite så hittar man det man söker. Tog mig 30 sekunder.
http://www.elib.se/library/search.asp?s ... 56&lang=SE
Per
Nerre

Inlägg av Nerre »

Perkla skrev: E och H tror jag att jag har fått till nu.. det innefattar att kunna veta hur man gör; raka streck, runda ringar, rektanglar osv...
Ja men... Det är ju inte mer än det man behöver göra? En ritning består i princip bara av en massa raka streck och cirkelbågar.

Har du aldrig gjort ritningar på papper?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

PerE---->

Sådär jaa.. nu har man lånat sig en bok om AutoCAD... hittar man inte det man söker så är det ju bra att andra gör det åt en.. :)

Tackar och bockar.. :tumupp:

Nerre--->

Jo precis.. men det är lite mer att kunna i AutoCAD än att rita streck och runda ringar och fyrkanter... för att kunna göra en bra ritning alltså..

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Kul, då får vi inte höra av dig på ett par timmar då :wink: :lol:
Ett litet tips: När jag körde med nedladdade manualer så var det väldigt praktiskt med 2st skärmar, en där Autocad var öppen och man jobbade i och i den andra där man hade manualen/boken.
Per
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Usch.. så svårt detta var med Läroboken och AutoCAD...

Boken är för version 2002 och jag har 2005... så det är helt klart stora märkbara skillnader..

Kanske ska ta o låna en annan bok för denna tycker jag var totalt värdelös.. den går inte alls in på saker speciellt ingående som det stod i beskrivningen samt att eftersom boken och programmet inte rockar på samma nivå så är det inte bra när man ska sitta o leta efter olika saker och det man letar efter kanske inte ens finns eller är flyttat till ett helt annat ställe än tidigare version (2002)..

Ja jag har ingen aning men så uppfattar jag det iaf..

Ska kolla vidare o se om jag kan göra mig nåt klokare..

// Daniel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skippa allt vad menyer heter, lär dig använda tangentbordet istället.
Dessutom kan du konfigurera menyerna och allt annat, så du i princip kan få AC2005 att se ut som AC9/11.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jo precis.. men för att få en inblick i vad jag kan göra i AC2005 så måste jag ju gå igenom vad som står i boken för att få ett begrepp om vad allt är för nåt och vad man ska ha det till.

Det blir lite svårt när boken är för AC2002 och programmet är 2005..

Massa rutor och menyer som är helt annorlunda.. kanske ganska lätt att klura för en som kan autocad lite eller ganska bra.. men för en som inte har en aning om vad nåt är överhuvudtaget så är det ganska svårt...

Ungefär som att ge ut en instruktionsbok till en volvo 240, fast bilen det gäller är en 740... Samma märke fast olika modeller.. blir inte lätt för en som inte kan ett skit om bilar.. i boken står det att säkringarna sitter nedanför instrumentbrädan på förarsidan på a stolpens innerkant. ( på vänster sida om benen)... men i själva verket så sitter säkringarna faktiskt under askkoppen i mittkonsollen.. eftersom bilen var 7 serie och boken var till 2 serie..

Då blir det till att kolla o fundera vart tusan grejerna kan vara annars. För en som har kännedom om bilar är det inga problem att ta reda på vart säkringarna sitter. En som inte vet ett skit kan i vissa fall hålla på till dödagar för att hitta säkringarna..

Så där ja... snygg och fin jämförelse tycker jag.. nog ligger det nåt i det jag säger iaf..

// Daniel
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag håller med om att det skiljer en hel del i layouten mellan dessa versioner. Funktionerna är dock lika, så om man väl lär sig att hitta så går det bra.
Att lära sig AutoCAD är verkligen en upplevelse av tröskeleffekten. Först verkar det helt omöjligt, krångligt och rent korkat. Man blir bara arg. Men när poletten väl ramlat ner så blir det helt plötsligt logiskt och enkelt.
Det "tråkiga" är att man behöver lära sig ett antal kommandon (och verkligen förstå hur dom funkar) innan man egentligen kan rita något vettigt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis som med alla andra stora program är det bara runt 10% av funktionerna du behöver. Lär dig det du behöver (d.v.s. rita raka streck och cirkelbågar) och strunta i resten.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett av mina favorit kommandon är 'offset'
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jo det gäller att hitta vart allt är.. skulle åxå tro att hissen kommer gå ända upp snart, (hoppas jag iaf), Just nu känns allt ganska ruttet... då går man o tar en rök och lyssnar lite på polisradion samt lugnar nerverna lite... så brukar man vara fit for fight igen efter ett tag..

Jag vet att det faktiskt inte är så svårt att lära sig själva grunderna.. men som tidigare sagt så är det en hel del kortkommandon som man måste lära sig för att lära sig vilket språk man ska prata med programmet för att det ska göra som man vill..

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Låna den där boken "Autocad LT 2004", den tror jag är mer lik än den du lånade.
Prova kostar ju inget :D
Per
Skriv svar