Följa stjärnhimlen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

"Averaging" är en form av stackning, dock blir inte slutresultatet ljusare än orginalbilderna, bara "renare" vad gäller brus. Rörelser ställer till det, om de är stora i förhållande till sensorn (altså om de "rör" sig en längre bit över sensorn. Träd i bakgrunden som svajar lite gör inte så mycket, ibland kan det dock bli en snygg effekt.

Så det är altså en form av HDR där varje "exponeringsnivå" är stackad med metod "average".

Jag tar en hel del kvälls/nattbilder, motiv allt från natur till arkitektur. Tack vare de långa slutartiderna ökar brusnivån ganska markant. När man dessutom försöker pressa ur så mycket omfång som möjligt så ökar det desto mer, men där kommer ju HDR'en in och hjälper till. Men stackingen gör det möjligt att hålla bruset på en så minimal nivå som möjligt.

Tekniken "utvecklade" (just att kombinera tre tekniker på det här sättet) när jag plåtade med en EOS 10D för ett antal år sedan. Brusnivåerna är äckliga i den kameran, därför var averageing nödvändig för att få hyffsat rena bilder.

Numera fotograferar jag med en EOS 5D. Den levererar underbart rena filer, förutom just vid långa exponeringar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag hadde en motor liggandes, aningens mindre än sagt, men det bör fungera ändå

ca 17mm i diameter, ca 45 mm lång
på detta kommer pulsgivaren som ett rör på bakänden,
ca 25mm i diameter och 35 mm långt
den har två läsgafflar, och halvmåne formad skiva
bör gå att byta mot en skiva med mer pulser på

startar vid 0.4v och vid 1.2 orkar jag inte hålla emot med fingrarna, verkar vara en 12v motor, möjligtvis en 6voltare
hög utväxling, gissar 1:150, orkar inte räkna eller prova

den borde funka bra med en snäckväxel och PLL
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det kan vara värt ett försök iallafall, vad ska du ha för den?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska kolla om den går ner i ett vanligt kuvärt, kanske får plocka ner den lite och sätta den mellan två wellpappskivor

säg 50kr räcker för att betala frakten och motivera mig att gå till posten och köpa frimärken :lol:
skicka ett pm med namn och adress om det är intressant
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Pm på väg...
Gimbal

Re: Följa stjärnhimlen.

Inlägg av Gimbal »

Då har jag fulkopplat motorn (från grym, suverän sak med utväxling 485:1) till en atmega88 (overkill så det skvätter, men det var den eller en atmega168 som jag hade hemma). Encodern ger 4 pulsändringar per varv, utmaningen var att kunna köra fram kontrollerat en kvadrant i taget.

-Och det gick alldeles utmärkt. Wohoo!

Dessutom droppade snäckhjul och snäckskruv in häromdagen. Och ungefär DÄR tog tiden slut för detta projektet (för denna veckan). Attans mycket annat nu... (men kul att allt ser ut att lösa sig fint än så länge).
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Apropå den där mjukvaran som jag nämnde tidigare så fick jag svar från min kompis att det han använde var bl.a. DeepSkyStacker som är freeware. Han visade också lite bilder från Mauna Kea på Hawaii där han firade jul/nyår. Grymt imponerade observatorium.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Verkar vara ett intressant program, kommer helt klart att provas.

Vad sägs annars om den här bilden från förra året. Kanske inte så astronomiskt imponerande men lite kul ändå då jag upptäckte en ny mystisk stjärnbild, "Streckade linjen" kallar jag den. Ser ni den?

http://goto.glocalnet.net/gimbal_lock/temp/test1.jpg
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Haha Gimbal, skön stjärnbild :D
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Någon som pulslasrar Orion i ryggen? =)