Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Inlägg av dar303 »

Ojoj, mycket stiligt! Mer avancerat än de flesta av mina kompletta projekt!
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

Riktigt fint.
Saknas bara lite spån
sniffer

Inlägg av sniffer »

Mycket intressant läsning. Och även kul att de är fler än jag här som grejar för fullt med större maskiner.
Reagerar dock lite så det där du bråkar med angående oljeavskiljare och oljerännor osv. Tror du verkligen det handlar om så mycket olja?

Sen såg jag även att du haft planer på att köra med VisualMILL 6.0. Vill då informera dig om att det nuförtiden finns VisualMILL 6.0 for SolidWorks som faktiskt verkar fungera redigt bra va jag kunnat bedöma hittills.

Hur som helst förbannat kul att någon mera här grejar med det större maskinerna.

Min maskin är ganska snarlik antar jag. Dock aningen nyare då den är från -00 och med ett kanske lite vanligare styrsystem Heidenhain TNC 410 CA.

Bild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Begriper du hur jobbigt du gör det för oss andra om vi ens ska våga visa våra maskiner i framtiden? :wink:

Håller med Sniffer om att det är trevligt med projekt av detta slag som involvera "riktiga" maskiner.
Finns massor med tips och ideer för dom med enklare prylar samt även för hemmabyggarna.

Följer utvecklingen med stort intresse!
sniffer

Inlägg av sniffer »

Oj förlåt :roll: Förstår va du menar... Men tänk på vad man får betala för sådana här maskiner istället så kanske de känns lite bättre förhoppningsvis :)

Korkade folk som jag som köper dessa maskiner har ju oftast redan testat större delen den manuella vägen i svarv/fräs-form och på de viset blivit skadade av att se begränsningarna. Tillslut väger de över till styrd maskin oavsett pris... Man blir skadad i slutändan. :humm:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Andreas,

Du har skaffat ett fint objekt också, som Du kommer att ha mycket glädje/nytta av. Det gäller bara att ha visioner.

Min maskin var rätt risig när jag köpte den, men det var mest kosmetiskt, elskåpet var orört och den hade låga timmar (1700 körtimmar).

sniffer
Vi har alla mycket gemensamt. De flesta här har påbörjat CNC-lärokurvan som innefattar allt detta: Makinens mekaniska uppbyggnad, kontrollsystemet, G-kodprogrammering, CAM-program.... Det är mycket som skall in på en gång. Men det är kul!
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"De flesta här har påbörjat CNC-lärokurvan som innefattar allt detta: Makinens mekaniska uppbyggnad, kontrollsystemet, G-kodprogrammering, CAM-program.... Det är mycket som skall in på en gång. Men det är kul!"

Du har glömt bort en mindre rolig del och det är fräsar och borrar inkörda i bord och skruvstycken... :oops:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Hoppas ni såg :wink: Viking och Sniffer.

Maskiner likt era är precis vad jag anser vara perfekta i storlek och kapacitet för den (över)seriöse hemmafixaren, månskens-eller enmansföretagaren. I dagsläget får man väl dessutom säga att det är snudd billigt med tanke på vad man får för pengarna.

Det jag ojjade mig över var Vikings förmåga att få allt så cleaniskt snyggt.
Hur mkt jag än vill känns det väldigt avlägset. Men inspiration är aldrig fel.
Visioner...det är just det som är problemet...dom är för många. :doh:

Nu blir det väl mkt OT här kanske, men Sniffers prylar vore kul att se ännu mer av då de ligger extremt nära mitt "egna område".

Så kör på grabbar.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Gjorde en liten "low-tech" grej idag. Min maskin är förberedd för "Coolant Alarm" vilket betyder att kylvätskan håller på att ta slut. Om man kopplar ihop vissa 2 terminaler på min kopplingsplint, så blinkar varningslampan på panelen samt juice-blandaren går igång. Men det fanns ingen tankgivare som gör detta jobb, så efterssom jag hade allt som behövdes hemma kunde jag tillverka en själv, konstruerad så att den ger signal från 1/2-full och nedåt.

Ingredienser:
Magnetkontakt med rund magnet, 25mm PVC-rör, 30mm Delrinplatta, gammal medicinburk till flottör.

Färdiga komponenter före montering
Bild

Hopmonterat för test. Den svarta låsmuttern är till för att låsa flottören i övre läget om man av någon anledning skulle vilja avaktivera larmet.
Bild

Monterad på kylvätsketanken
Bild
DAP

Inlägg av DAP »

Hej Viking.

Mycket intressant tråd detta.

Har själv gått och köpt mig en Feeler cnc maskin, en FV-800A från 98, typ samma som din, vet ej om du har plan gejdrar eller kul vagnar på X & Y axeln på din maskin?
Dock har den en del spindel timmar mer än din då denna har stått i en produktion, dock var den billig :D
Denna hade även 4:e axeln inkluderad i systemet.
Sido monterad stående verktygs växlare.

Det tråkiga var att den har ISO40 så nu får man sälja alla sina BT40 verktyg :(

En fråga jag har är, du verkar juh ha piffat till din maskin väldigt mycket och målat om en del saker, var har du hittat ral koderna till dom olika färgerna på maskinen?

Tack på för hand och keep up the good work :tumupp:

MVH
Oscar
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Ursäkta OT-kapningen, men vad har du för ISO-verktyg att sälja lite mer exakt Oscar?

Om Viking vill så kan vi ta det via PM så hans tråd inte sabbas för mkt.
H.O

Inlägg av H.O »

Tror det var BT40 hållare han hade, och i så fall skulle sälja.
Andreas, om du har manuell dragstång på din maskin så är det antagligen DIN2080 du skall ha. Det fina (i så fall) är att både BT40 och DIN69871 (SK40) går att "konvertera" till DIN2080 genom att byta ut dragtappen mot en "adapter" med invändig gänga (M16 för 40-kona).

Har man däremot en maskin med växlare så är det lite värre. Mig veteligen fungerar det att köra en BT40 hållare i en maskin, eller spindel rättare sagt, avsedd för DIN69871 och tvärt om (så länge man byter till rätt dragtapp). Problemet är med växlaren eftersom BT-hållarna är helt symetriska medan DIN69871 har ett extra "jack" i flänsen för lokalisering i växlaren. Sen kan det vara så att "spåret" runt flänsen på hållaren inte är "på samma ställe" vilket gör att det blir problem i växlaren, men det är jag inte säker på.

Hela den här verktygshållar-biten är en mer eller mindre en jungel och samma sak kallas olika saker beroende på var man tittar.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Mkt riktigt HO, jag läste fort och fel.

Jodu, just denna fråga du mer eller mindre rett ut nu är vad jag försökt få klarhet i senaste tiden.
Men helt klart är det inte.

Min maskin ska mig veterligen vara förberedd för växlare så det är dragtapp som gäller...tror jag.
Men att det ska vara så svårt att kalla samma sak...samma sak, kan jag inte förstå. :twisted:

Tackar iaf.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

DAP skrev:Hej Viking.

Mycket intressant tråd detta.

Har själv gått och köpt mig en Feeler cnc maskin, en FV-800A från 98, typ samma som din, vet ej om du har plan gejdrar eller kul vagnar på X & Y axeln på din maskin?
Dock har den en del spindel timmar mer än din då denna har stått i en produktion, dock var den billig :D
Denna hade även 4:e axeln inkluderad i systemet.
Sido monterad stående verktygs växlare.

Det tråkiga var att den har ISO40 så nu får man sälja alla sina BT40 verktyg :(

En fråga jag har är, du verkar juh ha piffat till din maskin väldigt mycket och målat om en del saker, var har du hittat ral koderna till dom olika färgerna på maskinen?

Tack på för hand och keep up the good work :tumupp:

MVH
Oscar
Tackar,

Min har linjärstyrningar med kulor i vagnarna för X, och Y. Solida gejdrar för Z.
Färgen blandades till mot en Feeler-plåt, hos den lokale färhandlarn. Den blå var ganska svår att få till.
Gjorde egna nya kontrollpanelerpaneler, nya dekaler mm.

Lägg upp en tråd med Din maskin, OBS med bilder. Vi vill alla se den och vad Du gör med den.

Har Du alla grejorna till 4:e axeln, eller är det bara att systemet är kapabelt att hantera en sådan?

Vilket system har Du?

Spindel: kW och rpm?

Hur många verktyg har Du i verktygsväxlaren, ta lite bilder runt om på maskinen...
DAP

Inlägg av DAP »

Hej.

Då är nog våra maskiner väldigt lika. Har med kulvagnar med rullar i på X & Y och sen plan gejder i Z-axeln.
Den är komplett med rundbord och hela kitet. Den skall vara konfiguerad så att den går att köra helt simultant tillsammans med dom andra axlarna.
Spindel motorn är på 7,5Kw och 6000 rpm tror jag det var.
Verktygs växlarn tror jag var för 24 eller 30 verktyg.
Styr systemet är samma som dit, dock har jag touch knappar till allt som du har vred och knappar till.
Sen är denna maskinen utrustad med en jätte fin spån transportör från Knoll som är top of the line bland sånt.
I denna spåntransportör ingår den en massa kylvätske pumpar, dom som har användt den har haft en massa renspolning i maskinen under drift så kylvätske pumparna skulle nog räckt till 3 maskiner :D :D

Då får min lackerare fixa fram den färgen med.

Tråd och bilder kommer att komma inom ett tag. Maskinen kommer hem i slutet på nästa vecka. sen har man nog en 4 veckor med att färdigställa den till det skicket som jag vill ha den i.

Tråd kommer.

Ps. såg att du hade redan köpte en massa verktyg, ifall du är intresserad av BT40 så har jag gott om det till salu.

MVH
Oscar Larsson
Skriv svar