Jag har sagt det förut flera gånger, och säger det igen.
Tänk dig en ask tändstickor. Ta ur innerasken. Känn hur veka delarna är var för sig. Sätt ihop den igen. Tillsammans är dom enormt mycket hårdare/stabilare.
Tänk likadant när du konstruerar traversen. Då har du en vinnare. Som det är nu har du tyvärr en dårlig förlorare.
Behövs inte mycket omkonstruktion för traversen. Tex ett tak gör underverk. Sen får du fixa underdelen på nåt sätt också.
Bara för att du vill ha rörlig portal/travers, behöver inte det vara det samma som att det går att ha, eller du bör gå för den lösningen. Med dina förutsättningar med befintliga delar, föreslår jag att du bör ha fast portal.
Bygg en enkel modell i papp. Sen trycker å drar du i alla hörn. Då lär du enormt mycket om hur det funkar. Pappens mjukhet gör att du ser direkt vart det blir vekt, och behöver ändras.
CNC Fräs (bettan)
meduza: tack för dina tankar, väldigt läsvärt, de flesta hål jag gör är ju av "viktskäl" och "materialskäl", men jag förstår din poäng där 
jojje: jag vet att du har sagt det, och jag förstår det du säger, men denna version ska bli min "testpilot", men givetvis ska den kunna användas till något, jag vill ju bygga något användbart men mest något jag kan lära mig av,
kan säga som så här, har prövat leka lite med bredden på y-axel hållaren, och ändrar jag till 500mm blir de inte så mycket fräsyta kvar, så jag måste säga att vi får klura fram annat,
sen det andra, mitt syfte med sånna här konstruktioner är ju inte för att visa min icke kompetens, eller så, det är ju något jag lärt mig, att inte frysa för många "punkter" så man kan få feedback från folk som kan, så de inte behöver säga "gör inte så, det är bättre så här", utan att jag välkomnar fritt med folks kompetens, vi kommer ju från olika ställen och har olika erfarenheter, och ingenting i denna ritning är låst, men jag är ju rätt begränsad till utförning, alltså jag har möjligheten att 2D skära, men jag har inte tillgång till en fräs så jag kan göra 3D detaljer,
min erfarenhet så långt som den sträcker sig (är rätt ung), den fräsen jag fick var byggt på 8mm tjockt stål, och det kan jag säga att de känns som att det behövs en del för att böja, det är ju min erfarenhet, sen vet jag ju att det är viktigt HUR man bygger upp det hela, som jag nämnde öresundsbron i ett tidigare inlägg,
jag ska knåpa lite på y-axeln då, som Meduza nämnde
och en enkelt fråga, vad är portal/travers ?
min uppfattning är:
portal = y-axel hållaren
travers = y-axeln
snart blir det en massiv fräs, motorerna ska ju klara det, ända jag fruktar, men men,
nu är det snart sovadags
god natt på er alla
MVH SmourF

jojje: jag vet att du har sagt det, och jag förstår det du säger, men denna version ska bli min "testpilot", men givetvis ska den kunna användas till något, jag vill ju bygga något användbart men mest något jag kan lära mig av,
kan säga som så här, har prövat leka lite med bredden på y-axel hållaren, och ändrar jag till 500mm blir de inte så mycket fräsyta kvar, så jag måste säga att vi får klura fram annat,
sen det andra, mitt syfte med sånna här konstruktioner är ju inte för att visa min icke kompetens, eller så, det är ju något jag lärt mig, att inte frysa för många "punkter" så man kan få feedback från folk som kan, så de inte behöver säga "gör inte så, det är bättre så här", utan att jag välkomnar fritt med folks kompetens, vi kommer ju från olika ställen och har olika erfarenheter, och ingenting i denna ritning är låst, men jag är ju rätt begränsad till utförning, alltså jag har möjligheten att 2D skära, men jag har inte tillgång till en fräs så jag kan göra 3D detaljer,
min erfarenhet så långt som den sträcker sig (är rätt ung), den fräsen jag fick var byggt på 8mm tjockt stål, och det kan jag säga att de känns som att det behövs en del för att böja, det är ju min erfarenhet, sen vet jag ju att det är viktigt HUR man bygger upp det hela, som jag nämnde öresundsbron i ett tidigare inlägg,
jag ska knåpa lite på y-axeln då, som Meduza nämnde
och en enkelt fråga, vad är portal/travers ?
min uppfattning är:
portal = y-axel hållaren
travers = y-axeln
snart blir det en massiv fräs, motorerna ska ju klara det, ända jag fruktar, men men,
nu är det snart sovadags

god natt på er alla

MVH SmourF
Att 8mm stål kräver en hel del för att böja håller jag med om sålänge vi pratar "böja" som i att det ska böjas synligt, men om vi pratar om någon tiondels millimeter på änden av en hävstång så krävs det plötsligt inte lika mycket längre, och det är i den skalan man behöver tänka.
Vill du absolut göra lättningshål så kan du ju göra dom i form av trekanter så att du fortfarande får kvar ett kryss-stag med ett stag längst upp och längst ner, det stagar nästan lika bra som en hel platta, men utan krysset tappar du mycket stabilitet.
Som jojje säger hjälper även ett "tak" på portalen bra, ett tunt kryss-stag på baksidan av portalen skulle också hjälpa att motverka skjuvningar utan att vara för tungt...
Och när tex jag frågar om varför du har gjort något på ett visst sätt så är det inte för att påvisa din inkompetens, utan för att du kanske hade en baktanke med det hela som jag inte har sett.
Sen förstärkningsvinklar på baksidan mellan portalsidorna och plattan som y-axeln sitter på skulle inte vara helt fel för stabiliteten.
Dom svagaste punkterna som sen är kvar efter ovanstående är gjort är dels att X-stängerna böjer sig och dels svikt i (den väldigt smala) plattan som är mellan x-muttern och portalen.
Vill du absolut göra lättningshål så kan du ju göra dom i form av trekanter så att du fortfarande får kvar ett kryss-stag med ett stag längst upp och längst ner, det stagar nästan lika bra som en hel platta, men utan krysset tappar du mycket stabilitet.
Som jojje säger hjälper även ett "tak" på portalen bra, ett tunt kryss-stag på baksidan av portalen skulle också hjälpa att motverka skjuvningar utan att vara för tungt...
Och när tex jag frågar om varför du har gjort något på ett visst sätt så är det inte för att påvisa din inkompetens, utan för att du kanske hade en baktanke med det hela som jag inte har sett.
Sen förstärkningsvinklar på baksidan mellan portalsidorna och plattan som y-axeln sitter på skulle inte vara helt fel för stabiliteten.
Dom svagaste punkterna som sen är kvar efter ovanstående är gjort är dels att X-stängerna böjer sig och dels svikt i (den väldigt smala) plattan som är mellan x-muttern och portalen.