Elinstallationer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... S märket har jag inte sett på väldigt länge där produkten i fråga köptes, men var inte ursprunggstanken med ((i folkmunså kallad) säkerhetsmärkning att produkten genomgått ett antal föreskrivna, nogrant kontrollerade tester?

Om dettta då uppenbarligen inte har någon som helst betydelse ur säkerhets synpunkt, vad är då funktionen med denna typ av märkning? :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

CE-märkningen är på intet sätt förknippad med någon tredjeparts provning. CE-märket är tillverkarens eget intygande (påstående) att man anser sig uppfylla de regler som gäller för att få CE-märka produkten.

Haken är att om en produkt omfattas av CE-märkning så är det olagligt att sälja den utan CE-märke. Så vad gör en skrupelfri tillverkare då? Lägger ner hundratusentals kronor på att testa produkten eller sätter dit en etikett med CE-märke på den?

S-märket lever och frodas, titta t.ex. på IKEAs produkter. Numera är S-märket inte bara ett svenskt märke, det är ett europeiskt.

http://www.sweden.intertek-etlsemko.com ... vel1_id=52
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Så i princip kan alltså vem som helst rita dit ett CE märke utan att göra några som helst oberoende tester i praktiken, altså... :roll:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Yepp.

Blir ju jobbigt när myndigheterna kräver in papprena som ska visa att du uppfyller CE kraven dock, en vecka har du på dig.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja kinagrejjer är ett otyg egentligen, speciellt ebayfynd.

Köpte en minikamera och display på ebay ifrån tillverkaren direkt för ett tag sedan.

Det första som händer när jag testar grejjerna är att man hör ett ljudligt POFF ifrån nätdelen till kameran... öppnade den och grejjerna va varma som tusan, visade sig att de satt en 16v konding på kretskortet där det enligt silkscreenen skulle vara en 25v! kondingen tog regulatorn med sig i fallet, ingen säkring fanns det heller...

dessutom glappade displayen pga en kass lödning

mailade självklart och klagade, men de hade ALDRIG fått in ett enda klagomål på sina produkter, det har jag iof svår att tro :)

Jag skulle få nya om jag skickade tillbaks dem till kina, OCH stog för frakten.. Jo tackar ofta man gör det för $5

Ett lätt sätt för dem att sälja undermåttliga produkter, för vem har råd och ork att skicka tillbaks dem...

OM mitt hus skulle brunnit ner skiter väl dem i, inget försäkringsbolag hade nog kunnat hjälpa mig isf knappast så lätt att få tag i tillverkaren då :P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, hela principen bakom "new approach" är att tillverkarna själva ges ansvaret och sen gör myndigheterna efterkontroller på marknaden (så kallad marknadskontroll).

Elsäkerhetsverket (och deras motsvarighet i andra länder) har alltså folk som åker runt i butiker och köper prylar som de misstänker är felaktigt CE-märkta, sen testar de dem och utfärdar i värsta fall försäljningsförbud.

Om marknadskontroll

Problemet är ju att det kan ju dels dröja länge innan de upptäcker en farlig produkt, den kan ju ha sålts i tusentals exemplar, dels har de inte kapacitet att kolla alltsom de skulle vilja kolla.

Ta t.ex. en titt på den här:
lång länk

"Felakigt märkt med CE-märke(förgreningsproppar omfattas ej av lågspännings-direktivet)."
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Ang. vad som kan hända ... i en installation likt den som tråden utgick ifrån är elsäkerhetsaspekten oftast ett mindre problem än i en vanlig "hemmamiljö". Anledningen till detta är att för att få alla apparater att fungera någorlunda hyfsat med alla olika spänningsnivåer och RF-strömmar måste alla prylar jordas omsorgsfullt, därav de extra jordnäten. Därför finns det faktiskt en vits att i en installation likt denna ha blandade uttag då get ger en möjlighet att välja hur höljet skall jordas. Att det sedan är olagligt är en anna sak.

Själv har jag ett radiorum som är helt galvaniskt skilt från övriga nätet, jag tar ut enfas 240 V från Z-kopplad trefastrafo och kan då få lite mer ström utan att det blinkar för mycket då alla tre faserna är lika belastade. Dessutom ligger jorden symmetriskt med 2 x 120 V, även den galvaniskt skild från övrig nätjord.

Skrivningarna i bestämmelserna ang anställning etc är en typisk skrivning som är att betrakta som ett tramsigt samarbete mellan fack och skattemyndighet ... i övrigt så finns det ganska mycket tanke bakom bestämmelserna, jag var inblandad i en ganska stor nordisk undersökning i början på 80-talet, och då var felkoppling av okunnig person en av den vanligaste olycksorsaken ...
Viper

Re: Elinstallationer

Inlägg av Viper »

Skulle nog tro att i många hem utförs det ganska många fula kopplingar och olagliga dragningar av nya uttag och annat med kabel och uttag från Rusta eller Harald-Nyborg då folk anser detta vara relativt små saker.

Jag tror att större jobb osv garanterat görs av någon bekant elektriker eller liknande svart för att dels får man det "professionellt" gjort samt man kommer undan relativt billigt, dock när jag läste lite här i tråden så skrev någon att personer kan jobba åt någon och på så sätt få behörighet utan att egentligen ha det. Stämmer detta? Har en riktigt utbildad elektriker sin elektriker behörighet även på sin lediga tid eller gäller den enbart på den betalda tid han har genom sin arbetsgivare?

Det första förstår ju jag att om någon anställer mig till sin el-firma och jag "lånar" hans behörighet så lär ju den knappast gälla på den lediga tiden men finns det "riktiga" elektriker som har sin behörighet även utanför jobbet så att säga? Annars skulle ju även alla svarta el-installationer vara rökta gällande att dom är gjorda utav en elektriker med behörighet eller? Liksom kan en "riktig" elektriker dra om lite el hemma hos sig själv på sin fritid och det räknas som en godkänd installation utan att han har behövt anlita en el-firma eller sin egen?

En undran då man hör rätt många som anlitar elektriker svart för att göra en del jobb för att det åtminstone skall vara gjort riktigt och av en behörig elektriker etc när dom bygger ut eller bygger nytt.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja, en behörig elektriker har sin behörighet hela tiden.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är också så att många elektriker inte har behörihet utan jobbar på någon annans behörighet. Dessutom är det också en försäkringsbit, företagets ansvarsförsäkringar gäller knappast om folk jobbar på fritiden.
Skriv svar