Väldigt liten gitarrrörförstärkare på 6AQ5 - Micro Cham

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Att trafon börjar brumma högt och hoppa omkring på bordet är ett säkert tecken på för hög matningsspänning, d.v.s. mättad kärna.

Edit: skrivfel
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Blir lite mer i den här tråden...

Först tänkte jag att "monkey see, monkey do" skulle räcka. Men sen när jag insåg att apan inte alltid ser allt(missade tex burkelektrolyten vid "radioslakten") och därför riskerar hälsan/livet när det handlar om rörförstärkeri så behövs mer kunskaper...

Trots djupdykningar i flera teoriböcker så uppstår hela tiden nya frågor och en del gamla förblir gåtor vilka verkar ses som självklara ting för den initierade. Jag har förutom en grundläggande, Elektronik för alla Del1, gått igenom en del ellära och elsäkerhet och förstår hur skyddsjord fungerar och hur en jordfelsbrytare principiellt fungerar. Har stött på symbolen för dubbel isolering(en mindre fyrkant i en större), vilket betyder att produkten som har den inte behöver skyddsjord... inga isolationsproblem, där fasen kommer i kontakt med höljet och leder vidare genom kroppen till jord, ska kunna uppstå vid normalt bruk.

Vidare har jag lärt mig att ca 150V, 40mA innebär risk för livet. Och att även 125V, 25mA, kan orsaka svåra problem med att komma loss(muskelkramp). 200V, 200mA under några sekunder och det är ajöss!

Då till lite frågor som jag inte själv lyckas lista ut svaren på och som hittills inte dykt upp i litteraturen:

1. Hur kan man koppla 6.3V(upp till 4A) lindningen till jord, chassit, antar jag, när chassit inte är skyddat(isolerat från användaren)? Är den strömstyrkan ofarlig vid den spänningen? Schema 5D2

2. Hur kan utgångstrafon fungera när det är likström?

3. Hur(varför) kan man koppla ena änden på sekundärsidan/utgångstrafon till jord(samma som 6.3V går till?)?

4. Hur många W ska första motståndet(470ohm), efter likriktningen, klara? Enl. layouten till 5D2 ska det vara 340V i punkten där motståndet och filterkondensatorn möts.

5. Om jag använder ett 5V4GA(likriktarrör) som tål max 375-0-375V och det ska vara 378V, vid första filterkondingen i schemat GA-6r3, hur mycket ska det vara från trafon, alltså jag behöver veta för att köpa rätt nättrafo?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

1. Hur kan man koppla 6.3V(upp till 4A) lindningen till jord, chassit, antar jag, när chassit inte är skyddat(isolerat från användaren)? Är den strömstyrkan ofarlig vid den spänningen? Schema 5D2
Du lär ha en signaljord någonstans. Den kopplar du ihop med chassijorden, ofta (i scheman) via ett litet motstånd på kanske 10Ω.
Just glöden kan du trixa mycket med. Du kan göra en spänningsdelare vid högspänningen och få en potential på kanske 20-30V. I den punkten häktar du din glödspänning så du slipper att få en diod mellan katod och glöd = mindre brum.
2. Hur kan utgångstrafon fungera när det är likström?
Det är ett luftgap i trafon där du har likströmsmagnetiseringen (lite grovt uttryckt). Dessutom är det duktigt md järn i utgångstrafon.
3. Hur(varför) kan man koppla ena änden på sekundärsidan/utgångstrafon till jord(samma som 6.3V går till?)?
Ta bort kondingen på nätsidans ingång. Anslut jorden (gulgrön) till chassijord istället.
4. Hur många W ska första motståndet(470ohm), efter likriktningen, klara? Enl. layouten till 5D2 ska det vara 340V i punkten där motståndet och filterkondensatorn möts.
Ta till ordentligt - 10W. Annars räkna spänning före motstånd, spänning efter motstånd - räkna med tomgångsström på 100mA. Sedan är det bara att räkna ut effekten - P=U*I. Lägg på 50-100%.
5. Om jag använder ett 5V4GA(likriktarrör) som tål max 375-0-375V och det ska vara 378V, vid första filterkondingen i schemat GA-6r3 , hur mycket ska det vara från trafon, alltså jag behöver veta för att köpa rätt nättrafo?
Skaffa programmet PSU Designer från DuncanAmps. Du kan räkna både fram och bäklänges där.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Tack, Magnus!

Förstår tyvärr inte allt... men jag är tacksam för hjälpen.

Vad skulle kunna vara signaljord i tidigare scheman?

Ok, luftgap läste jag lite(väldigt lite) om igår men behöver läsa mer. Hursomhelst så var sidan rejält intressant, massor om gitarrörförstärkare/tubeamp faq: Här!

• Ta bort kondingen på nätsidans ingång. Anslut jorden (gulgrön) till chassijord istället.
Jag var mer ute efter hur det hela fungerar, jag har någon "död vinkel"(ser inte och kan inte lista ut vad det "osynliga" är med hjälp av det tillgängligt synliga.) och det där med 6.3V lindningen till jord verkar underligt. Det fungerar kanske, men jag förstår inte, som sagt. Jag behöver info som får pusselbitarna på plats, och först och främst utifrån elsäkerhetsperspektivet. Ditt tips kanske är säkrare, men varför?

Btw, läste i ovan länk att det inte är alltför ovanligt att man får en stöt när man kommer åt ett mikstativ när man samtidigt håller i en inkopplad elgitarr. Vad är det för konstigt "system"? Har det nåt att göra med exempelvis 6.3V till chassit vilket också verkar sammankopplat med skärmen i gitarrkabeln som går till metalldelarna på gitarren?

---

Bild

Och, jag sa nyss att jag förstod hur skyddsjord fungerar, jag trodde det... men nu kollade jag i ytterligare en bok... den gröngula är kopplad samman med nollan i centralen, och höljet i andra änden. Varför går inte strömmen ut i höljet när det går ström tillbaka från produkten i nollan? Kan det aldrig gå ström från jord(centralen), genom kroppen, till jord(diskbänk, blött golv etc.)? Jag kanske har blivit förvirrade av olika "vattentryckillustrationer" i böckerna. :shock:

Eller så här, man kan väl inte ta i exempelvis noll-polen på en akvariepump som är igång med ena handen och samtidigt ta i en diskbänk eller ett element med den andra utan att skadas? Man blir väl som en parallell-noll-ledare och en noll-ledare går det ju ström igenom?

Eller så här, varför kan man peta på skyddsjorden i en kontakt(jag vet att man kan men förstår inte), trots att den är sammankopplad med nollan?

Man får skratta nu för jag tycker själv att det är pinsamt komiskt hur jag får, eller inte får, till det! Men det är också konstigt att man i litteratur inte nämner(eller inte understryker tillräckligt noga) vissa faktorer som har betydelse. Och eftersom det händer elolyckor(större eller mindre... finns väl inte en kille, som inte fått en stöt någon gång, trots ett viss hum om hur el funkar) så är det sannolikt en bristande kommunikation någonstans... Ja, jag vill skylla ifrån mig lite, vill inte bära hela ansvaret för min oförmåga att förstå! :wink: Eller så är det bara jag! :(

Alltså är det någon som förstår vad jag inte förstår? :?
  • Ta till ordentligt - 10W. Annars räkna spänning före motstånd, spänning efter motstånd - räkna med tomgångsström på 100mA. Sedan är det bara att räkna ut effekten - P=U*I. Lägg på 50-100%.
Ska man räkna spänningen före motståndet minus efter motståndet och ta det gånger 100mA? I detta fall 340-325=15, 15*0.1=1.5, 1.5*2(100%)=3W?

Jag installerade PSU programmet(som jag fick av dig tidigare, Magnus, tack!) igårkväll, men har inte prövat det...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Signaljorden kan du lämpligen välja där du har jordsymbolen vid ingången. Dra alla tampar från olika delar av förstärkaren som ska jordas till den punkten. Jag brukar (ofta) dra en ganska grov förtennt koppartråd över ingångskontakternas jord och ansluta alla jordar dit.

Motståndet kan var 5W eller kanske tom lite mer 7W.

Jag hade inom () en Heathkitförstärkare som hade en konding till jord vid nätingången som schemat visar. Kondingen ledde lite ström och om man la upp fötterna mot ett element och rattade lite på förstärkaren kittlade det i tårna.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Åter, tack!

Signaljorden kan du lämpligen välja där du har jordsymbolen vid ingången. Dra alla tampar från olika delar av förstärkaren som ska jordas till den punkten. Jag brukar (ofta) dra en ganska grov förtennt koppartråd över ingångskontakternas jord och ansluta alla jordar dit.

Är detta det som kallas för "star ground"?

---

Mätte igår på trafon med likriktarröret inkopplat och det gav 294V, vad kan det tänkas bli efter filterkondingarna, det är väl inte Ux1.41, som man beräknar toppvärdet med, som med likriktarbryggor?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alldeles rätt. Ett sätt att undvika jordströmmar och jordslingor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Strömmen tar alltid lättaste vägen. Om det redan finns en fin kopparkabel mellan jord och nollan i centralen, kommer det inte gå någon ström från chassi via dig till exempelvis diskbänken. Det är ett alldeles för stort motstånd jämfört med kabeln.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

soundbrigade skrev:Alldeles rätt. Ett sätt att undvika jordströmmar och jordslingor.
Nice, men det krävs mer än ett rätt för att ge utdelning. Jädra uppförsbacke det här! :D
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

MadModder skrev:Strömmen tar alltid lättaste vägen. Om det redan finns en fin kopparkabel mellan jord och nollan i centralen, kommer det inte gå någon ström från chassi via dig till exempelvis diskbänken. Det är ett alldeles för stort motstånd jämfört med kabeln.
Tack, anade nåt sånt, finns det nåt begrepp för detta? :)

---

Edit: skulle ju stå tack också! :)
Senast redigerad av IN270 21 februari 2008, 14:21:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi får leta fram någon bra sida som beskriver hur man ser till att få fin och bra jordning/skärmning.
Ljudkretsar är ju lite känsliga för brum och skit.
Skriv svar